خط قرمز در بررسی بودجه گره نزدن اقتصاد کشور به سیاست خارجی است

یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حل مشکلات اقتصادی کشور که با بی‌عملی سالیان گذشته تبدیل به بیماری مزمن شده، نیازمند تعامل و همراهی قوای سه گانه است.

به گزارش سادس، روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

با توجه به عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ توضیح چند نکته پیرامون اولین سند مالی دولت که تلاش شده با رویکردهای اصولی تدوین گردد را لازم می‌دانم:
۱- بخش عمده‌ای از منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ و همچنین وضعیت شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم متاثر از تصمیمات، اقدامات یا عدم اقدامات در سال های گذشته است. به تعبیری بودجه ۱۴۰۱ در خلاء بسته نشده است.
۲- مطابق اظهارات مسئولین دولتی، تلاش دولت بر این بوده که در کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ تا حد ممکن رویکردهای مناسبی جهت بهبود نسبت درآمدهای پایدار به هزینه‌های جاری دولت، کاهش رشد هزینه‌های جاری دولت، مدیریت کسری بودجه برای کاهش تورم، افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت و برآورد واقعی مقدارصادرات نفت اتخاذ شود که جای تقدیر دارد.
۳- در مقابل، از منظر توجه به محرومین، نحوه ایجاد رشد، شیوه پیاده‌سازی سیاست اصلاح نرخ ارز و سیاست‌ های جبرانی متناظر با افزایش قیمت ارز شاهد ملاحظات یا کاستی‌هایی در لایحه هستیم.
۴- حل مشکلات اقتصادی کشور که با بی‌عملی سالیان گذشته  تبدیل به بیماری مزمن شده، نیازمند تعامل و همراهی قوای سه گانه است. در جریان بررسی کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق باتوجه به شیوه مواجهه نمایندگان دولت – که عمدتا باقی‌مانده از دولت قبل هستند- به کلیات بودجه رای منفی دادم، چرا که عبور از تنگه حذف ارز ترجیحی را جز از مسیر تعامل امکان‌ پذیر نمیدانم. با این حال به واسطه آنکه در جریان بررسی کلیات بودجه در صحن مجلس، رئیس جمهور با نگاه تعاملی و اعلام هماهنگی بین دولت و مجلس طرح موضوع نمود؛ بنا به اعتماد به رئیس‌جمهور، در صحن رای موافق به کلیات دادم.
۵- در طی بررسی جزئیات ‌بودجه در کمیسیون تلفیق متاسفانه تداوم نگاه یک سویه به اصلاح بودجه و ابهام در میزان آمادگی دستگاه‌های دولتی برای حذف ارز ترجیحی به شکل دقیق، به ویژه توجه به شیوه جبران حذف ارز برای مردم، توان دولت برای اجرای حذف ارز در سال آینده را مورد ابهام قرار داده.
۶- خط قرمز در بررسی بودجه، گره نزدن اقتصاد کشور به سیاست خارجی است.
۷- تا به امروز اصلاحات متناظر با حقوق مردم به ویژه مدیریت تورم، نرخ رشد اقتصادی و اشتغال در کشور را در کمیسیون تلفیق دنبال کرده‌ام و در ادامه نیز پیگیری خواهم کرد.

به گزارش سادس، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از روز شنبه و پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در صحن مجلس در هفته قبلی، بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را آغاز کرده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *