اخلال در نظام اقتصادي و پولشويي در صدر جرايم اقتصادي کرمانشاه

رئيس پليس آگاهي استان از کشف پنج مورد پرونده اخلال در نظام اقتصادي به ارزش 334 ميليارد ريال در 9 ماهه نخست سال جاري خبر داد و گفت: در اين مدت چهار مورد پولشويي به ارزش 152 ميليارد ريال توسط پليس آگاهي کشف شده است.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سرهنگ “محمدرضا اميري” در نشست خبري به تشريح عملکرد پليس آگاهي استان پرداخت و گفت: طي 9 ماهه سال جاري وقوع سرقت 14 درصد کاهش داشته و افزايش چهارده درصدي کشفيات جرايم توسط پليس تخصصي آگاهي را شاهد بوده ايم، همچنين چهار هزار و 806 نفر سارق و مالخر نيز دستگير شده اند.

وي از شناسايي و انهدام 120 باند سرقت و 32 باند قاچاق کالا خبر داد و افزود: در مدت مذکور هزار و 105 مورد از جرايم اين دو حوزه کشف و 250 نفر از اعضاي باندها نيز دستگير شده اند.

رئيس پليس آگاهي استان در ادامه از اجراي 61 طرح سراسري و استاني مقابله با انواع جرايم خبر داد و بيان داشت: اين طرح ها در مدت 200 روز انجام شده است و 1000 مورد از انواع جرايم کشف و 340 نفر نيز دستگير شده اند.

سرهنگ اميري گفت: با وجود افزايش اقدامات کنترلي و مراقبتي در زمينه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، متأسفانه ورود محموله هاي قاچاق از مرزهاي غربي و استان هاي شمال غرب کشور به استان کرمانشاه افزايش يافته است.

وي خاطرنشان ساخت: طي نه ماه گذشته 227 هزار قلم کالاي قاچاق کشف و 190 متهم نيز دستگير شده اند، همچنين ارزش کالاهاي مکشوفه بالغ بر 340 ميليارد ريال برآورد شده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 209 درصد رشد داشته است.

دستگيري 186مجرم اقتصادي در مدت 9 ماه

رئيس پليس آگاهي استان عنوان کرد: کشف 27 مورد پرونده زمين خواري به ارزش 15 ميليارد ريال، دو مورد تسهيلات بانکي غيرمجاز به ارزش 98 ميليارد ريال و دو مورد رشوه به ميزان 212 ميليون ريال بخشي از اقدامات پليس آگاهي در بحث جرايم اقتصادي در مدت نه ماه گذشته بوده است.

سرهنگ اميري از کشف پنج مورد پرونده اخلال در نظام اقتصادي به ارزش 334 ميليارد ريال در 9 ماهه نخست سال جاري خبر داد و گفت: در اين مدت چهار مورد پولشويي به ارزش 152 ميليارد ريال و هفت مورد اختلاس نيز به ميزان 77 ميليارد ريال توسط پليس آگاهي کشف شده است.

وي با اشاره به اينکه دو مورد فرار مالياتي نيز به ارزش 455 ميليون ريال کشف شده است، ادامه داد: در مدت مذکور در مجموع 186 متهم در زمينه جرايم اقتصادي توسط اداره مبارزه با جرايم اقتصادي که سال 92 آغاز به کار کرده است، کشف شد.

اين مقام انتظامي کلاهبرداري هاي پيامکي را از ديگر جرايم اقتصادي برشمرد و افزود: متأسفانه ناآگاهي برخي شهروندان، کلاهبرداري هايي را رقم مي زند که در بيشتر مواقع قابل کشف نيستند و از جمله آنها کلاهبرداري پيامکي و کارت به کارت کردن وجوه است.

سرهنگ اميري گفت: سيم کارت هاي فاقد هويت مانع از موفقيت هاي پليس در اينگونه پرونده ها مي شود و قطعاً باطل شدن آنها از سوي اپراتور هاي تلفن همراه، تغييرات بسيار محسوس و چشمگيري در حوزه پليس آگاهي و دستگاه هاي امنيتي ايجاد خواهد کرد.

افزايش هزينه ارتکاب جرم، کاهش وقوع را به همراه دارد

رئيس پليس آگاهي استان با بيان اينکه عمده کلاهبرداري هاي پيامکي از سوي زندانيان داخل زندان انجام شده است، بيان داشت: با توجه به گزارشات رسيده، برخي از اين زندانيان محکوم به قصاص هستند، اما در چنين شرايطي همچنان به ارتکاب جرم ادامه مي دهند.

سرهنگ اميري خاطرنشان ساخت: با توجه به اينکه مجرمان بعد از پايان دوره محکوميت، مجدداً به ارتکاب جرم روي مي آورند، ضروري است که سازمان زندان ها و ساير دستگاه هاي ذيربط اقدامات فرهنگي خود را گسترش دهند تا زندانيان کنوني از چرخه مجرمان آينده خارج شوند.

اين مقام انتظامي به مشارکت مردم در کاهش جرايم به ويژه سرقت نيز اشاره کرد و گفت: بسياري از سرقت ها ناشي از غفلت مالباختگان است، لذا تجهيز منزل، مغازه و خودرو به وسايل ايمني قطعاً در پيشگيري از سرقت تأثيرگذار خواهد بود.

ناجا در زمينه قرارگاه جهادي سنگ تمام گذاشت

رئيس پليس آگاهي استان در ادامه خاطرنشان ساخت: ايجاد قرارگاه جهادي مبارزه با سرقت و قاچاق کالا و ارز با توجه به رويکرد نرم ناجا و تقويت «پليس قانونمدار و علمي» بواسطه شرايط کنوني جامعه، اقدام موثري در ارتقاي عملکرد نيروي انتظامي بود و ناجا در اين زمينه سنگ تمام گذاشت.

وي ادامه داد: راه اندازي “بانک مجرمان” از ديگر اقدامات ارزشمند ناجا است که بدون شک مأموريت هاي بي وقفه و مجدانه نيروي انتظامي را بي نتيجه نمي گذارد و به سرانجام خواهد رساند.

اين مقام انتظامي قصور و معدود برخوردهاي ناشايست از سوي پليس را توجيه مناسبي براي عدم مشارکت مردم در برقراري نظم و امنيت ندانست و گفت: پليس نيز از خود مردم است و جدا از مردم نيست، لذا اشتباه يک مأمور انتظامي نبايد تلاش هاي بي دريغ و شبانه روزي ساير پرسنل خدوم ناجا را زير سوال ببرد.

سرهنگ اميري خاطرنشان ساخت: سامانه 197 پذيراي انتقادات و گزارش تخلفات پرسنل انتظامي از سوي شهروندان است و به تمامي پرونده هايي که به اين سامانه ارجاع داده مي شود، بدون هرگونه مماشاتي رسيدگي خواهد شد.

وي در پايان از همکاري شايسته و مؤثر خبرگزاري ها، پايگاه هاي اطلاع رساني و مطبوعات استان تشکر و قدرداني ويژه داشت و تصريح کرد: انعکاس سريع، صحيح و صريح اخبار از سوي جامعه رسانه، نه تنها فضاي استان را براي مجرمان ناامن جلوه داده، بلکه با ارتقاي سطح آگاهي و دانش شهروندان، گامي مهم و اساسي در راستاي اجراي مأموريت هاي موفقيت آميز پليس برداشته است.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *