آمار عجیب از مصرف مواد مخدر در آمریکا

مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی در آمریکا از سال 2014 تا 2015 به 72 درصد رسید.
به گزارش سادس به نقل ازنکته آنلاین، گوبال ریسرچ نوشت:افغانستان تامین کننده اصلی مواد مخدر و هروئین ایالات متحده آمریکا است و با توجه به گزارش‌های منتشره توسط سازمان ملل متحد، این کشور حدود 90 درصد از تریاک جهان را که به صورت غیرقانونی تبدیل به هروئین و مواد مخدر می‌شود، تولید می‌کند. مواد مخدر یک صنعت چند میلیارد دلاری است و میزان زیادی از تریاک صادراتی افغانستان توسط هواپیماهای نظامی به خارج از این کشور فرستاده می شود.

گفتنی است؛ پس از اجرای برنامه ریشه کن کردن تولید تریاک توسط طالبان در سال 2000 که با حمایت سازمان ملل متحد انجام شد، تولید این ماده مخدر در افغانستان بیش از 90 درصد کاهش یافت و به کمتر از 200 تن رسید. امّا، پس از ورود نیروهای آمریکایی و متحدانش در اکتبر سال 2001 به افغانستان، مجدداً تولید تریاک در این کشور افزایش یافت و رشدی 30 برابری را نسبت به قبل تجربه کرد.

شواهد موجود نشان می‌دهد که تجارت غیر قانونی تریاک در افغانستان به صورت کاملاً حفاظت شده انجام می‌شود. به طوریکه مرگ و میر ناشی از مواد مخدر صنعتی و هروئین به طور مستقیم با افزایش تولید تریاک در افغانستان طی پانزده سال گذشته  یعنی از زمان ورود آمریکا و متحدانش به افغانستان، ارتباط داشته است.

آمار عجیب از مصرف مواد مخدر در آمریکا
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ایالات متحده (CDC)  اعلام کرده است که تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر صنعتی در ایالات متحده از سال 2014 تا 2015 به 72 درصد رسیده است. میزان رشد شاخص مورد بحث که طی یک دوره زمانی یک ساله رخ داده، سه برابر افزایش این شاخص از سال 1999 تا 2014 می‌باشد.

نتایج تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ ایالات متحده که اخیرا ًانجام شده است، نشان می‌دهد که مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد هروئین در ایالات متحده بسیار شایع شده است. از سویی دیگر، فوت افراد بر اثر مصرف زیاد مواد مخدر نسبت به سال 2014، 5 هزار مورد افزایش یافته است و به دنبال آن مرگ و میر ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر از مرز 30 هزار نفر در سال گذشته که رکوردی بی سابقه محسوب می‌شود.

واقعیات موجود در آمریکا در زمینه مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در تضاد با زندگی رضایت بخشی است که در آستانه خروج باراک اوباما از کاخ سفید در ایالات متحده به تصویر کشیده می‌شود. مهم اینکه، باراک اوباما در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود به نرخ پایین بیکاری رسمی، افزایش جزئی دستمزدها و مهمتر از همه سه برابر کردن بازار سهام به عنوان موفقیت‌هایش در زمینه اقتصادی اشاره کرد. البته، اوباما هیچ اشاره‌ای به بحران‌های اجتماعی آمریکا که در حال متلاشی کردن جامعه هستند، نکرد. از جمله این بحران‌ها می‌توان به کاهش امید به زندگی بخش بزرگی از طبقه کارگر، افزایش خودکشی، افزایش مصرف مواد مخدر و مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد آنها اشاره کرد.

سخنان اوباما موجب تسلای خاطر افرادی که عزیزان خود را بر اثر مصرف مواد مخدر از دست داده‌اند نشد، این در حالی است که حتی بودجه‌های اختصاص داده شده به برنامه‌های درمانی آنان نیز قطع شده است. با وجود تأکید مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده بر نیاز فوری به تلاش‌های چند بعدی و همکاری جویانه در زمینه بهداشت عمومی به منظور پاسخگویی به بحران اپیدمی مواد مخدر در آمریکا، هنوز دولت هیچ تلاش هماهنگی را در این زمینه به اجرا نگذاشته است.

آخرین گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نشان می‌دهد که بیشترین افزایش مرگ و میر در سال 2015 در زمینه مصرف بیش از حد هروئین و سوء مصرف مسکن‌ها بوده است. در سال 2015، مصرف بیش از حد مواد مخدر جان 52 هزار نفر را در آمریکا گرفته است، نزدیک به 66 درصد از این مرگ‌ و میرها نیز ناشی از سوء مصرف داروهای تجویز شده و یا استفاده از مواد مخدر غیرقانونی بوده‌اند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مرگ و میرها در ایالات متحده طی سال 2015، بر اثر استفاده بیش از حد از دو ماده مخدر صنعتی فنتانیل (Fentanyl)  و ترامادول  (Tramadol) رخ داده است.  فنتانیل، یک داروی مخدر و قوی ضد درد به شمار می‌رود که حداقل 50 الی 100 برابر قوی‌تر از مورفین است.  مرگ ناشی از مصرف بیش از حد ترامادول اغلب بر اثر استفاده از داروهای دیگر مانند الکل در کنار این ماده مخدر روی می‌دهد.

در سال گذشته، 9 هزار و 580 نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر صنعتی غیر از متادون فوت کرده‌اند. همچنین، مرگ و میر ناشی از مصر مسکن‌هایی مانند اوکسی کونتین Oxycontin)) و ویکوتین ((Vicotin نیز افزایش 4 درصدی داشته است. به این ترتیب، طی سال 2015 به طور کلی 17 هزار و 536 نفر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.
در طول شش سال گذشته، تلفات ناشی از مصرف بیش از حد هروئین در ایالات متحده به تنهایی چهار برابر شده است. برای اولین بار مرگ و میر ناشی از این شاخص در آمریکا به 12 هزار و 989 نفر رسیده، این میزان مرگ و میر زمانیکه با تلفات ناشی از خشونت اسلحه در آمریکا مقایسه می‌شود که 12 هزار و 979 نفر بوده است، معنا می‌یابد.

مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی در مردان از سال 2014 تا 2015 به میزان 90.9 درصد افزایش یافته و بیشترین میزان تلفان نیز در میان مردان جوان بوده است. از سویی دیگر، مرگ و میر مردان بین سنین 15-24 ،  91.7  درصد، بین 25-34، 94.1  درصد و بین سنین 35-44 نیز 80.6  درصد افزایش یافته است.

مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر صنعتی در میان زنان طی سال 2015 به میزان 46.2 درصد افزایش یافته است. بیشترین میزان افزایش مرگ و میر بر اثر شاخص مورد بحث در میان زنان بین سنین 15 تا 24 سال رخ داده، به طوریکه افزایش 116.7 درصدی را در این بخش شاهد هستیم که نسبت به تمامی سنین و گروه‌های جنسی افزایش بیشتری داشته است.

نتایج تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا نشان می‌دهد که مرگ و میر سیاه پوستان در تمامی سنین (غیر از اسپانیایی‌ها) بیشترین افزایش را طی سال گذشته داشته و به 95 درصد رسیده است، بعد از آن سفید پوستان (غیر از اسپانیایی‌ها) افزایش 75 درصدی در مرگ و میر داشته‌اند. میزان مرگ و میر اسپانیایی‌ها نیز طی سال گذشته بر اثر استفاده از مواد مخدر، 50 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است؛ طی هفت سال گذشته که به اصطلاح سال‌های “بهبود اقتصادی” در آمریکا نامیده شده‌اند، شهرستانها و شهرهای کوچک این کشور با اپیدمی مواد مخدر و هروئین دست به گریبان بوده‌اند و هیچ بهبودی در شرایط مشاهده نمی‌شود. خانواده‌های آمریکایی نیز به نظر می رسد که در زمینه مقابله با اعتیاد اعضای خود درمانده شده‌اند، تنها دلخوشی آنان داروی ضد اعتیاد نالوکسان (نام تجاری نارکان) است که اثرات مواد مخدر را در عرض چند دقیقه از بین می‌برد. در حال حاضر، این دارو به طور گسترده ای در بسیاری از کشورها در دسترس عموم قرار دارد.

منطقه شمال شرق ایالات متحده شاهد بیشترین افزایش مرگ و میر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر صنعتی بوده است، به طوریکه مرگ و میر ناشی از این شاخص در سال 2015، 107 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته است. سه ایالات نیویورک، کانکتیکات و ماساچوست نیز شاهد افزایش بیش از صد در صدی در میزان مرگ و میر بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر بوده‌اند. این سه ایالت به ترتیب رشد 135.7، 125.9 و 108.7 درصدی را تجربه کرده‌اند، بعد از آنها نیز بیشترین افزایش در دو ایالت نیوهمپشایر و مین به میزان 94.4 و 90.4 درصد رخ داده است.

به منظور مواجهه با بحران مواد مخدر در ماساچوست، بودجه پیشنهادی چارلی بیکر، فرماندار جمهوری خواه این ایالت برای سال مالی 2017،  1 میلیون و 929 هزار دلار است که نسبت به قبل کاهش یافته و به این ترتیب بر برنامه‌های درمانی این ایالت تأثیر منفی خواهد داشت.

بر اساس گزارش سی تی میرور (CT Mirror)، در ایالت کانکتیکات آمریکا حدود 400 نفر در لیست انتظار برای درمان سوء مصرف مواد و سم زدایی هستند. این برنامه‌ها توسط قوه قضائیه انجام می‌شود و بر اثر کاهش 4 میلیون دلاری بودجه این قوه، ارائه خدمات در هارتفورد، میدل، نیو بریتین، نیو لندن، شارون و واتربوری کاهش یافته است.

منطقه غرب میانه ایالات متحده نیز بعد از منطقه شمال شرق، شاهد بیشترین افزایش مرگ و میر بر اثر استفاده از مواد مخدر در یک سال گذشته بوده و افزایش 95 درصدی را تجربه کرده است. در این منطقه ایالات ایلینوی و اوهایو شاهد بیشترین افزایش به میزان 120 و 107.3 درصد بوده‌اند.

در میان 28  ایالتی که مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا مورد بررسی قرار داده است، بیشترین تغییرات در مرگ و میر ناشی از مواد مخدر صنعتی به جز متادون در ماساچوست، نیوهمپشایر، اوهایو، رود آیلند و غرب ویرجینیا رخ داده است. ایالات کانکتیکات، ماساچوست، اوهایو و غرب ویرجینیا نیز شاهد بیشترین تغییرات در میزان مرگ و میر بر اثر هروئین بوده‌اند.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا به عنوان رئیس جمهور جدید و کاهش احتمالی بودجه ایالت‌ها، مردم این کشور که با ریاضت اقتصادی و افزایش مشکلات بهداشتی از جمله اعتیاد روبرو هستند، امید اندکی برای بهبود اوضاع دارند. در حالی که از هر هفت آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به مواد مخدر و الکل معتاد می‌شود، به گفته یکی از جراحان آمریکایی تنها 10 درصد از معتادان در این کشور از خدمات درمانی دولتی بهره‌مند می‌گردند. آنچه اکنون در آمریکا مشاهده می‌کنیم، میراث اجتماعی ناشی از سیاست‌های اوباما است که در دفاع از سیستم سود محور سرمایه‌داری اعمال شده است.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *