مداخله سازمان‌های اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری

شواهد موجود نشان می‌دهد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور مداخله می‌کنند.

به گزارش سادس به نقل از نکته آنلاین، رابرت پری، کارشناس سرشناس آمریکایی در گزارشی نوشت: آفیشال واشنگتن به عنوان یک تیم فکری، بر این اعتقاد است که روسیه ایمیل‌های دموکرات‌ها را برای کمک به انتخاب دونالد ترامپ هک کرده است. این تفکر ممکن است که وقایع را در آمریکا به سمتی کاملاً متفاوت سوق دهد و تلاش یک ماهه عناصر جامعه اطلاعاتی آمریکا را برای تعیین رئیس جمهور بعدی بر ملا کند.

چند ماه پیش از یک منبع اطلاعاتی آگاه شنیدم که رهبران ارشد سازمان‌های اطلاعاتی دولت اوباما – از سازمان سیا گرفته تا اف بی آی- عمیقا در مورد روی کار آمدن هیلاری کلینتون و یا دونالد ترامپ نگران هستند. این برداشت صحیح است که اغلب اوقات مقامات اطلاعاتی ایالات متحده خود را مسئول منافع اساسی این کشور می‌بینند و احساس می‌کنند که باید از آمریکا در مقابل احساسات خطرناک مردم و یا رهبران سیاسی بی منطق و فاسد محافظت کنند.

 به این ترتیب، کمک مارک فلت، یکی از مقامات ارشد اف بی آی به محققان واشنگتن پست (باب وود وارد و کارل برنشتاین) در مورد جرم و جنایت‌های ریچارد نیکسون، یکی از روسای جمهور سابق آمریکا را می‌توان در همین چارچوب تجزیه و تحلیل کرد.

مداخله سازمان‌های اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری
همچنین، از ماموران اطلاعاتی ایالات متحده نیز شنیدم که آنها برای جلوگیری از انتخاب مجدد جیمی کارتر به مقام ریاست جمهوری در سال 1980 تلاش کرده‌اند، به این دلیل این مأموران کارتر را رئیس جمهوری مفید نمی‌دانستند و تصور می‌کردند که نمی‌تواند حافظ منافع آمریکا در عرصه جهانی باشد. این موضوع نیز صحت دارد که مأموران اطلاعاتی آمریکا اغلب با اهداف سیاسی و یا تبلیغاتی به اشاعه برخی روایت‌های نادرست یا گمراه کننده درباره مسائل مختلف در نشریات مهم اقدام می‌کنند.

کودتای اطلاعاتی؟
احتمال دیگری وجود دارد و آن اینکه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در حال زدن چند تیر با یک نشان است و قصد دارد که با یک وسیله به چندین هدف برسد. به این ترتیب، در شرایطی که مأموران اطلاعاتی آمریکا، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را به دلایل مختلف برای تصدی مقام ریاست جمهوری نامناسب دیدند، درز ایمیل‌های پودستا در دستور کار قرار گرفت تا ستاد انتخاباتی کلینتون تضعیف شود. این اقدام یک هفته قبل از برگزاری انتخابات و توسط رئیس اف بی آی برنامه‌ریزی و اجرا شد.

سپس، زمانیکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از درز ایمیل‌های پودستا انتقاد کرد، شرایط برای رهبر اطلاعاتی آمریکا به منظور طراحی اقداماتی به منظور شکست دونالد ترامپ در انتخابات الکترال مهیا شد. این اتفاقات در حالی رخ داد که اوضاع برای قدرت گرفتن ترامپ، به عنوان یک جمهوری خواه سنتی در آمریکا مساعد بود.

وقایع در آمریکا نشان داد که شکست دونالد ترامپ در انتخابات الکترال غیر ممکن است، امّا، مأموران اطلاعاتی امیدوار بودند که اقدامات انجام شده علیه ترامپ به تضعیف وی بیانجامد تا جائیکه او نتواند به سمت تنش زدایی با روسیه گام بردارد. از سویی دیگر، روسیه انتقاد کرد که با وجود تمایلات همکاری جویانه دونالد ترامپ،  خشم موجود در رسانه‌های ایالات متحده، نمایندگان کنگره را به سمت یک جنگ سرد دیگر با روسیه سوق می‌دهد. به اعتقاد مسکو، این جنگ سرد سودهای کلانی برای شرکت‌های اطلاعاتی و نظامی به همراه دارد.

اینکه آفیشال واشنگتن، روسیه را در مورد نشت اطلاعات کلینتون متهم کرده است، نشان می‌دهد که مسکو به اطلاعات مهمی از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دسترسی دارد. امّا، تردیدها در مورد توانایی هکری روسیه و اینکه چه کسی اطلاعات و ایمیل ها را در اختیار ویکی لیکس قرار داده است، اندکی مفروضات آفیشال واشنگتن را با مشکل روبرو می‌کند. در همین ارتباط، موری، سفیر سابق انگلیس در ازبکستان تصریح کرده است که مأموران اطلاعاتی آمریکا در مورد حفاظت از اطلاعات پودستا اطمینان خاطر داشتند، به این دلیل که وی با عربستان سعودی و دیگر کشورهای خارجی ارتباط داشت و لازم بود که این اطلاعات محرمانه باقی بماند.

بنابراین، نظرات جامعه اطلاعاتی ایالات متحده نشان دهنده این است که مظنونان دیگری نیز در این پرونده (ارائه ایمیل‌ها به ویکی لیکس) مطرح هستند. پرونده مورد بحث، یک بازی هوشمند است که یادآور داستان‌های جاسوسی و پیچیده جان لوکری است. باید منتظر شد و دید که آیا مقامات اطلاعاتی ایالات متحده می‌توانند به وسیله تغییر سوء ظن خود از روس‌ها به سوی گزینه‌های دیگر، پازل خود را تکمیل کنند یا خیر.

در پایان باید خاطرنشان کرد که سوء ظن به سازمان سیا، اف بی آی و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده درباره دخالت آنها در انتخاب مردم به اقدام هری ترومن، رئیس جمهور اسبق آمریکا برمی‌گردد که از برخی اقدامات سازمان سیا ممانعت به عمل آورد. همچنین، اقدامات فرانک چرچ ، سناتور آمریکایی درباره سوء استفاده‌های سازمان سیا نیز از دیگر مسائلی است که در بروز سوء ظن‌ها علیه این سازمان‌های اطلاعاتی نقش داشته است.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *