دیدگاه فلسطینی‌ها درباره پیامدهای پیروزی ترامپ

[ad_1]

به گزارش سادس:


 به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخیرا با پیروزی دونالد ترامپ به پایان رسید، اما واکنش فلسطینی‌ها به این رویداد در نوع خود جالب توجه است،‌ مردم فلسطین هیچ نوع هیجان و حساسیتی از خود در این باره نشان ندادند، زیرا به اعتقاد آنها آمریکا همیشه طرفدار رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده و خواهد بود و تغییری در سیاست‌های واشنگتن ایجاد نخواهد شد. در این باره، میان افکار عمومی مردم فلسطین با نظر سیاستمداران و رهبران فلسطینی اتفاق نظر وجود دارد.

«واصل ابویوسف» عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) در این باره می‌گوید: پیروزی کلینتون یا ترامپ از نظر فلسطینی‌ها فرقی ندارد، زیرا موضع‌گیری آمریکا درباره مسئله‌ فلسطین تغییری نمی‌کند به خاطر این‌که سیاست‌های واشنگتن تحت تأثیر پیمان استراتژیک با رژیم اشغالگر قدس است که بر اساس آن آمریکا همیشه تلاش کرده با روش‌های مختلف بر جنایات رژیم صهیونیستی سرپوش بگذارد و در زمینه‌های مختلف اقتصادی و نظامی و سیاسی کمک‌های نامحدودی به اسرائیل تقدیم کند.

ابو یوسف افزود: فکر نمی‌کنم که با پیروزی ترامپ در سیاستگذاری آمریکا در مورد مسئله فلسطین تغییراتی ایجاد شود و سیاست آمریکا همان سیاست حمایت استراتژیک از رژیم اشغالگر بوده و همان هم باقی خواهد ماند.

ابو یوسف همچنین افزود: این مسأله واضح است که آمریکا با مدیریت گفتگوهای فلسطینی(تشکیلات خودگردان) – اسرائیلی و طرفداری آشکار از اسرائیل در طول سالیان گذشته، نتوانسته است کمترین دستاوردی در حل مسئله فلسطین داشته باشد. به همین سبب طرف فلسطینی گفتگوها را کنار گذاشته و ایمان دارد که باید مسئله فلسطینی به یک مسئله بین المللی مطرح شده و با اراده جامعه بین الملل رژیم جعلی و اشغالگر ملغی و غیر قانونی شناخته شود.

به نظر شیخ سعید نخله، نماینده نماینده جنبش جهاد اسلامی در کرانه غربی، پیروزی هر یک از نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هیچ نوع تأثیر مستقیم و یا غیر مستقیم بر مسئله فلسطین و به طور کلی بر جهان عرب ندارد. وی افزود نامزدهای انتخابات آمریکا هرچند هم از طرف کشورهای عربی تحت فشار قرار گیرند، امکان ندارد که موضعی به نفع کشورهای عربی و به ضرر اسرائیل اتخاذ کنند.

نخله گفت: مسئله ریاست جمهوری آمریکا در این دوره یک ویژگی خاص داشت،‌اینکه هر دو نامزد بالای هفتاد سال سن دارند و مسلما بعد از سپری شدن دوران چهار ساله ریاست جمهوری‌شان، نمی‌توانند برای دوره بعد رئیس جمهور آمریکا باشند. به همین خاطر ترامپ که در انتخابات اخیر برنده شده است، در این دوره چهار ساله ریاست جمهوری‌اش تمام تلاش و توان خود را برای حمایت اسرائیل و نابودی منافع اسلام و مسلمانان به کار خواهد گرفت.

وی افزود: ترامپ با رؤسای جمهور پیشین آمریکا هیچ تفاوتی ندارد. اصلا هر کسی که رئیس جمهور آمریکا شود، سیاست حمایت از اسرائیل را در پیش خواهد گرفت.

پیش از تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود این نهاد با هر کسی که منتخب ملت آمریکا باشد، بر اساس تلاش برای صلح در خاورمیانه و رسمیت یافتن دو دولت اسرائیل و فلسطین بر اساس تقسیم بندی چهارم ژوئن سال 1967 که قدس شرقی پایتخت دولت فلسطین باشد، تعامل و همکاری خواهد کرد.

«انطوان شلحت» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت : هرگونه تأثیر بر سیاست آمریکا در قبال اسرائیل به روابط آمریکا و اسرائیل بستگی دارد. مخصوصا در این شرایط که منطقه خاورمیانه دچار تحولاتی است و رویدادهای داخلی آمریکا هم نشان می‌دهد که آمریکا توجه خود را از خاورمیانه کاسته و بیشتر به مسائل داخلی معطوف خواهد کرد.

شلحت افزود: وقت آن رسیده که آمریکا به تعامل با رژیم اشغالگر پایان دهد. آمریکا از لحاظ امنیتی حامی رژیم اسرائیل بوده است و تفاهمنامه‌ای که به موجب آن، آمریکا به اسرائیل کمک می‌کند، بزرگترین تفاهمنامه‌ای است که تا‌کنون امضا شده است. علاوه بر اینکه آمریکا منظومه دفاع موشکی تل‌آویو را نیز تأمین می‌کند.

شلحت بر این عقیده است که دولت آینده آمریکا با دولت‌های پیشین چندان تفاوتی نداشته باشد. هرچند که دولت‌های پیشین، در برخی موارد همچون کنفرانس مادرید، فشارهایی بر اسرائیل وارد کرد.

شلحت افزود: انتظار ندارم که ترامپ برای پیشبرد روند صلح میان فلسطین و اسرائیل فشار بیاورد. زیرا دیگر مسئله فلسطین برای دنیا در رأس اولویت‌ها قرار ندارد. مضاف بر اینکه ابزاری برای فشار بر اسرائیل هم وجود ندارد. البته اگر انتفاضه فلسطین ادامه می‌یافت، آمریکا می‌توانست برای پیشبرد روند صلح، اسرائیل را تحت فشار قرار دهد.

[ad_2]

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *