غرویان: موروثی شدن مرجعیت باعث سلب اعتماد مردم می شود

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به سنت هایی مانند شکستن مهر مراجع پس از فوت ایشان و اینکه انجام ندادن این سنت، اعتماد مردم را کاهش می دهد گفت: اگر مرجعیت، موروثی شود، باعث سلب اعتماد مردم خواهد شد.

به گزارش سادس ، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفت وگو با شفقنا با بیان اینکه سنت های موجود در بیوت مراجع عظام، سنت هایی است که از زمان پیامبر(ص)، ائمه(ع) و اهل بیت، نسل به نسل منتقل شده و به زمان ما رسیده است، اظهار کرد: از جمله این سنت های پسندیده می توان مواردی مانند باز بودن درب خانه مراجع را نام برد، برای مراجعه کنندگانی که مشکلی دارند؛ حال این مشکل می تواند علمی، خانوادگی یا مالی باشد؛ به هر حال دفاتر مراجع به عنوان مراکز مشاوره و رفع حاجات همیشه باز بوده است و این از زمان اهل بیت(ع) تا زمان ما باقی مانده است.

او ادامه داد: مساله ی دیگر این است که مراجع، معتمد مردم بوده و هستند و مردم، وجوهات شرعی خود را که می خواهند در راه خدا هزینه کنند، به مراجع می سپارند و مطمئن هستند که ایشان، آن وجوهات را صرف امورات شخصی نمی کنند و برای امور خیر هزینه خواهند کرد. این امر نیز یکی از سنت ‏های باقیمانده میان مراجع است.

غرویان، سنت پسندیده دیگر میان مراجع را شکستن مهر یک مرجع تقلید پس از فوت ایشان دانست و توضیح داد: معنای این حرکت، آن است که تا زمانی که این مرجع زنده بوده است، وظیفه و مسوولیتی داشته و مردم به ایشان اعتماد می کردند، ایشان برای مردم نامه می نوشت و مهر می کرد. امروز که وی رفته است، برای اینکه کسی از اعتبار ایشان سوءاستفاده نکند یا نامه های او را جعل نکند، مهر را می شکنند. شکستن مهر برای جلوگیری از افتادن آن به دست نااهلان و سوءاستفاده از آن است. این هم یکی از سنت های زیباست.

او تصریح کرد: نکته دیگر اینکه مراجع همواره در امورات خیر اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … تذکرات خود را می‏ دهند و آن وظیفه ی دینی و شرعی خود را انجام می دهند. یکی دیگر از سنت های بیوت مراجع، ذکر اهل بیت(ع) و مجالس وعظ، سخنرانی، روضه خوانی و نام و یاد سیدالشهدا و تعظیم شعائر دینی است که از زمان اهل بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) از صدر اسلام تا امروز باقیمانده است.

غرویان با اشاره به برخی سنت های پسندیده در میان مراجع که رو به فراموشی می رود، گفت: به طور مثال سنت شکستن مهر مراجع در بعضی موارد انجام نمی شود و در بعضی موارد هست. این سنت به تازگی توسط حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و فرزندشان احیا شد؛ سنتی که سال ها بود انجام نمی شد اما توسط ایشان احیا شد. یک سنت دیگر که باید احیا شود، این است که خواهران بتوانند به دفاتر مراجع به سادگی رجوع کنند و پاسخ مشکلاتشان را بگیرند.

او ادامه داد: همچنین بخش اعتقادات و پاسخ به مسایل اعتقادی مردم نیز باید احیا شود. در زمان اهل بیت(ع) بسیاری از مردم، می آمدند و مسایل اعتقادی و فکری خود را سوال می ‏کردند. امروز این بخش در بیوت مراجع، ضعیف است و باید احیا شود. تعامل نزدیک مراجع با مردم بخصوص با نسل جوان باید تقویت شود چون نسل جوان، سوالات و شبهات جدید فکری دارند و باید به آنها پاسخ داده شود. این موضوع در بیوت مراجع، ضعیف است و کسی نیست که به شبهات جدید آنها پاسخ دهد.

غرویان با بیان اینکه انجام سنت هایی مانند شکستن مهر پس از فوت مراجع، اعتماد مردم را بالا می‏ برد، گفت: انجام ندادن این سنت، اعتماد مردم را کاهش می دهد. قداست مرجعیت باید حفظ شود. مردم، امروز دسترسی به ائمه(ع) ندارند و به نواب عام امام زمان(ع) یعنی همین مراجع دسترسی دارند. قداست مرجعیت و اعتماد مردم به این نهاد باید محفوظ بماند و این با احیای همین سنت هاست.

او در ادامه صحبت از سنت شکستن مهر و بحث موروثی شدن مرجعیت تصریح کرد: اگر مرجعیت، موروثی شود و اموال به ارث برسد به فرزندانی که اهلیت، علمیت و تقوای لازم را ندارند، باعث همان سلب اعتماد می شود. البته بعضی فرزندان مراجع هستند که راه پدر را ادامه می دهند و از نظر علمیت در حدی هستند که می توانند حفظ کنند، اما این کار باید بسیار با دقت و احتیاط انجام شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *