چه میزان از منابع بودجه سال آینده محقق خواهد شد؟

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش کارشناسی خود تأکید کرده است در لایحه بودجه پیش‌بینی‌شده است که حدود 1127 هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي محقق شود…

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تأکید کرده است از 320 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده در قالب بودجه عمومی 11 درصد آن قابل تحقق نیست. بودجه عمومی پیش‌بینی‌شده رد سال جاری افزایشی 9 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.
چه میزان از منابع بودجه سال آینده محقق خواهد شد؟

به گزارش سادس به نقل از بولتن نیوز، به‌این‌ترتیب در حدود 258 هزار میلیارد تومان از این اعتبارات پیش‌بینی‌شده محقق می‌شود و عدم تحقق به حدود 62 هزار میلیارد تومان خواهد بود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش کارشناسی خود تأکید کرده است در لایحه بودجه پیش‌بینی‌شده است که حدود 1127 هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي محقق شود. باملاحظه شرايط اقتصادي و ميزان تحقق درآمدهاي سال جاري انتظار است که حدود 1052 هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي محقق شود. مهم‌ترین قلم بيش برآورد شده در ميان اقلام درآمدهاي مالياتي، “ماليات اشخاص حقوقي ” است. از سوی دیگر در لایحه بودجه پیش‌بینی‌شده است که سود سهام شرکت‌های دولتي 135 هزار ميليارد ريال باشد و با توجه به‌پیش بيني عملكرد 83 درصدي براي سال 1395، به نظر می‌رسد حدود 15 هزار ميليارد ريال بيش برآوردي وجود دارد. منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتي در لایحه حدود 1111 هزار ميليارد ريال در بودجه در نظر گرفته‌شده است که با ملاحظاتي (ازجمله نفت 50 دلاری براي هر بشكه) پیش‌بینی می‌شود حداقل 109 هزار ميليارد ريال آن محقق نشود.

این گزارش نشان می‌دهد منابع حاصل از فروش اوراق تعهد زا (اوراق مشارکت و اسناد خزانه و صكوك) در بودجه امسال در مقايسه با سال گذشته (صرف‌نظر از ارقام اصلاحيه قانون) اندکي کاهش‌یافته است. اين در حالی است که اين اوراق عملكرد قابل‌توجهی در سال جاري نداشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در سال آينده نيز تنها حدود 125 هزار میلیارد ریال از آن محقق شود. با اين

حال به دليل اينكه در بخش مصارف، ردیف‌هایی براي تخصيص اکثر اوراق تعهد زا ديده نشده است ممكن است که دولت از منابع حاصل از اين اوراق براي هزینه‌های جاري خود استفاده کند که به‌نوعی استقراض است. واگذاري شرکت‌های دولتي حدود 100 هزار ميليارد ريال در لایحه بودجه پیش‌بینی‌شده است که طبق بررسی‌های کارشناسي حدود 40 هزار ميليارد ريال بيش برآورد دارد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *