بیمارستان چالوس مامن بیماران غرب مازندران

قرار گرفتن بیمارستان فوق تخصصی آیت الله طالقانی در چالوس باعث شده تا کمبودهای درمان تخصصی بیماران در غرب مازندران بر شانه های این بیمارستان سنگینی کند.

بیمارستان قدیمی چالوس با سبقه بیش از نیم قرن درسال ۹۳ تبدیل به بیمارستان فوق تخصصی ۱۶۰ تختخوابی شدتابتواند جورکمبودحوزه درمان درغرب استان را به دوش بکشد.

به گزارش سادسبه نقل از بولتن نیوز ، بیمارستان جدید آیت الله طالقانی چالوس در زمینی به مساحت ۲۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع با زیربنای ۱۰ هزار و۶۵۱مترمربع احداث شده و هزینه ساخت بیمارستان جدید آیت الله طالقانی چالوس ۲۵۰ میلیارد ریال و هزینه خرید تجهیزات آن ۲۱۰ میلیارد ریال بوده است.

این بیمارستان دارای بخش های مختلف پاراکلینیکی از جمله آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، پاتولوژی، سی تی اسکن، ام آر ای، اکوکاردیوگرافی، اندوسکوپی، کولونوسکوپی، هموفیلی، دیالیز و تالاسمی است.

این مرکز دارای بخش های بستری داخلی، اطفال، نوزادان، جراحی عمومی، جراحی اعصاب،ارتوپدی،ارولوژی،گوش وحلق و بینی،چشم، نورولوژی،سی سی یو،پست سی سی یو، آی سی یو، ان آی سی یو و اورژانس نیز می باشد.

چندی پیش گزارشی از وضعیت بهداشتی بیمارستان آیت الله طالقانی (ره) شهرستان چالوس را در بولتن نیوز منتشر کرده بودیم که بازتاب های فراوانی در مجامع پزشکی و بهداشت و درمان کشور و استان مازندران داشت؛ گفتگو با رئیس بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس فرصتی را فراهم ساخت تا زوایای خدمات دهی و کمبودها در این بیمارستان مورد بررسی قرار گیرد.
بیمارستان چالوس مامن بیماران غرب مازندران
دکتر روح الله کیا، متخصص بیماران کودکان و رئیس بیمارستان فوق تخصصی آیت الله طالقانی چالوس در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز به تشریح خدمات در این بیمارستان پرداخت.

وی با بیان اینکه معرفی بیمارستان چالوس به عنوان یکی از بلوکهای غرب استان مسئولیت ها را سنگین تر ساخته است گفت: بازگشایی آزادراه در آینده، امکانات و تجهیزات بیش از پیش و خدمات گسترده تر را می طلبد.

کیا افزود: احداث بیمارستان جدید التاسیس، توسعه بخش های بیمارستان، افزایش ظرفیت آی سی یو، احداث ام آر آی، احداث ساختمان پزشکان و تیم پزشکی متخصص، تجهیز بیمارستان از جمله خدماتی بوده که تاکنون در بیمارستان چالوس به عمل تبدیل شده است.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی آیت الله طالقانی چالوس با اشاره به اهمیت توسعه فضای سبز در محوطه این بیمارستان و همچنین بعلت قرار گرفتن این محوطه در قلب چالوس و گرانی زمین های حاشیه آن عنوان داشت: همواره این دغدغه وجود داشت تا قابلیت فضای سبز محوطه بیمارستان تبدیل به واحدهای تجاری شود اما تا زمانیکه مسئولیت این بیمارستان را دارم اجازه این کار داده نمی شود.

وی اضافه کرد: برای توسعه محیط زیست، با مراجعه خودجوش انجمن همیاران چالوس که در رأس آنها آقای دکتر اصغر زاده هستند بعد از تشکیل پنج جلسه رسمی ، مقرر شد تا اجرا طرح توسعه فضای سبز با مشارکت این انجمن مردم نهاد تحقق یابد و در آینده ای نه چندان دور شاهد اجرا فضای سبز زیبایی در محوطه بیمارستان خواهیم بود که ان شاء الله بتواند در سلامت روان بیماران و همراهان بیماران تأثیر گذار باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مساله نظافت و خدمات یکی از دغدغه های بیماران و همراهان در بیمارستان چالوس بوده است خاطرنشان کرد: کمبود نیروهای خدماتی باعث شده که هم ما و هم بیماران و مردم عزیز تکدر خاطر داشته باشند که خوشبختانه با پیگیری های به عمل آمده از طریق مسوولان و اصحاب رسانه و اطلاع رسانی های انجام شده برای تکمیل کادر خدماتی تعداد ۴۶ نفر به کادر خدماتی اضافه خواهد شد.

وی افزود: نیروهای خدماتی طی یک آزمون کتبی و مصاحبه ای از بین ۱۲۰ نفر که قبلا از طرق فراخوان استخدام ثبت نام کردند بعد از طی شدن مسیر قانونی ، به کارگیری می شوند و مشکل کمبود تعداد خدمه ی بیمارستان تا زمان بسیار نزدیک برای همیشه حل خواهدشد.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی آیت الله طالقانی چالوس با اشاره به بخشی از حفظ فضای نظافت و عدم آسیب رساندن به محوطه بیمارستان مساله فرهنگ است عنوان داشت: انتظار داریم مراجعه کنندگان به درب های اتاق ها و دیوار و کاغذ دیواری ها و امثال اینها آسیبی وارد نکنند و این مساله فرهنگی است و اگر تمام نیروهای خدماتی بیمارستان های استان را هم در اینجا تجمیع کنیم اگر مساله فرهنگی میسر نگردد مطمئنا اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی تاکید کرد: همانطور که وضعیت سلامت ارتباط مستقیم به فرهنگ دارد و هرجا که فرهنگ جامعه و مردم بالاتر بوده آن جامعه از سلامت و بهداشت بالاتری برخوردار بوده است.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی آیت الله طالقانی چالوس در ادامه با اشاره به پرداخت سرانه دارو در این بیمارستان گفت: بصورت ماهیانه بیش از ۸میلیارد ریال از سوی بیمارستان برای تامین داروهای بیماران هزینه دارو پرداخت می شود تا گامی موثر در کاهش هزینه های درمانی مردم باشد.

وی با اشاره به ارتقا بخش آی.سی.یو عنوان داشت: در قسمت آی.سی. یو ، 6 تخت اضافه خواهد شد یعنی از ۱۲ تخت تا به ۱۸ تخت افزوده می شود از سوی دیگر پرسنل این بخش هم جذب شده و در حال آموزش هستند و تجهیزات هم آماده هست و ان شاء الله در پایان دی ماه اضافه خواهد شد.
بیمارستان چالوس مامن بیماران غرب مازندران

وی همچنین در خصوص بخش درمانی بیماران سرطانی این بیمارستان گفت: بخش ویژه سرطان بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس علاوه بر اینکه تنها بخش تخصصی در غرب استان است بلکه به جرات عرض میکنیم در سطح استان هم نمونه است و نقش مهم در کاهش هزینه های بیماران و خانواده هایشان و تردد به شهرهای مرکز استان و تهران داشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بخش ویژه سرطان بیمارستان چالوس به ۱۷۰ بیمار سرطانی در حال خدمات دهی است خاطرنشان کرد: پیگیر حل مشکل دریافت داروهای بیماران سرطانی هم هستیم که درحال حاضر در تنکابن و ساری و از طریق داروخانه هلال احمر انجام میشود.

دکتر کیا یکی دیگر از مشکلات مطرح شده در گذشته را نبود رادیولوژیست عنوان کرد و گفت: در این شرایط بیماران بر روی ویلچر از حد واسط خیابان به مرکز خصوصی مقابل بیمارستان منتقل می شدند که خوشبختانه از ابتدای آبان ماه یک رادیولوژیست در بیمارستان چالوس مشغول شده و این مشکل هم حل گردید و همچنان در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم یک یا دو نفر رادیولوژیست دیگر هم جذب نمائیم.

وی با اشاره به عملکرد بخش جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان چالوس عنوان داشت: در بخش مغز و اعصاب بیمارستان قبلا با مشکل عدم کادر پزشکی متخصص مواجه بودیم و هم اکنون ۳ پزشک متخصص مغز و اعصاب داخلی داریم و در تلاش هستیم یک جراح مغز و اعصاب نیز به کارد پزشکی افزوده شود.

بیمارستان چالوس مامن بیماران غرب مازندرانوی افزود: با همین شرایط عمل های نادری در این بیمارستان صورت گرفته که برداشتن تومور از مغز یک زن 55 ساله بعنوان یکی از عمل های موفقیت آمیز در سطح پزشکی محسوب می شود.

وی با اشاره به نقش محوری بیمارستان چالوس در منطقه نوشهر، چالوس و کلاردشت عنوان داشت: بیمارستان چالوس به عبارتی یک بیمارستان معین است و حتی بیمارستان های شهرهای همجوار را هم حمایت خدماتی می کنیم و در اکثر مواقع ضریب اشغال تخت هم از ظرفیت اسمی افزایش می یابد که این مساله بار مسوولیت ما را در بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس را دوچندان نموده و البته درخواستم ازهمه شما اصحاب رسانه این است که دست به دست هم دهیم تا مشکلات دیگر بیمارستان ها هم هموار شود.

وی تاکید کرد: همواره تیم درمانی بیمارستان اعتقاد قلبی دارد که هر بیماری به این بیمارستان مراجعه می کند بعنوان عضوی از خانواده ماست لذا برخورد شایسته و صبورانه با مشکلات بیماران و همراهان بیمار و توجه به دانش و ارتقا سطح کیفیت خدمات دهی در حوزه درمان و سلامت یک اصل و شعار در بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس محسوب شده و بارها تاکید شده که پرسنل طوری رفتار کنند که بیمار را یکی از عزیزترین اعضا خانواده خود بدانند که ما یقین داریم با تکرار و تمرین این امر امکان پذیر خواهد شد .

وی افزود: وظیفه ی ما بعنوان رئیس بیمارستان است تا مشکلات بیمارستان را پیگیری کنیم؛ هم برای داشتن متخصص و پزشک ، هم برای رضایت کارکنان و پرسنل که در اولویت آن برای رضایت شهروندان و مردم باشد.

دکتر کیا تاکید کرد: یک موضوعی که ما همیشه به آن اعتقاد داریم این است که در صد بالایی از نتیجه درمان می تواند در اثر ارتباط خوب بین بیمار و پزشک به دست آید ، ما در بیمارستان وظیفه داریم که ارتباط و مراقبت کاملی از بیمار داشته باشیم و برآنیم که این ارتباط با مهرورزی همراه باشد .

وی افزود: در واقع بیماری که به بیمارستان مراجعه می کند همراهش فکر می کند که بدترین درد دنیا گریبان گیر بیمارش شده است که در این زمان نیاز دارد که کسی کنارش باشد و به او اطمینان دهد، این ارتباط خوب در سیر درمان در اثر بخشی درمان نقش مهمی ایفا می نماید . گاهی یک پزشک یک دوره طولانی درگیر یک بیمار با بیماری سخت می شود شاید این زمان طولانی زیاد دیده نشود ولی همین که بیمار یا همراه وی در انتها از خدمات دریافتی رضایت دارند پاسخی برای تلاش پزشکان و تیم درمانی است.
بیمارستان چالوس مامن بیماران غرب مازندران
وی اضافه کرد: همراهان بیماران به دلیل ناراحتی و خستگی و نگرانی های مختلف، در خیلی اوقات ناراحت هستند ولی همیشه به تک تک پرسنل سفارش کردیم نسبت به همراه مریض رحیم تر و مهربان تر باشد ، نمیگوییم این فضا کامل و صد در صدی وجود دارد ولی تمام تلاشمان این است که برخورد پرسنل از قسمت پذیرش و مالی و تسویه حساب گرفته تا پرستاران و نگهبانان ، رفتار خوب و مناسب و محترمانه ای با ارباب رجوع داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه های توسعه ای و آینده بیمارستان آیت الله طالقانی چالوس خاطرنشان کرد:
طرح ایجاد کلینیک ناباروری برای اولین بار در غرب استان مازندران مقرر شده که در بخشی از محوطه بیمارستان ساخته شود و همچنین بخش آنژیوگرافی و جراحی قلب را شخصا از وزارت خانه موافقت اصولی آن را گرفتیم و ان شاء الله در حال رایزنی با یک خیر هستیم تا در این موضوع به ما کمک کند.

وی با انتقاد از برخی نگاه که شغل طبابت را درآمدزایی تلقی می کنند عنوان داشت:هیچ پزشکی به نیت پول و کاسبی به این رشته نگاه نکرده چون شغلی مقدس و از جایگاه مردمی و دینی دارای قداست است.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی آیت الله طالقانی چالوس در پایان یادآور شد: پزشک با سلامت جامعه ارتباط دارد و وظیفه پزشک تامین سلامت و به طبع آن آرامش برای جامعه است بیمارستان طرف اعتماد بیماران در چرخه حیات زندگی از زمان تولد تا مرگ است و در این راستا پزشک نقش بی بدیلی ایفا می کند و باید سعی کنیم که پزشکان را دوست خود ، رفیق خود و یار خود بدانیم و این نگاه تاجر بودن را از مردم دور کنیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *