حلب، کانون رایزنی های بین المللی

 شهر حلب به کانون تحولات سیاسی درسایه برقراری آتش بس از بامداد امروز پنجشنبه تبدیل شده است.

به گزارش  سادس به نقل ازپایگاه خبری شبکه العالم، طرف های متعدد بین المللی امیدوارند که مفاد رژیم آتش بس – بعد از اینکه شهر حلب را شامل شد- در سراسر سوریه زیر نظر جامعه بین المللی و به دلایل انسان دوستانه به اجرا درآید.

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه ویژه خود درباره سوریه خواهان از سرگیری اجرای توافق توقف اقدامات خصمانه (آتش بس) در سراسر سوریه شد.

فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح سوریه چهارشنبه شب از اجرای رژیم آتش بس در شهر حلب از ساعت یک بامداد امروز پنجشنبه به مدت 48 ساعت خبر داد.

مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که آمریکا و روسیه روز سه شنبه با توسعه دامنه توقف اقدامات جنگی (آتش بس) توافق کردند تا شامل حال استان حلب از جمله شهر حلب و مناطق اطراف آن شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از کاهش اقدامات خشونت آمیز از زمان آغاز تلاش برای آتش بسی شدند که شهر حلب را نیز شامل شود.

این درحالی است که منابع دیپلماتیک به روزنامه رای الیوم گفتند: برخی طرفها تلاش می کنند که دامنه آتش بس در حلب گسترش یافته و چند روز بیشتر تداوم داشته باشد؛ به این امید که شاخص های موازنه های بین المللی که بر حوادث این شهر تاثیر می گذارد، دوباره ترسیم شود.

در همین حال، تونر بدون توجه به اقدام گروههای مسلح در نقض آتش بس و گلوله باران مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در شهر حلب، از روسیه خواست که تلاش های خود را برای فشار بر نظام سوریه به منظور پایبندی به توافق جدید بیشتر کند تا اینکه آمریکا نیز نقش خود در این زمینه را با معارضان بازی کند.

تونر گفت: هدف از این کارف دستیابی به یک توافق واحد برای توقف اقدامات جنگی در سراسر سوریه است و نه یک سری توافق ها آتش بس محلی.

همزمان جفری ویلتمن معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی درگزارش خود درباره اوضاع حلب در جلسه شورای امنیت گفت: حملات علیه بیمارستانها ومراکز پزشکی در شهر حلب، جنایت جنگی است.

وی بر لزوم این نکته تاکید کرد که “توقف اقدامات جنگی” شامل حال سراسر سوریه شود و ضروری است که مذاکرات ژنو برای پایان دادن به رنج ملت سوریه از سرگرفته شود.

ویلتمن گفت: اوضاع انسانی در سوریه وخیم است.

این درحالی است که ریاض حجاب هماهنگ کننده کمیته عالی مذاکرات برآمده از گروه معارضان سوری مورد حمایت عربستان در مذاکرات ژنو گفت: تلاش برای گفت وگو با دولت سوریه به بن بست رسیده است.

او در کنفرانس مطبوعاتی در آلمان مدعی شد که نمی توان بدون رفتن بشار اسد رئیس جمهور سوریه هرگونه پیشرفتی برای پایان دادن به جنگ داخلی داشت.

– See more at: http://fa.alalam.ir/news/1814989#sthash.fwAHYt9g.dpuf

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *