کمیته امداد نمی خواهد بانک تاسیس کند

 رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) چندی پیش از راه‌اندازی «صندوق قرض‌الحسنه امداد» با ۵۰ شعبه در سراسر کشور خبر داده و اظهار کرده بود که در حال حاضر منابع قرض‌الحسنه کمیته امداد حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که با راه‌اندازی این صندوق، مبلغ سپرده‌گذاری مردمی و همچنین مبلغ فروش مجتمع سوهانک نیز به آن افزوده خواهد شد.
 به گزارش سادس به نقل از رویکرد  پرویز فتاح در حالیکه مدعی بود با راه‌اندازی این صندوق در جهت راه‌اندازی یک «خیریه ملی» هستند اما پس از انتشار این خبر گمانه‌زنی‌ها در خصوص راه‌اندازی بانک توسط کمیته امداد آغاز شد.

محمد امید، معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره)، در این خصوص اظهار کرد: صندوق داخلی کمیته امداد از حدود ۲۵ سال پیش راه‌اندازی شد؛ همچنین کمک‌هایی را که دولت تحت عنوان تسهیلات به این نهاد پرداخت می‌کرده نیز به این صندوق واریز شده و این صندوق در مجلس و قانون بودجه هم در سالیان گذشته به عنوان «صندوق اشتغال نیازمندان» شناخته می‌شد.
وی ادامه داد: اما از چند سال گذشته کمیته امداد به دنبال ثبت رسمی این صندوق به عنوان صندوقی مستقل بود.

معاون خودکفایی و اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: کمیته امداد درصدد آن بود که با به استقلال رساندن این صندوق، علاوه بر کمک‌ها و تسهیلات دولتی بتواند با جذب منابع و سپرده‌های مردمی در جهت حل مشکلات نیازمندان و محرومان گام بردارد.

امید در ادامه عنوان کرد: این در حالی است که در حال حاضر مردم سالانه رقم قابل توجهی را به صورت بلاعوض به کمیته امداد پرداخت می‌کنند، اما بسیاری از خیران می‌خواهند اصل پول برای خودشان باشد که با این اقدام، مردم بخشی از وجوهات خود را به صورت سپرده قرض الحسنه در این صندوق می‌سپارند و از محل سپرده‌ها به مددجویان وام پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: دیدگاه‌مان این است، مردمی که سالانه چنین رقم قابل توجهی را به کمیته امداد به طور بلاعوض پرداخت می‌کنند، از سپرده‌گذاری در این صندوق نیز استقبال خواهند کرد؛ زیرا در این صورت سپرده‌های آنان در جهت حل مشکلات نیازمندان و محرومان هزینه شده و در هر زمان که بخواهند به آنها پس داده خواهد شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ضمن بیان آنکه روش کار در “صندوق قرض‌الحسنه امداد” مطابق با فرمول منابع قرض‌الحسنه بانک‌هاست، گفت: در حال حاضر کمیته امداد از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها استفاده می‌کند، درحالی که با راه‌اندازی این صندوق به دنبال آن هستیم که این منابع را در صندوق مستقل خود کمیته امداد جمع‌آوری کنیم تا به این ترتیب از محل سپرده‌های خیرینی که در این صندوق به طور قرض‌الحسنه سپرده‌گذاری می‌کنند امکان رسیدگی به مشکلات مددجویان تحت پوشش امداد و همچنین ارائه تسهیلات طرح‌های اشتغال به آنان، فراهم شود.

امید در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر بانک مرکزی به ۵۰ شعبه این صندوق در سراسر کشور مجوز داده است، گفت: صندوق قرض الحسنه امداد از سال جاری در سراسر کشور در ۵۰ شعبه به منظور جذب منابع مالی خیران و نیکوکاران، گسترش سنت قرض الحسنه در کشور و کاهش بوروکراسی اداری در مراجعه مددجویان و نیازمندان به بانک ها برای دریافت وام راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این صندوق قرض‌الحسنه قدرت پرداخت تسهیلات به نیازمندان و تحت پوششان توسط کمیته امداد افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه ضمن بیان آنکه پیش از تاسیس این صندوق نیز تمامی اداره کل‌های این نهاد در هر ۳۰ استان کشور دارای “صندوق اشتغال نیازمندان” بودند افزود: با راه‌اندازی این صندوق پیکره آن که تا پیش از این به عنوان “صندوق اشتغال نیازمندان” شناخته می‌شد از کمیته امداد جدا و دارای اداره مستقلی خواهد شد.

امید همچنین تاکید کرد: کمیته امداد به هیچ وجه درصدد راه‌اندازی بانک نیست و تمامی عملیات این صندوق نیز به صورت «قرض‌الحسنه» بوده و به این ترتیب نه سودی به سپرده‌های مردمی تعلق می‌گیرد و نه سودی بابت پرداخت تسهیلات از وام‌گیرندگان گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: تصور ما بر این است که با راه اندازی این صندوق می‌توانیم کمک بیشتری از مردم بگیریم و به این ترتیب قدرت بیشتری برای ارائه خدمت به محرومان، افراد تحت پوشش و همچنین پشت نوبتی‌ها فراهم می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در پایان اظهار کرد: در این صندوق نیز آن بخشی که از محل سپرده‌های مردمی به اشتغال اختصاص می‌یابد کماکان در خدمت خانواده‌های تحت پوشش این نهاد خواهد بود و اولویت با مددجویان است؛ این در حالیست که در صورت افزایش سپرده‌های مردمی وام‌های این صندوق به پشت نوبتی‌ها نیز اختصاص خواهد یافت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *