راهکارهای افزایش تاب‌آوری در ورزش

راهکارهای افزایش تاب‌آوری در ورزش

تاب آوری در ورزش با بدبینی، نا امیدی، سرزنش، افسردگی، استرس و اضطراب رابطه معکوس و از سوی دیگر با عملکرد ورزشکار ارتباط مثبت دارد.

به گزارش سادس، نابرابری در دسترسی به خدمات بهداشتی مساله ای است که از سال ها قبل مورد توجه جهانیان قرار گرفته و اقدامات مختلفی در راستای کاهش آن انجام شده است. این نابرابری در مورد دسترسی به خدمات سلامت روان بسیار بیشتر بوده و تفاوت بین کشورهای مختلف کاملا مشهود و در دو سال اخیر پاندمی کرونا تاثیرات گسترده ای بر سلامت جسمی و روانی افراد داشته و دسترسی به خدمات بهداشتی در این شرایط اهمیت بیشتری یافته است. یکی از راه حل های ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای افزایش سلامت عمومی، اجرای برنامه خودمراقبتی است که در واقع سطح پایه هرم خدمات را تشکیل می دهد.

در حوزه ورزش نیز قرنطینه و محدودیت های ناشی از پاندمی کرونا، تاثیرات چشمگیری بر سلامت روان افراد داشته است و ورزشکاران مجبور شده اند با فرسودگی ناشی از تغییر در برنامه مسابقات و روتین های تمرینی، سازگاری پیدا کنند.

تمرین کردن در منزل یا فضایی خارج از محیط تمرین تخصصی در کنار لغو شدن مسابقات و درنتیجه کاهش انگیزه و ابهام در اهدافی که قبلا منجر به تداوم تلاش در ورزشکاران می شد، همگی از علل افزایش فرسودگی در ورزشکاران است.

یکی از اجزای خودمراقبتی که در این شرایط اهمیت پیدا می کند، میزان تاب آوری افراد است. «تاب آوری» به توانایی فرد برای سازگاری موثر و غلبه بر مشکلات زندگی گفته می شود و این ویژگی به فرد اجازه می دهد که شانس بیشتری برای دستیابی به یک شرایط پایدار روانی داشته باشد.

افرادی که تاب آوری مناسبی دارند معمولا افرادی با ویژگی های مثبت شخصیتی از قبیل خوشبینی، احساس کنترل بیشتر و با پشتکار هستند، علاوه بر این مطالعات نشان داده است که تاب آوری در ورزشکاران بدبین، نا امید، سرزنش گر، افسرده، دارای استرس و اضطراب رابطه معکوس و از سوی دیگر با عملکرد ورزشکار ارتباط مثبت دارد.

بر اساس این مطلب که از سوی کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و در اختیار سادس قرار گرفته، ‌ آمده است: توصیه می شود ورزشکاران جهت افزایش تاب آوری، نکات مختلفی را اعم از افزایش اعتماد به نفس که نقش مهمی در کنار آمدن با استرس‌های زندگی دارد مدنظر قرار دهند و توانمندی‌های خود را باور داشته باشند و در مشکلات به آن ها تکیه کنند.

همچنین ورزشکاران باید برای فعالیت های خود اهداف جدیدی پیدا کنند و به زندگی خود معنا دهند. در عین حال نیاز است که روابط اجتماعی را گسترش دهند و ارتباط خود با خانواده و دوستان را بهبود بخشند. همچنین باید سعی کنند نسبت به تغییرات زندگی انعطاف پذیر باشند و مثبت اندیشی را در خود تقویت کنند و مهارت حل مساله را بیاموزند.

انتهای پیام

ارسال شده در دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ویدئو / از تولید گوشت با «جو» تا فعالیت آتشفشان بر سطح ماه

پ مهر ۲۲ , ۱۴۰۰
در این شماره از بستۀ اخبار علم و فناوری سادس، خبرهایی از روشی جدید برای نابودی تومورها در سرطان‌های سر و گردن، استفاده از جو برای تولید گوشت، مشخص شدن زمان تازه‌ترین فعالیت‌های آتش‌فشانی بر سطح ماه و دو خبر دیگر را مرور می‌کنیم. مترجم: محمدرضا قاسمی / تدوینگر: آرام […]