اما و اگر های گشت های نامحسوس پلیس

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزایش امنیت روانی جامعه را مهمترین مأموریت گشت های نامحسوس اعلام کرده و گفته که بناست هفت هزار نفر که از کادر نیروی انتظامی و آموزش دیده هستند، برای این کار اعزام شوند.داستان گشت‌های خیابانی و مبارزه با بدحجابی قدمتی به اندازه سن انقلاب اسلامی دارد. البته در طول این ۳۷ سال هر کس به فراخور درکی که از موضوع مبارزه با بدحجابی داشته به روش خود عمل کرده است.
گروه جامعه سادس– نسرین محمودی مسئله پوشش زنان و مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی ابتدا از ادارات آغاز شد و در ۱۰ تیر ۵۹ حجت الاسلام ری شهری رئیس وقت دادگاه انقلاب در بخشنامه ای نوشت از ورود آن دسته از پرسنل زن که پوشش اسلامی ندارند به اماکن نظامی و سرویس های رفت و آمد جلوگیری به عمل آید.محمدرضا مهدوی کنی وزیر وقت کشور، محمدعلی رجایی وزیر وقت آموزش و پرورش و محمد توسلی شهردار تهران نیز در بخشنامه هایی اعلام کردند که زنان کارمند باید پوشش اسلامی را در محل کار رعایت کنند. پس از آن شورای انقلاب نیز رسما اعلام کرد خانم‌ها بدون پوشش اسلامی حق ورود به ادارات دولتی را ندارند و ادارات اجازه دارند جلوی آ‌ن‌ها را بگیرند.دادستانی کل انقلاب هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد بدین وسیله به تمام وزارتخانه‌ها و موسسات و ادارات تابعه شدیدا اخطار می‌شود چنانچه اثری از آنچه مورد تاکید حضرت امام(ره) و خواست ملت ایران نیست دیده شود یا بانوی کارمندی بدون پوشش اسلامی در محل کار حضور یابد بلادرنگ حقوق و مزایای او قطع خواهد شد.
در سال های اخیر تقریبا با آغاز فصل گرما گشت های ارشاد به صورت محسوس در خیابان ها دیده می شود اما خبری که سردار حسین ساجدی نیا اعلام کرد نشان از طرح جدیدی دارد آن هم حضور هفت هزار نیروی نامحسوس انتظامی برای پیشبرد طرح امنیت اخلاقی که وظیفه آنها مقابله با مصادیق بدپوششی، کشف حجاب در خودرو، مزاحمت برای نوامیس و … است. «امنیت اخلاقی» عنوان طرحی است که پلیس تهران به تازگی تلاش دارد با اجرای آن «امنیت اخلاقی» را در جامعه حفظ یا ایجاد کند و مکمل گشت های ارشاد محسوب می شود. در این طرح هفت هزار گشت نامحسوس، وظیفه شناسایی هنجارشکنان و معرفی آنها به مرکز پلیس امنیت اخلاقی را دارند. هنجارشکنی در این طرح برای مثال مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و حرکات نمایشی در خیابان بیان شده است. پلیس در اکثر مأموریت های عملیاتی از جمله مواد مخدر، آگاهی، فتا و پلیس امنیت با لباس شخصی اقدام می کند. از اهداف مهم این طرح، مقابله با سارقان، اراذل و اوباش، معتادان و قاچاقچیان است.برخی در مخالفت با این طرح می گویند با نگاهی به گذشته و حال متوجه می شویم که برخوردهای انتظامی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نه تنها موثر نبوده بلکه باعث شدت آسیب نیز شده است در حالی که باید اطلاعات صحیح، به موقع و شفاف به مردم داده شود تا بتوانند خوب و بد را تشخیص دهند و در جهت کاهش آسیب و یا جلوگیری از آن اقدام کنند. موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری در این باره می گوید:”تا زمانی که شاخص‌هایی چون نشاط اجتماعی، سرمایه اجتماعی، هویت فرهنگی و… در کشور پایین باشد، اگر مردم دچار آسیب نشوند تعجب آور است.برای برون رفت از اوضاع موجود در گام نخست باید از ظرفیت افراد آگاه، مطلع و کارشناسان اجتماعی استفاده کردحجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای  سخنگوی قوه قضائیه می گوید:”در مورد عنوان گشت نامحسوس از سوی پلیس به نظر بنده خوش سلیقگی صورت نگرفته است.پلیس روشی را برای برخورد با فساد و جرائم مشهود اتخاذ کرده است.نسبت به اصل برخورد با جرائم مشهود نیروی انتظامی اقدام خوب و درستی را انجام می‌دهد ولی شیوه و روش آن قابل بحث است.ممکن است سوء استفاده‌ای در این خصوص صورت بگیرد که پلیس باید مواظب باشد کسی از این بابت سوء استفاده نکند”.به گفته کارشناسان اگر فقط و فقط این گشت‌ها برای تذکر و ارشاد یا نظارت باشد می‌تواند مفید و موثر در حفظ نظم اخلاقی در جامعه واقع شود ولی اگر بنای چنین گشت‌هایی دخالت در کار‌ها و ورود به حریم خصوصی شهروندان باشد، نتیجه بخش نخواهد بود جز آنکه اضطراب اجتماعی را افزایش می دهد و نوعی احساس عدم امنیت را برای شهروندان ایجاد می‌کند.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *