از مسائل زیست‌محیطی شهرستان پردیس چه می‌دانیم؟

در پی صدور مجوز زیست‌محیطی برای ساخت متروی تهران – پردیس برخی دیگر از مشکلات محیط زیست پردیس مانند مکان‌یابی آن مطرح شد.

به گزارش سادس شهرستان پردیس در آذر ماه ۱۳۹۱ متشکل از بومهن و جاجرود (ارتقا یافته) در تابعیت استان تهران ایجاد شد. براساس مصوبات جدید در حوزه تقسیمات کشوری و ابلاغیه‌های عبدالرضا رحمانی فضلی – وزیر کشور – در سال ۱۳۹۹، بخش مرکزی به مرکزیت شهر پردیس تاسیس و روستاهای خسرو آباد و سعید آباد در بخش جاجرود نیز به شهر ارتقا یافتند بنابراین شهرستان پردیس با مساحت ۲۷۶ کیلومتر مربع از ۳ بخش مرکزی، بومهن و جاجرود، ۴ شهر پردیس، بومهن، خسروآباد و سعید آباد و ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی تشکیل شده است. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه‏ حصار» آغاز می‌شود و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد.

با رسانه‌ای شدن صدور مجوز زیست‌محیطی برای ساخت متروی تهران – پردیس، بار دیگر مشکلات محیط زیستی این منطقه در کانون توجه قرار گرفت البته به گفته رضا اقتدار – مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست – ۲۰۰ متری که این قظار شهری روی زمین حرکت می‌کند،‌ با اینکه داخل پارک ملی خجیر است اما منطقه بکری نیست.

مهدی نبی‌یان در گفت و گو با سادس ضمن بیان اینکه متروی پردیس را می­‌توان به شرط  رعایت موازین محیط زیستی به عنوان گزینه­‌ای قابل اجرا پذیرفت، به نکاتی درباره برخی دیگر از تبعات محیط‌زیستی ساخت پردیس اشاره کرد که به شهر زیر است:

* آزادراه تهران – پردیس با وجود اینکه تعداد زیادی تونل و پل دارد و این پل‌­ها و تونل‌ها می­‌توانند به عنوان روگذر و زیرگذر برای جابجایی حیات وحش عمل ‌کنند اما عملا احداث چنین آزادراهی در کنار توسعه ساخت و ساز در این منطقه بر کریدور مهاجرتی حیات وحش به‌ویژه مهاجرت قوچ و میش البرز مرکزی – که در گذشته از پارک ملی لار و منطقه ورجین به پارک ملی خجیر و سرخه­‌حصار صورت می­‌گرفت – تاثیرمنفی زیادی گذاشته است.

*مکان‌یابی شهر پردیس از ابتدا اتفاق بسیار غلطی بود. بارگذاری شهر پردیس با ساختمان‌های ۱۰ طبقه و بیشتر در یک منطقه کوهستانی اقدام اشتباهی بوده­ است چراکه این منطقه تا کمتر از۳۰ سال پیش یکی از زیستگاه‌های با تنوع زیستی قابل توجه در شرق شهر تهران بود و امروز ناچار به مدیریت تبعات تصمیمات غلط گذشته هستیم.

* اراضی شهرک زیتون یکی از عوامل تهدیدکننده پارک ملی خجیر و سرخه حصار است. این شهرک به‌صورت غیرقانونی در پارک ملی سرخه حصار علیرغم هشدارهای کارشناسان محیط زیست همچنان در حال توسعه است و تخریب بسیار گسترده‌ای رخ می‌دهد و این ساخت و سازها در دامنه­‌های پر شیب در حال رسیدن به قله کوه است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *