به گزارش سادس رضا منتظر از اساتید طب ایرانی ـ اسلامی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم، خوردن غذای طیب قبل از عمل صالح آمده است، اظهار داشت: در قرآن به صورت مکرر مقدمه انجام یک کار خوب، خوردن “غذای طیب” بیان شده است؛ بر این اساس انسان به ذهنش میرسد که شرط اینکه ما در کارهایمان موفق باشیم این است که قبلش یک غذای خوب داشته باشیم یعنی غذایی طیب.
زمانی که به آیات دیگر مراجعه میکنیم، میبینیم که مثلاً در آیه 172 سوره بقره باز هم این تلازم و همراهی را با هم داریم: «کلوا من طیبات ما رزقناکم و شکروالله» از غذاهای طیب بخورید و شکرگزار باشید؛ مجدد یک عمل خوب که شکرگزاری است، مقدمهاش یک غذای طیب است؛ همچنین در سوره بقره آیه 168 آنجا که خداوند میفرماید حرف شیطان را گوش ندهید، خطاب به همه مردم دنیا میفرماید: «یا ایهاالناس کلوا مما فی الارض حلالاً طیبا و تتبعوا خطوات الشیطان» یعنی ای مردم! آنچه در زمین حلال و طیب است بخورید و از گامهای شیطان تبعیت نکنید.
و چندین آیه دیگر نیز به همین شکل است که غذای جسم مقدمه رفتار انسان در جامعه و خانواده است؛ اگر میخواهید حرف شیطان را گوش ندهید، غذای سالم و طیب بخورید؛ چرا در زمان ما گوش دهندگان به حرف شیطان زیاد شدهاند؟! حتما قضیه عاشورا را میدانید، حضرت در روز عاشورا فرمودند که چون شکمهای شما از حرام پر شده است، به حرفهای من گوش نمیکنید؛ متاسفانه امروزه دستهایی در کار است که غذای حرام در جامعه زیاد شود و این کار تعمدا ًصورت میپذیرد و ما سرنخهای آن را بدست آوردهایم؛ متاسفانه در طول روز آنقدر اخبار مختلف و زیاد به ما میدهند که ما این قسمت از تهدیدها را یا نمیبینیم یا اگر میبینیم سریع از کنار آنها رد میشویم.
تلاش دشمن برای افزایش تولید غذای ناپاک
این پژوهشگر حوزه طب اسلامی که صاحب تألیفاتی از جمله “طب اسلامی گنجینه تندرستی” و “طب ایرانی در آینه تاریخ” است ادامه داد: مدتی پیش اعلام شد که پارلمان انگلستان تولید گوشت حلال را در کشورشان ممنوع اعلام کردند در ادامه برخی به پارلمان انگلیس پیشنهاد دادند که بخشی از مردم انگلیس مسلمان هستند و غذای حلال میخواهند و اگر در انگلیس غذای حلال تولید کنیم، صرفه اقتصادی هم دارد و به نفع خودمان است اما این پیشنهاد در پارلمان انگلیس مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام رأی نیاورد؛ نمایندگان پارلمان گفتند تولید غذای حلال در انگلیس ممنوع است.
وی تصریح کرد: استکبار و صهیونیست جهانی میداند نتیجه غذای حلال و حرام در جامعه چه خواهد بود؛ درباره تأثیر غذا بر رفتار انسان تحقیق علمی نیز در دنیا شده است به طور نمونه در دو زندان در آمریکا و انگلیس، غذای آنها را عوض کردند و به جای غذای روزمره آنها، به آنها غذای سالم دادند، بین 26ـ50 درصد رفتار مجرمانه زندانیان اصلاح شد لذا آنها با تولید غذای غیرحلال میدانند که غذای ناسالم چه تأثیری بر انسانها دارد اما متأسفانه ما به عنوان یک شیعه متوجه و آگاه به این مسأله نیستیم و هر چه خوشمزهتر و ارزانتر باشد را مصرف می کنیم و اصلاً متوجه نیستیم که چه اتفاقاتی در اطرافمان در حال رخ دادن است.
بخشی از مشکلات روحی جوانان ما ناشی از غذای ناسالم است/ غذای طیب، اثر خوب معنوی دارد
این استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که میتوانیم به صراحت بگوییم که یک جنگ غذایی به سر میبریم و این غذا کمترین ضررش، تأثیر بر روی رفتار جوانان ما است و خانوادهها فکر نکنند که پرخواشگری و عصبی بودن جوانان ما فقط به علت مشکلات اقتصادی است؛ بنده چون از بیماران و مراجعان به مطب خود شرح حال میگیرم، در بسیاری از موارد میبینم که اکثر غذاهای این جوانان شامل فست فودها، غذاهای آماده ناسالم، دارای مواد نگهدانده شیمیایی و بیکیفیت است و این غذاها باعث سوءرفتار می شود.
موضوعی که قرآن کریم 1400 سال پیش آن را به ما گفته است و الآن تحقیقات جدید آن را نشان میدهد ولی ما متأسفانه غافل هستیم و این یکی از دلایلی است که اگر از ما پرسیدند چرا باید در انتخاب غذای خودمان دقت کنیم، این است که اول غذا در رفتار ما تأثیرگذار است، اینکه غذا حرام باشد یا حرام نباشد ولی غذای طیب هم نیست مانند سوسیس و کالباس که حرام نیست ولی جزء غذاهای طیب هم حساب نمی شود؛ از علما پرسیدیم غذای طیب چیست که قرآن مکرر میفرماید غذای طیب بخوریم، فرمودند “غذای طیب، غذایی است که اثر خوب معنوی دارد و در مقابل آن غذای خبیث قرار دارد که اثر بد معنوی دارد؛” وقتی قرآن کریم از انگور، انار،انجیر و … به عنوان غذای طیب نام میبرد، علت آن این است که اینها هم اثر خوب جسمی دارد و هم اثر خوب معنوی و رفتاری دارد؛ اگر انسان به غذای خود خوب توجه نکند، بهره کاملی از عبادات خود هم نخواهد برد؛ جسم انسان بر روح و روان انسان تسلط دارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»