تامین غذا و مایحتاج مردم تعارف بردار نیست/مشکلات حوزه دام جدی است

سادس/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات حوزه دام جدی است و اگر تصمیمی برای آن گرفته نشود مشکلات افزایش خواهد یافت.

محمدحسن آصفری روز چهارشنبه در نشست مشترک روسای کمیسیون کشاورزی اتاق های سراسر کشور با نمایندگان مجلس در استان مرکزی اظهار کرد: متاسفانه به سبب نبود برنامه ریزی دقیق، امروز حوزه کشاورزی مشکلاتی دارد، مشکلات بخش کشاورزی را نمی توان با دستورالعمل و  بخشنامه حل کرد.

وی افزود: نبود مهندسی کشاورزی و مدیریت صحیح در بخش کشاورزی کشور مشکل کنونی است، اگر اطلس کشاورزی برای کشور به طور دقیق اجرایی و عملیاتی شود می توان گفت با توجه به ظرفیت های کشور، این توانایی در کشور وجود دارد که بتوان از حوزه کشاورزی درآمدزایی و اشتغالزایی کرد. این حوزه نیازمند تدبیر و درک و شناخت فرد تصمیم گیرنده است‌.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه کشور ظرفیت های کشاورزی دارد، اما به دلیل نبود مدیریت، امروز شاهد چنین وضعی هستیم. همه می خواهند همه تولیدات را با هم داشته باشند اما نمی شود، هر استانی باید با شناسایی استعدادها در یک یا دو محصول به صورت برند عمل کند.

آصفری در خصوص ایجاد مناطق آزاد گفت: اصل و بنیان ایجاد مناطق آزاد تسهیل در صادرات بوده اما در سال گذشته در مناطق آزاد سه میلیارد دلار درآمد حاصل شده که دو میلیارد آن مربوط به واردات بوده است و این نشان دهنده بی برنامگی در این حوزه است.

وی اضافه کرد: برگزاری این چنین جلساتی باید منجر به ارائه پیشنهاد در خصوص رفع مشکلات این حوزه به مجلس و دولت شود، تامین غذا و مایحتاج مردم تعارف بردار نیست. اخیرا آمایش سرزمینی برای استان ها به مجلس ارائه شده تا توانمندی ها و زیرساخت های استان ها مشخص و احصا شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی افزود: مشکلات حوزه دام جدی است و اگر تصمیمی برای آن گرفته نشود مشکلات افزایش خواهد یافت، افزایش قیمت سبب کاهش تفاضا می شود و کارساز نیست. دولت باید به تولیدکننده و مصرف کننده نگاه یکسان داشته باشد و تصمیمات را متناسب با شرایط هر دو قشر اتخاذ کند.

آصفری با اشاره به اینکه مجلس ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب سوبسید برای تامین نهاده در نظر گرفته تاکید کرد: دولت مشکل مالی برای واردات جهت کمک به کشاورزان ندارد و مجلس نیز آمادگی دارد در صورت نیاز و خواست دولت اصلاح بودجه را در این رابطه انجام دهد تا مشکل کشاورزان حل شود اما این اراده در دولت دیده نمی شود. قیمت پایین خرید تصمینی سبب شده کشاورزان محصولات تولیدی خود را به دلال بفروشند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی با کارت ملی به سفر عتبات می رفتیم اما الان با کارت ملی باید یک عدد مرغ بخریم که این کار در شان مردم نیست.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته از دولت آینده نمی توان انتظار معجزه داشت چون دولت آینده سوپرمن نیست اما می توان انتظار داشت بخش زیادی از مشکلات رفع شود و محلس هم دولت را کمک خواهد کرد، دولت هم باید کابینه قوی و متخصص و شهید سلیمانی گونه داشته باشد.

آصفری با انتقاد از انحصارهایی که در واردات نهاده وجود دارد گفت: تا زمانی که شاهد انحصارشکنی در این زمینه نباشیم‌ نمی توان به حل مشکل امیدوار بود.

محمد صادقی رییس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار نیز با بیان اینکه مردم در بدترین شرایط باز هم مسئولان را شرمنده کردند، افزود: ۴۰ سال است که درگیر دلال بازی هستیم، یکبار برای همیشه این دلال بازی را به ویژه در بخش کشاورزی جمع کنیم، زمانی که دولت در کار خود متخصص نیست، وزیری غیرمتخصص را انتخاب می کنند و این فرد غیرمتخصص ناچار به استفاده از مشاور برای انجام امور است و در واقع بازار پرورش دلال داغ می شود و امروز کشور بر مدار دلال بازی می چرخد.

رییس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار با تاکید بر اینکه در طول یک سال اخیر چیزی از مجلس یازدهم ندیدیم، افزود: امسال دولت همسوی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و امیدواریم که چهار سال آینده دولت و مجلس روبرو هم قرار نگیرند که مردم قربانی شوند.

وی با اشاره به اینکه مردم با رای خود حرف های بسیار زدند، تصریح کرد: در زمان انقلاب رهبر کبیر انقلاب اعلام کرد که مجلس در راس امور است، این حرف درست است، قدرت دست مجلس است و نباید این وضع دولت باشد.

صادقی بیان کرد: مجلس انقلابی باید به داد این مردم برسد. اگر یک نماینده چهار پنج ماه حقوق نگیرد چه چیزی به خانواده خود می گوید؟ همان را بگویید تا ما هم به کشاورزان بگوییم.

صادقی گفت: نمایندگان باید قلبشان برای ایران بتپد، از این عنوان انقلابی فقط برای نامش استفاده نکنیم، انقلابی عمل کنید و به وزرا از باب رفاقت رای ندهید، روی تخصصشان کار کنید، خون شهدا را پایمال نکنید، این طریقه مملکت داری نیست، کشوری که چهار فصل است نباید چنین وضعیتی داشته باشد.

رییس فراکسیون اتحاد برای توسعه پایدار با بیان اینکه ارزیابی کنید کدام مدیر وظایف خود را انجام داده است، افزود: اگر ۱۰ درصد مدیران وظایف خود را انجام داده بودند، کشور به این وضعیت نرسیده بود، چهل سال که صحبت ها و چهره ها و دولت ها تکراری است، فقط صندلی ها جابجا می شود، هنوز کسانی که بیش از ۴۰ سال پیش جوان بودند در حال تصمیم گیری برای کشور هستند، ۴۲ سال از انقلاب گذشته است، کدام جوان ۴۲ ساله امروز تصمیم گیر برای کشور است؟  اگر به جمهوری اسلامی افتخار می کنید چرا به جوانان این انقلاب پست نمی دهید؟

مجید آنجفی رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز اظهار کرد: علیرغم اینکه استان مرکزی به عنوان قطب صنایع کشور معروف است اما ظرفیت های کشاورزی خوبی نیز در استان وجود دارد و به لحاظ حجم تولیدات یکی از ۱۰ استان برتر کشور است و حجم تولیدات بخش کشاورزی استان با رشد قابل توجه در یک دهه اخیر به بیش از سه میلیون تن رسیده است.

وی افزود: تولید انواع محصولات زراعی بیش از دو میلیون تن، دامی  ۵۰۰ هزار تن، محصولات باغی ۵۰۰ هزار تن و تولید گندم ۴۵۰ هزار تن است که استان مرکزی سال گذشته در زمینه تولید گندم برای نخستین بار رتبه هشتم کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی با اشاره به سایر ظرفیت های استان مرکزی با بیان اینکه استان در تولید برخی محصولات شاخص رتبه های برتر را به خود اختصاص داده تصریح کرد: استان مرکزی دومین تولید کننده انار در سطح کشور است و ۲۵ درصد محصولات انار استان از شهرستان ساوه صادر می شود، همچنین ۹۰ درصد صادرات ماهیان زینتی کشور از استان مرکزی انجام می شود، در استان بیش از ۱۲ میلیون قطعه ماهی زینتی تولید می شود. سالیانه حدود ۶۷۰۰ تن ماهی پرورشی و ۲۸ میلیون قطعه بحه ماهی تولید می شود.

آنجفی بیان کرد: در حوزه صادرات گل و گیاهان زینتی طبق آخرین آمار، ۳۰ میلیون دلار گل و گیاه زینتی از استان در سال ۹۸ صادر شده است، این ظرفیت سبب شده محلات به عنوان پایتخت گل و گیاه زینتی کشور معرفی شود. استان در زمینه گوشت قرمز نیز به عنوان سومین تولیدکننده گوشت قرمز با بیش از ۵۵ هزارتن تولید سالیانه شناخته شده است.

وی در حوزه تولید پسته گفت: استان مرکزی تنها صادر کننده پسته ارگانیک کشور است  و در زمینه صادرات گل و گیاه زینتی رتبه استان قابل توجه است.ب یش از ۵۳ هزار تن محصولات گلخانه ای  در استان تولید می شود  و از جمله مزایای شاخص استان وجود پایانه های صادراتی پسته و گل و گیاهان زینتی است.

رئیس حهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: بسیاری از برندهای معروف غذایی کشور در استان مرکزی فعالند و همین ظرفیت ها سبب شده استان ظرفیت های خوبی برای سرمایه کذاری داشته باشد. استان مرکزی در سخت ترین برهه ها از جمله ایام پایانی سال تامین کننده نیاز سایر استان ها نیز بوده است.

آنجفی در خصوص نرخ سود بانکی در حوزه کشاورزی بیان کرد: نرخ سود در این حوزه بالا است، نرخ کذاری دستوری در اقتصاد به ویژه در بخش کشاورزی حلال مشکلات نیست بلکه خود مشکلاتی ایجاد می کند.

کشاورزی از هر بخش دیگری مظلوم تر است

ناصر بیکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز گفت: گره گشایی از مشکلات اقتصاد بیمار ایران نیازمند یک عزم ملی و جدی است و طبیعتا نیاز است همه آحاد در تمام حرف و صنوف در این زمینه بسیح شوند تا یک اقتصاد سالم ایجاد شود.

وی افزود: مجموعه دخیل در حوزه کشاورزی باید با هم عهد و پیمان همکاری و هماهنگی و برادری ببندد تا در تمام حوزه ها به منظور رفع مشکلات یکصدا پیگیر موارد باشند، حرکت تک نفره نتیحه مطلوبی نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرکانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک تصریح کرد: به نظر می رسد حوزه کشاورزی همانند شیر بی یال و دم شده و این موضوع سبب ایجاد نگرانی در کشاورزان شده است، امید است به جایی برسیم که تکلیف کشاورزان به شکل یکپارحه روشن شود. تعدد قوانین در این حوزه نگرانی ها و مشکلات را افزایش داده است.

بیکی با تایید بر اینکه شاخص ها باید شناسایی شوند ادامه داد: کشاورزی از هر حوزه دیگر مظلوم تر است و بهره برداران این حوزه فشارهای مضاعفی را متحمل می شوند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اراک نیز در این نشست گفت: در این نشست ها و گردهمایی ها می توان مطالبات را یکصدا و هماهنگ مطرح کرد، در استان مرکزی در زمینه آب و منابع آب های زیر زمینی با توجه به پیگیری های زیادی که صورت گرفته هنوز نتیجه مطلوبی حاصل نشده است و برآورد مطالب نشان از این مسئله دارد که وزارت نیرو راحت ترین راه را که تعدیل پروانه هاست انتخاب کرده است و هیح مدیریت و پپگیری برای تخلفات در این حوزه انجام نمی شود.

مجتبی جلالوندی بیان کرد: در جلسه با دادگستری قرار شد شکایت خود را به دیوان عدالت اداری ارجاع دهیم که البته این پیشنهاد از سوی دادگستری بود، نباید اجازه دست بردن در پروانه و کاهش و تعدیل پروانه را داد و همگان باید یکصدا پیگیر باشند.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان امسال به سبب خشکسالی با کاهش محصول و از طرفی بدهی به بانک ها مواجه شده اند و باید بانک ها در این رابطه همکاری لازم را با کشاورزان انجام دهند، از طرفی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی پایین است به ویژه در قیمت گندم. دولت هزینه زیادی برای واردات کندم دارد اما حاضر به افزایش قیمت خرید تضمینی نیست در حالی که اگر مجلس قانونی در این خصوص تصویب کرده پس دیگر دولت نباید به این حوزه ورود کند، سال گذشته کشاورزان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه به دولت پرداخت کرده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اراک با اشاره به نرخ بهره بانکی افزود: نرخ بهره در کشور مشخص نیست و باید این نرخ تعیین تکلیف شود که این مهم از دولت آینده انتظار می رود، نرخ بالای ۱۸ درصد در حوزه کشاورزی عادلانه نیست.

جلالوندی اضافه کرد: بخش کشاورزی باید کمیسیون کشاورزی قوی در سطح ملی داشته باشد تا همگان یکصدا موارد این چنینی را برای رسیدن به مطلوب، پیگیری کنند تا شاهد مشکلات در این حوزه نباشیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *