امنیت اخلاقی با فرهنگ سازی یا تشدید مجازات؟

نباید این طرح فقط برای دختران اجرا شود بلکه باید به پسرانی هم که دارای مشکلات حجاب هستند، اخطار داده شود

با اعلام رئیس پلیس تهران برای آغاز دور جدید بدپوششی در پایتخت، این طرح وارد هفتمین سال اجرا شد.

به گزارش سادس حسین ساجدی نیا چندی پیش از آغاز دور جدید برخورد با بدپوششان، مزاحمان نوامیس و اراذل و اوباش در پایتخت خبر داد و گفت: برخورد با بد پوششی در دو بخش تولید کنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان اجرا می‌شود. وی توضیح داد: طرح برخورد با اراذل و اوباش و برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی که یکی از مهمترین شاخص‌های طرح امنیت محله محور در پایتخت است در سال گذشته با قدرت اجرا شد. اجرای این طرح منجر به دستگیری تعداد زیادی از کسانی‌ شد که مخل نظم و امنیت عمومی بودند.ساجدی‌نیا اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات موثر پلیس تعداد اراذل و اوباش سطح یک نسبت به گذشته کمتر شد.وی ادامه داد: گاهی اراذل و اوباش سطح سه و نوچه‌های آنها برای شهروندان ایجاد مزاحمت می کردند که با این افراد برخورد جدی شد و دور جدید اجرای این طرح نیز شروع و با این افراد بر خورد می‌شود.رئیس پلیس تهران با هشدار به اراذل و اوباش و مخلان نظم افزود: به نفع این افراد است که رفتار خود را اصلاح کنند و دست از اعمال خلافکارانه بردارند در غیر این صورت با برخورد شدید پلیس مواجه می‌شوند.

برخورد با مزاحمان نوامیس
ساجدی نیا با اعلام اینکه برخورد با مزاحمان نوامیس یکی از دغدغه‌های اصلی پایتخت نشینان است و برخورد با اینگونه افراد بارها از سوی شهروندان درخواست شده است، تاکید کرد: قانون و مردم از پلیس انتظار دارند با بی نظمی‌های اجتماعی و هنجار شکنی تعداد کمی که بدون توجه به ارزش‌ها و بنیان فرهنگی جامعه اقدام به این کار می‌کنند، برخورد شود.به گفته وی، رویکرد طرح برخورد با مزاحمان نوامیس ،پیشگیری از وقوع جرم جلوگیری از رشد ناهنجاری‌های اجتماعی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان است.فرمانده انتظامی تهران برخورد با بدحجابی، بدپوششی و مانکن‌ها با لباس‌های مبتذل را از دیگر طرح های مورد درخواست مردم عنوان کرد و افزود اجرای این طرح از چند سال گذشته در سطح شهر آغاز شده است و دور جدید اجرای آن نیز بنا به خواست مردم اجرا می شود.

مراکز متخلف مهر وموم می‌شوند
ساجدی نیا تاکید کرد: برخورد با بد پوششی در دو مبحث تولید کنندگان واردکنندگان و مصرف کنندگان اجرا می‌شود به‌طوری که همزمان با آغاز طرح تمامی مراکز تولیدی و توزیعی لباس در شهر تهران شناسایی شده و هشدارهای لازم به آنها داده شد. در صورت توجه نکردن به این هشدارها مراکز متخلف مهر وموم خواهند شد.

استقرار گشت‌های ثابت خودرویی و موتور سوار
ساجدی‌نیا خبر داد: بعد دیگر اجرای این طرح شامل استقرار گشت‌های ثابت خودرویی امنیت اخلاقی در میدان ها، مجتمع‌های تجاری و خیابان‌ها و گشت‌های موتور سوار انتظامی و راهنمایی در بزرگراه‌های شهر تهران است. این گشت‌ها با افرادی که وضعیت پوشش نامناسب دارند و از مصادیق بدپوششی هستند، برخورد می‌کند. دور جدید طرح امنیت اخلاقی؛ درحالی‌وارد هفتمین سال اجرای خود شد که برخورد با واردکنندگان لباس‌های نامناسب و گشت‌های موتورسوار نیز به طرح افزوده‌شده است.

7 سال گشت در جامعه
این طرح که پیش‌تر با نام گشت ارشاد خوانده می‌شد، جزیی از طرح جامع عفاف یا ارتقای امنیت اجتماعی است. «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» 13 دی‌ماه سال 1384 از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و محمود احمدی نژاد، به‌عنوان رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن‌را برای اجرا به نیروی انتظامی ابلاغ کرد. به دنبال آن بسیاری از نهادها وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اعم از دولتی و غیردولتی موظف شدند برای تحقق این طرح اقدام کنند. نیروی انتظامی کشور از اردیبهشت سال 85 تا آغاز سال 88 آن را در قالب طرح‌های مختلف ارتقای امنیت اجتماعی، اخلاقی، انضباط اجتماعی و گشت‌های ارشاد اجرایی کرد. مراحل ابتدایی طرح به پوشش زنان در جامعه و سطح شهر مربوط می‌شد و قرار شد در ادامه ی جمع‌آوری معتادان و سپس جمع‌آوری اراذل و اوباش، بازرسی از فروشگاه‌های لباس نیز در دستور کار نیروی انتظامی قرار گیرد.گرچه این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد به تصویب رسید، اما رئیس جمهوری سال 89، اعلام کرد که با گشت ارشاد مخالف است و به انتقاد شدید در مورد این طرح پرداخت. وی که در تبلیغات انتخاباتی نیز از برخورد با دختران و پسران جوان به دلیل نوع پوشش انتقاد کرده‌بود، ارتباط اجرای این طرح‌ها در جامعه با دولت را انکار کرد.

به سمت فرهنگ‌سازی و همراهی مردم حرکت می‌کنیم
احمدی‌مقدم به‌عنوان فرمانده نیروی انتظامی یکی از مجریان سرسخت این طرح است. او اجرای طرح امنیت اخلاقی را جزو وظایف قانونی پلیس دانسته و گفته بود: نیروی انتظامی در اجرای وظایف قانونی خود کوتاهی نمی‌کند و طرح امنیت اخلاقی نیز بر وفق قانون است که پلیس به آن عمل می کند.وی که پیش از این در مورد اجرای این طرح در سال 91 سخن گفته بود، اعلام کرد: پلیس تلاش می کند تا اجرای این طرح به صورت موسمی و فصلی نباشد البته باید در این طرح به جای برخوردهای انتظامی به سمت فرهنگ‌سازی و همراهی مردم حرکت کنیم.این در حالی است که بارها از سوی مقام‌های رسمی نیروی انتظامی تاکید شده که «طرح امنیت اجتماعی تا زمانی‌که دغدغه‌های مردم رفع نشود تعطیل نخواهد شد».

فرهنگ سازی مقدم است
سید رضا اکرمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم درحالی‌که به عملکرد پلیس در سال‌های گذشته نمره ی قبولی می‌دهد، در این زمینه به «حمایت» می‌گوید: بر اساس ضرورتی که در جامعه وجود دارد، گشت ارشاد لازم است. در حالی‌که یکی از اصلی‌ترین موضع‌گیری‌های مخالفان اجرای گشت امنیت اخلاقی، لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی است، این نماینده مجلس نیز معتقد است: فعالیت فرهنگی دستگاه‌های ذیربط در مورد بد حجابی ضروری و دنباله ی فعالیت‌های عملی ناجا است. اکرمی با یادآوری اهمیت مسایل اعتقادی در کشور ما ادامه داد: اصل این طرح و اجرای آن مفید است اما باید ابتدا در مواجهه با آن تذکر و در مرحله ی بعد رفتارهای قهری صورت گیرد.

حجاب و عفاف از خانواده شروع شود
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس نیز معتقد است: حجاب و عفاف در جامعه باید از خانواده شروع شود و سپس در مدرسه و جامعه ادامه پیدا کند. این استاد دانشگاه در پاسخ به سئوال «حمایت» در زمینه ی تاثیرگذاری این اقدام ها در جامعه گفت: اگر خانواده و جامعه حجاب و عفاف در جامعه را در افکار کودک خود نهادینه نکند، این اقدامات نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.‌وی می افزاید: نباید این طرح فقط برای دختران اجرا شود بلکه باید به پسرانی هم که دارای مشکلات حجاب هستند، اخطار داده شود.به زعم جامعه‌شناسان و فعالان فرهنگی، بسترسازی فرهنگی برای حذف بدپوششی در جامعه باید همزمان با برخورد قهری با این آسیب اجتماعی در جامعه پی‌گرفته شود تا شاهد حذف این مشکل باشیم.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *