گره زدن همه موضوعات کشور به مسائل خارجی یک خطای راهبردی است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گره زدن همه موضوعات کشور به مسائل خارجی را یک خطای راهبردی دانست و گفت: اگر باور به درون در دولتی شکل گرفت بر مشکلات فائق می‌آید و این باور به یک تفکر نیاز دارد که آن تفکر جریان انقلابی است.

به گزارش سادس، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در سمینار هم اندیشی زنان تعاون‌گر و بازرگان که صبح امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) در ستاد مرکزی کمیته اقتصادی برگزار شد با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: اگر بخواهیم تحلیلی ارائه دهیم که چرا شرایط اقتصادی کشور به اینجا رسیده باید بگوییم که طبق گزارشی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی هشت سال گذشته، کمتر شاخصی داریم که دچار چالش و مشکل نشده باشد. از حوزه درآمد ملی گرفته تا حوزه‌های دیگر.

وی افزود: آنچه در ارتباط با شاخص های اقتصادی است، نشان می دهد وضعیت ما در این حوزه شرایطی خاص و ویژه است و برای بازگشت و بهبود شاخص‌ها و شرایط اقتصادی چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بیان کرد: با تجربه‌ای که در یک دهه حضورم در مجلس به دست آوردم و تحلیل دولت‌های مختلف همچنین از منظر فعالان اقتصادی برای همه دولت‌ها امکان مواجهه با تحریم و امکان ظرفیت‌سازی وجود داشته و دارد.

پورابراهیمی اضافه کرد: گزارش پایش کسب و کار اقتصادی که هر سه ماه یک بار از سوی اتاق بازرگانی منتشر می شود نشان می‌دهد در سطوح خرد، متوسط و بزرگ در حوزه های صنعتی و خدماتی که جامعه آماری ما هستند. مشکلات اقتصادی در پنج سرفصل تعریف می شود. موضوع اول تغییر مستمر قوانین و مقررات در کشور که به عنوان یک چالش مطرح شده است.

وی ادامه داد: مسئله دوم که بسیار مهم است و در گزارش های قبلی فضای کسب و کار هم مطرح شده بود و با نام مخفف (بمب) از آن نام برده می شود، سه حوزه بیمه، مالیات و بانک است. بررسی که در طول این ایام در ارتباط با این موضوعات داریم که چه بخشی از اینها به تحریم ها و چه مقدار به مسائل داخلی ارتباط دارد بیانگر این است که بخش عمده چالش امروز کشور که اقتصاد را ناکارآمد کرده، عدم هماهنگی و برنامه ریزی و اتکا به ظرفیت درونی است.

پورابراهیمی با بیان اینکه برخی به فعالان آدرس غلط می دهند که اگر بخواهیم اقتصاد کارآمد شود باید به خارج از کشور توجه کنیم، خاطرنشان کرد: منکر اهمیت مذکرات و پیگیری حقوق بین‌المللی نیستم و حتما هر کس در دولت آینده به عنوان رئیس جمهور قرار خواهد گرفت باید وزیر امور خارجه اش محکم از حقوق ملی ما در مجامع عمومی دفاع کند و ذره ای نباید کوتاه بیاید.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه ضمن اینکه ما مکلفیم در سیاست خارجی در تمام مجامع و ظرفیت های بین المللی باشیم و برجام راهم محکم پیگیری کنیم، گفت: حرفم این است که نباید همه موضوعات کشور را به مسائل خارجی گره بزنیم و این یک خطای راهبردی است.

وی تأکید کرد: متأسفانه نتیجه چنین راهبردهایی وضعیت کنونی است که در کف میدان جریان اقتصادی کشور مشاهده می کنیم.

پورابراهیمی با تصریح اینکه بخش عمده‌ای از مشکلات با نگاه به درون حل می شود، گفت: در جریان مناظرات هم می توان برایند دو دیدگاه را دید. یک دیدگاه در مناظرات می گوید مشکلات اقتصادی کشور تا زمانی که تکلیفمان با خارج از کشور حل نشود قابل جمع بندی و حل شدن نیست.

پورابراهیمی بیان کرد: وقتی می توانیم نام خود را دولتمرد بگذاریم که دیگران مانع تراشی کنند و بتوانیم از شرایط درونی برای موفقیت استفاده کنیم، هنر مدیران انقلابی این است.

وی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: تحلیل جریان عادی آن زمان این بود که متوجه باشیم داشته هایمان چیست و شرایط دشمن چگونه است. بیش از ۳۲ کشور صدام را تجهیز می کردند، پول های کشورهای عربی و حمایت سرویس های اطلاعاتی آمریکا و غرب پشتش بود و می خواستند به ایران حمله کنند و ایران هم یک کشور تک و تنها می خواهد با آنها مقابله کند. باید می گفتیم امکان ندارد بتوانیم جلوی آنها را بگیریم باید بنشینیم راهکار بدهیم و با مذاکره مسئله را حل کنیم.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اضافه کرد: این پیشنهادی بود که سلطنت طلب ها آن زمان می دادند و می گفتند مگر صدام نمی گوید خوزستان را بدهید مشکلمان حل است، خوزستان را بدهیم  و کار را تمام کنیم.

وی با بیان این که این یعنی همان مسیری که سران نالایق ایران در طول ۲۵۰ سال سر ایران آوردند تکرار شود، گفت: بحرین و دیگر بخش های کشور را با همین استدلال از کشور جدا کردند و ایران ما را به اینجا رساندند.

پورابراهیمی اظهار کرد: تصاویر روز جدا شدن بحرین از ایران هنوز در مجلس هست. این مسئله در مجلس ملی به رأی گذاشته شده و تنها یک نفر در مخالفت با آن صحبت کرده است. بعد هم که رأی آورد در ایران جشن گرفتند.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه این تصاویر را اگر با عکس های جوانان این کشور در دوران دفاع مقدس مقایسه کنیم تفاوت تفکر را متوجه خواهیم شد، گفت: اینها خودشان را به میدان مین می اندازند و می گویند از ما رد شوید تا تکه تکه شویم و محور آزاد شود. لذا دیدگاه برای حفظ کشور در سلطنت طلب ها این بود که کشور را بدهیم، اما این نگاهی است که می گوید جانمان را برای حفظ کشور می دهیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: مسائل جنگ و بعد آن نشانمان داد اگر باور به نصرت الهی و یاری خداوند و اتکا به باورهای دینی وارزش های اسلامی و تبعیت از رهبری باشد که امروز به عنوان یک رهبر حکیم هست، کاری که در عرصه عادی و مادی امکان پذیر نیست، با آن نگاه در عرصه اجرا و عملیاتی می شود.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم یک جمله مهمی دارند و می فرمایند اقتصاد کشور متأثر از عوامل و متغیر های متفاوتی است که تحلیل کارشناسان داخلی و خارجی هم همین است. ایشان می فرمایند فقط یکی از عوامل تحریم هاست که از عوامل خارج اراده است و به کشور تحمیل می شود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه عوامل بیرونی اقتصاد در عرصه های دیگر هم هست، گفت: رونق و رکودی که در دنیا به واسطه سیکل های تجاری به وجود می آید که دست ما نیست. مانند اینکه قیمت جهانی نفت با نوسان شدید مواجه می شود ، البته که اقتصاد نفتی از این مسئله متأثر می شود و این خاص کشور ما هم نیست.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تأکید کرد: پدیده کرونا که اتفاق افتاد کسی باورش نمی شد اینگونه اقتصاد دنیا را به هم بریزد. الان دیگر موضوعات سلامت کرونا مسئله دوم کشورها شده و مسائل اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کرونا نشان داد عوامل خارجی، بدون اراده ما بر اقتصاد اثرگذار خواهد بود، اظهار کرد: حضرت آقا یک عبارت کارشناسی دارند که باید مبنای تصمیم بشود، می فرمایند کشوری مانند جمهوری اسلامی اتکا به توانمندی های درونی و ظرفیت هایی که درون کشور داریم.

پورابراهیمی به دو ظرفیت در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت مواهب مادی و معنوی که مبنای اصلی آن نیروی توانمند و با سواد مومن در کشور است و ظرفیت های مادی مانند دریا و معدن و … که در کشور به وفور وجود دارد.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم تصریح می کنند با این ظرفیت ها می توان عوامل موجود خارج از اراده کشور را که نمونه آن تحریم است به جایی برد که به حداقل و یا در برخی جاها به صفر برسد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه حال این سوال مطرح است که دولت مستقر در خصوص اینکه اثرتحریم را به صفر برساند و مشکلات مردم را برطرف کند، چه کار کرده است، گفت: اینها دنبال رفع تحریم با خواهش از غرب و آمریکا هستند.

وی گفت: روزهایی که دولت می خواست تشکیل شود ما در مجلس بودیم شاید یک ماهی از تشکیل کابینه اول آقای روحانی نگذشته بود . آقای ابوترابی و باهنر جلسه مشترک اقتصادی با تیم اقتصادی دولت گذاشتند. صحبت هایی در آن جلسه مطرح شد بحث به جایی رفت که در خصوص درآمدهای نفتی اظهار نظر کنند. در آن جلسه درآمدها را با سه میلیون صادرات محاسبه کردند در حالی که ما در تحریم بودیم. کار به جایی رسید که درباره مازاد درآمدها صحبت می کردند.

وی ادامه داد: سوال کردیم که چگونه در شرایط تحریم درباره مازاد درآمد کشور صحبت می کنید، گفتند مشکل حل است شما کاری نداشته باشید. ما مقدماتش را فراهم کردیم تا دو سه ماه دیگر مشکلات حل می شود. متأسفانه این مسئله همین گره زدن مشکلات به خارج از کشور و مذاکرات بود.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه بی توجهی به ظرفیت های داخلی با هدف مذاکره جفا به کشور و خالی شدن دست دولت بود، اظهار کرد: هر قدر قدرت درونی باز تولید شود، ظرفیت چانه زنی در مذاکرات بیشتر می شود. طرف های مذاکره متوجه می شوند که ما معطل آنان نیستیم و چه آنها بخواهند چه نخواهند به توانمندی میرسیم و این را طرف های مذاکره می بینند.

پورابراهیمی با تأکید براینکه اگر باور به درون در دولتی شکل گرفت بر مشکلات فائق می آید که متأسفانه این باور در دولت شکل نگرفت، بیان کرد: این باور به یک تفکر نیاز دارد که آن تفکر جریان انقلابی است.

وی اذعان کرد: چند سال قبل یک طراحی پیچیده در منطقه انجام شد که جمهوری اسلامی ایران را در چند فاز مورد تعرض قرار دهند و کشور را به سقوط بکشانند. سرویس‌های جاسوسی اسرائیل، انگلیس و آمریکا با همکاری کشورهای عرب منطقه جریان تکفیری را تشکیل دادند و دلارهای عربی که خود سند دروغگویی گروه مالی FATF است به این جریان سرازیر شد.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: اینهایی که از شفافیت مالی و تأمین مالی تروریسم صحبت می کنند و می گویند باید رصد شود، پول‌های عربستان را برای تأمین مالی تروریسم و تکفیر آوردند اما هیچکس اعتراض نکرد.

پورابراهیمی با تصریح اینکه FATF یک جریان سیاسی است قبل از اینکه یک واقعیت اقتصادی باشد، گفت: اینها دور هم جمع شدند و تمام تجهیزات خود را آوردند و اعلام کردند حکومت بشار تا سه ماه دیگر سقوط می کند. نخست وزیر یک کشور در مصاحبه خود اعلام کرد خبرهای خوبی از سوریه داریم و نماز عید را در مسجد اموی می خوانیم.

وی اضافه کرد: هدف سقوط دمشق، عراق و رسیدن به مرزهای ایران بود. بعضی گفتند سوریه تمام شده است و بسیاری از آقایان که امرز روزمه انقلابی خود را به رخ می کشند گفتند اساسا جمهوری اسلامی ایران نباید وارد این مسئله شود، چه اتفاقی افتاد. یک سردار معنوی و الهی به نام حاج قاسم سلیمانی مأموریت گرفت و به منطقه رفت و گفت این غیرممکن را به کمک الهی تغییر می دهیم.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه اگر قرار بود به جای حاج قاسم سلیمانی از نگاه هایی که در مناظرات صحبت می‌کنند، به آنجا می رفتند چه چیز به کشور گزارش می‌دادند؟، خاطرنشان کرد: حاج قاسم گفت من با دست خالی جلوی اینها می ایستم و دیدید که چگونه ایستاد. ابرمردی که اینگونه منطقه، کشورهای اسلامی و منطقه را نجات داد. آیا با تفکر عادی و مادی چنین حرکتی ممکن بود؟

وی با بیان اینکه این تفکر سازشکارانه بار دیگر در مناظرات انتخاباتی خودش را نشان می‌دهد، گفت: ده بار با اینها در کمیسیون اقتصادی جلسه گذاشتیم که راهکارهای دور زدن تحریم وجود دارد، اگر اراده ندارید اینگونه با مردم صحبت نکنید و دل مردم را خالی نکنید.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه به شما می گویم اگر یک تفکر مبتنی بر نگاه ارزشی و دینی و انقلابی با تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری در کشور شکل بگیرد در دولت سیزدهم، با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، بلندمدت می‌توانیم با اتکا به ظرفیت‌های درونی اقتصاد ایران و آنچه در داخل داریم، ایران را در بسیاری از عرصه ها به قطب اول اقتصاد منطقه تبدیل می کنیم.

پورابراهیمی به جلسه اعضای اقتصادی اکو که با حضور نمایندگان و رئیس مجلس به صورت مجازی برگزار شد، گفت: روسای کمیسیون ها و روسای مجالس کشورهای عضو اکو اذعان کردند جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهای است که به دانش فنی تولید واکسن کووید ۱۹ دسترسی پیدا کرده و از ما خواستند در صورت تولید انبوه اولین کشورها برای صادرات آنها را در نظر داشته باشیم.

وی گفت: ما در شرایطی به این عرصه رسیدیم که دانشمندانمان اجازه دسترسی به تکنولوژی های اروپایی و آمریکایی را ندارند. ظرفیت های درونی و بودجه های پژوهشی ما هم آنگونه که باید نیست. والله این با اراده‌های محکم و تقوا و تبعیت از رهبری انقلاب شکل گرفته است. همانگونه که در دانش هسته‌ای اتفاق افتاد.

رئیس کمیته اقتصادی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: اول گفتند تمام تحریم ها را بر می داریم، بعد گفتند SPV عملیاتی می کنیم و بعد هم اینستکس را مطرح کردند و تا امروز حتی یک دلار هم به واسطه برجام از جمهوری اسلامی ایران خارج نشده است.

پورابراهیمی گفت: این عرصه یک حاج قاسم می‌خواهد که مردم میدان سیاست اجرای کشور باشد و ما امروز در نگاه مجلس این را در شخصیت آقای رئیسی می‌بینیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *