کشف سرب از «تریاک»، «شیشه» و «هروئین» موجود در بازار

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به گزارشات اخیر درباره مسمومیت معتادان با سرب در برخی استان‌های کشور، نسبت به وجود سرب در تریاک، شیشه و هروئین و مسمویت ناشی از سرب موجود در این مواد هشدار داد.

به گزارش سادس به نقل از تسنیم، دکتر قدیرزاده با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده در خصوص میزان سرب در مواد مخدری همچون تریاک، هروئین و شیشه، با هشدار نسبت به بالا بودن میزان سرب در داخل این مواد و گزارشات مختلف از برخی استان‌ها نسبت به مسمومیت معتادان با سرب، اظهار کرد: در چند ماه اخیر گزارشات متعددی از مسمویت با سرب در استان‌های مختلف و خصوصاً دو استان مرکزی و کرمان دریافت کردیم.

وی افزود: تحقیقات اولیه نشان می‌داد افراد زیادی که به صورت خوارکی اقدام به مصرف تریاک می‌کردند، با علائمی همچون مشکلات و دردهای گوارشی، بی‌حالی، دردهای مفصلی، کم خونی، مشکلات عصبی و سایر علائم مسمومیت با سرب به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی افزود: معاینات و آزمایشات پزشکی از این افراد نشان داد که سطح سرمی سرب در خون این افراد بیش از حد مجاز بوده و علائم دردها و بیماری آن‌ها ناشی از مسمومیت با سرب است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص استفاده از سرب در تریاک، هروئین و شیشه گفت: تحقیقات و آزمایشات ما بر روی تریاک، هروئین و شیشه‌های موجود در بازار نشان می‌داد که میزان سرب بالایی در این مواد وجود دارد.

قدیرزاده در تشریح چرایی وجود سرب در مواد مخدر خاطرنشان کرد: توزیع‌کنندگان مواد مخدر برای سودجویی بیشتر و با بهره‌گیری از جرم حجمی بالای سرب، اقدام به مخلوط کردن این ماده با مواد مخدر می‌کنند تا وزن این مواد را افزایش دهند. از این رو مصرف این مواد به صورت خوراکی و خصوصاً در مصرف خوراکی تریاک، باعث بروز مسمویت مصرف کنندگان می‌شود.

عضو این گروه مطالعاتی گفت: علی رغم وجود گزارشات مرگ به واسطه وجود سرب در مواد مخدر در سال‌های پیش، خوشبختانه در ماه‌های اخیر گزارشی از مرگ معتادان به دلیل مسمومیت سرب نداشته‌ایم ولی با توجه به گزارش‌های واصله از مسمویت معتادان با سرب، باید نسبت به این موضوع هشدار داد.

وی در پایان با مقایسه مسمومیت معتادان در روش‌های مختلف مصرف مواد مخدر، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت احتمال مسمومیت در مصرف خوراکی بالا است و مسمومیت در مصرف تزریقی هروئین بسیار شدیدتر خواهد بود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *