درباره کاندیداتوری رییسی فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ۹۹ قریب به ۹۴ هزار پرونده در دیوان عالی رسیدگی شده که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۳ درصدی و نسبت به عملکرد سال ۹۷ رشد معادل ۶۰ درصد داشته است و این در حالی است که ما در سال‌های اخیر شعب دیوان عالی را افزایش ندادیم.

به گزارش سادس، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه شنبه ۷ اردیبهشت، گفت: ماه مبارک رمضان حساس ترین ایام را فرا روی ما قرار داده است و نیمه این ماه تولد کریم اهل البیت و در ادامه آن لیالی قدر و ایام شهادت امیرالمومنان حضرت علی (ع) است که عادل ترین افراد و برترین قاضی عالم اسلام است.

وی افزود: موج چهارم کرونا بی رحمانه در کشور جولان می‌دهد و از  کادر درمانی کشور که مجاهدانه و شبانه روزی در جهت درمان بیماران تلاش می کنند و  بزودی واکسن ایرانی به جامعه ما تقدیم خواهند کرد،  تشکر می کنم. ان‌شاءالله ستاد ملی مقابله با کرونا تدابیر لازم برای جلوگیری از ابتلا و پیشگیری از این ویروس را اتخاذ خواهند کرد و البته مردم نقش اساسی را دارند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عملکرد دیوان عالی کشور افزود: دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مرجع قضایی کشور است. در سال ۹۹ قریب به ۹۴ هزار پرونده در دیوان عالی رسیدگی شده که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۳ درصدی و نسبت به عملکرد سال ۹۷ رشد معادل ۶۰ درصد داشته است و این در حالی است که  ما در سال‌های اخیر شعب دیوان عالی را افزایش ندادیم بلکه تعدادی از شعب فعال دیوان عالی به شعب غیرفعال تبدیل شده اما قضات دیوان عالی کشور کار جهادی کردند.

وی گفت: افزایش جلسات دیوان عالی و صدور آرای وحدت رویه دیوان عالی رشد چشم گیری داشته است. سال ۹۷ هشت رای و سال ۹۸، ۱۴ رای هیات عمومی و در سال ۹۹، ۲۱ رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی صادرشده است.

اسماعیلی ادامه داد: در سال ۹۹مجموع پرونده های وارده به شعب بدوی و تجدیدنظر دیوان عدالت اداری،
۲۴۶ هزار فقره به دیوان عدالت اداری بوده و پرونده های مختومه بیش از ۲۶۲ هزار پرونده بوده است و عملکرد دیوان عدالت حدود ۱۲ هزار پرونده بیش از میزان پرونده‌های وارده بوده است.

 وی همچنین گفت: در سال ۹۹ جمعا ۴۳۷ مورد از مصوبات دولت، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مورد شکایت قرار گرفته و در دیوان عدالت رسیدگی شده است و  در آرای صادره ۳۲۰ مورد از  مصوبات دولت ابطال شده و ۱۱۷ مورد تایید شده است.  جای نگرانی است که چرا این میزان مصوبات باید مورد ایراد دیوان عدالت باشد.

وی افزود: در حوزه کاداستر تثبیت مالکیت و صدور مالکیت حدنگاری از اولویت های سازمان ثبت در سال ۹۹ بوده است. در سال ۹۹ بیش از ۵۴ و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور جهت صدور سند مالکیت اماده سازی شده و تثبیت مالکیت شده است و برای ۴۷ میلیون هکتار از اراضی سند حدنگاری صادر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: سازمان ثبت متوجه شد که ۶۰ سال است در این کشور عکسبرداری هوایی انجام نشده است لذا سازمان ثبت با انعقاد قرار داد با ۵ شرکت دانش بنیان مقررات عکسبرداری جدید را فراهم کرده که این عکسبرداری در تثبیت مالکیت کمک می کند. در سال ۹۹ بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی وصول کردیم و این رقم نسبت به سال ۹۸ رشد ۱۴۲ درصدی داشته است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ براساس ابلاغیه رییس قوه قضاییه ۵ اولویت اصلی قوه قضاییه  عبارت  است از مبارزه با مفاسد و توسعه امنیت اقتصادی برای حمایت از تولید و هوشمندسازی و ایجاد شفافیت و ارتقای کمیت و کیفیت آرای قضایی و مشارکت های حداکثری مردم و ارتقای کرامت مردم و همکاران و اشتغال فراگیر زندانیان.

اسماعیلی درباره عملکرد قوه قضاییه در بحث زمین خواری گفت: بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی مانند اراضی هفت سنگان قزوین و تپه سرخه لواسان و اراضی فشم و اراضی کلاک و شهرک صنعتی قم و بخشی از اراضی قزوین  و… به بیت المال بازگشت و مشخص است که قوه قضاییه در مبارزه با زمین خواری تنها هدفش تشکیل پرونده نبوده بلکه خروجی خوبی داشته است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی دربا ه طرح دوباره زندگی گفت: این طرح کار  مشترک با کمک سازمان زندان ها و صدا و سیما و گروه های خیرین و مردمی است و هم به آزادی و هم به اشتغال زندانیان کمک می کند. در ایام نوروز انجام شد و در ماه رمضان تداوم یافت. تا امروز بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان جهت آزادی زندانیان اختصاص داده شد و بیش از ۴۰ هزار پیام مردمی اعلام کمک و حمایت از مردم  داشتیم. ۳۰ درصد از این پیام ها در حوزه اشتغال و کارآفرینی بوده است. ۲۴ درصد این پیام ها در حوزه بهداشت زندانیان و ۱۸ درصد از آن در حوزه حرفه آموزی و ۱۵ درصد آن کمک به معیشت خانواده زندانیان و ۵ درصد در ارایه خدمات به زندانیان بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره  وضعیت زندانیان و اقدامات مقابله با کرونا در زندان‌ها گفت: سلامت شهروندان و زندانیان باید مورد توجه قرار گیرد و سازمان زندان‌ها اقدامات موثری انجام داده است. البته کمک‌ها و حمایت‌های وزارت بهداشت در این حوزه موثر بوده است. تمامی زندانیان ورودی به زندان در بدو ورود مورد تست قرار می گیرند و اگر تستشان مثبت باشد به قرنطینه و اگر شرایط آزادی آنها فراهم باشد سعی می شود آزاد شوند. در درون زندان‌های ما این ویروس شیوع نیافته است. در این زمینه  دادرسی های الکترونیکی را دایر کردیم‌. اخیرا هم به برخی از زندانیان مرخصی داده شد. مرخصی ۲۰ روزه برای زندانیان در نظر گرفته شد و بیش از ۴۰ هزار نفر از زندانیان از اعطای مرخصی جدید بهره مند شدند.‌ ما مدعی هستیم در بین تمامی زندان‌های دنیا موفق ترین عملکرد را در زندان ها در حوزه مقابله با کرونا در دوره عفو و مرخصی و … داشتیم.

اسماعیلی در پاسخ به سوال سادس مبنی براینکه آیا نظر آقای رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند؟ گفت: قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

این خبر تکمیل می شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *