سبک "تیکی تاکای" پپ یا سبک "توپ‌گرای" کی‌روش؟

سبک "تیکی تاکای" پپ یا سبک "توپ‌گرای" کی‌روش؟

سادس/خوزستان یک کارشناس فوتبال در خوزستان با اشاره به سبک مربیان تیم‌های فولاد و السد قطر، گفت:‌ این‌که در این بازی، سبک مالکانه ژاوی جواب خواهد داد یا سبک توپ‌گرای نکونام، باید منتظر پایان این جدال تمام تاکتیکی نشست. 

امین یزدانی در گفت‌وگو با سادس، اظهارکرد: همواره نخستین بازی‌ها می‌تواند مهمترین بازی مهم شمرده شود زیرا در صورت کسب نتیجه مورد نظر مربیان، آن ها را برای ادامه مسیر سخت و طاقت فرسا جهت صعود به مرحله بعدی بسیار امیدوار نگه می‌دارد و در صورت عدم کسب نتیجه دلخواه در نخستین دیدار نیز تبعات آن ممکن است آثار مخربِ روحی و روانی را در بدنه تیم تزریق کند. بنابراین در چنین حالتی (شکست در دیدار نخست) تیم به مربیان کاربلد و باتجربه‌ای نیاز دارد تا از طریق ریکاوری روحی و روانی، بتوانند سریعا بازیکنان را برای دیدارهای آینده به بازی‌ها برگردانند.

وی افزود: در دیدار جذاب و دیدنی فولاد و السد می‌توان شاهد دو سبک کاملا متفاوتی از سوی دو مربی جوان، انرژیک و با انگیره باشیم. در یک سوی زمین ژاوی هرناندز اسپانیایی قرار دارد که به شدت متاثر از فلسفه فوتبالی کرایف و پپ گواردیولاست؛ فوتبالی مبتنی بر بازی مالکانه با پاس‌های متعدد و متوالی کوتاه، بازی منطقه‌ای و سپس تعویض‌های سریع بازی از منطقه‌ای به منطقه دیگر، تشکیل پی در پی مثلث‌ها، لوزی‌ها و مربع‌های فراوان در کلیه مناطق زمین خواهیم دید که قطعا در این مسیر سبک خاصی از فوتبال روز جهان را در زمین بازی مشاهده خواهیم کرد.

این‌ کارشناس فوتبال گفت: ژاوی با داشتن بیشترین بازیکنان تیم‌ملی قطر که زیر نظر فلیکس سانچز در امپایر رشد کرده‌اند و همچنین لژیونرهای باکیفیتی چون، گیلرمی دو سانتوز برزیلی، کازورلای اسپانیایی، بونجاح الجزایری و تائه‌هی کره‌ای، دستش برای ارائه چنین سبک چشم‌نواز، باطراوت و تهاجمی از بازی فوتبال، کاملا باز است.

وی بیان کرد: در آن سو نیز جواد نکونام قرار دارد که در نیم‌فصل دوم لیگ برتر نتوانسته بود تیمش را تقویت کند. اگرچه این مربی جوان و با انگیزه وطنی، سال‌ها در لالیگا توپ زده و تجارب گرانبهایی از سرزمین ماتادورها به همراه دارد اما او متاثر از سبک و ‌تفکرات و اندیشه‌های تاکتیکی کارلوس کی‌روش سرمربی پیشین تیم‌ملی کشورمان است زیرا نکونام نزدیک به هشت سال زیر نظر این مربی پرتغالی در تیم‌ملی کار کرده است. به همین دلیل، او بارها در لیگ داخلی کشورمان در مقابل تیم‌های قدرتمند از سبک توپ‌گرای کی‌روش در تیم‌هایش استفاده کرده بود. پس می‌توان انتظار داشت که سرمربی فولاد خوزستان برابر سبک مالکانه و هجومی ژاوی از سبک توپ‌گرای کی‌روش استفاده کند تا بتواند با دادن توپ و گرفتن فضا، به دنبال استفاده از تغییر حالت از دفاع به حمله (ضدحملات) باشد که صد البته، استفاده از بازیکنان سرعتی چون برادران حردانی، ساسان انصاری و لوسیانو و همچنین استفاده از شروع مجددهای با برنامه، می‌تواند شاگردان نکونام را به دروازه سعدالشیب نزدیک و نزدیک تر کند.

یزدانی عنوان کرد: در واقع نکونام‌ با اتخاذ چنین برنامه‌ای و در اصطلاح فوتبال از ضد تاکتیک استفاده خواهد کرد که در فوتبال روز جهان، مربیان بزرگ و صاحب نام نیز بارها از این طریق به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. به هر حال این‌که سبک مالکانه ژاوی (سبک تیکی تاکای پپ) جواب خواهد داد یا سبک توپ‌گرای نکونام (سبک کی‌روش)، باید منتظر پایان این جدال تمام تاکتیکی نشست. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *