تغییر ساعت از نظر اقتصادی و اجتماعی توجیه منطقی دارد؟

سادس/اصفهان ایران در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده و تغییرات طول شبانه‌روز در طول سال قابل توجه است. به همین دلیل و برای استفاده بیشتر از روشنایی روز با این استدلال در فصل‌های بهار و تابستان ساعت رسمی یک ساعت به جلو کشیده می شود.

طبق قانون، هر سال در نیمه‌شب اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در نیمه‌شب آخر تابستان دوباره به وضعیت قبل برمی‌گردد. مخالفان این طرح معتقدند جلو کشیدن ساعت رسمی کشور از نظر علمی هیچ توجیهی ندارد و برای اقتصاد کشور زیان آور است. به همین دلیل در مجلس نیز نمایندگان به دنبال این هستند تا ساعت رسمی کشور را ثابت کنند.

سادس برای بررسی بیشتر این موضوع با ابوالفضل ابوترابی- نماینده مردم نجف‌آباد و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

ایده جلو کشیدن ساعت به قرن ۱۸ بر می‌گردد

ابوترابی، اظهار کرد: ایده عقب کشیدن و جلو کشیدن ساعت رسمی کشورها به قرن ۱۸ میلادی در فرانسه بر می‌گردد. در آن زمان چون انرژی گرمایشی و نور منازل توسط شمع تأمین می‌شد برای کاهش مصرف انرژی پیشنهاد دادند که شب‌ها زودتر بخوابند تا روزها زودتر سرکار بروند.

وی افزود: این ایده در قرن ۱۸ عملیاتی نشد تا اینکه در قرن بیستم وقتی انرژی الکتریسیته به وجود آمد و انرژی در اروپا به دلیل تولید برق خیلی گران شد بیشتر کشورهای اروپایی پیشنهاد دادند که ساعت‌ها یک ساعت جلو کشیده شود تا با زودتر رفتن کارمندان و کارگران سر کار دستگاه‌های خنک کننده که برق مصرف می‌کنند در ادارات کمتر روشن شود و هم شب کارگران و کارمندان بیشتر بتوانند استراحت کنند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، گفت: اما این موضوع فقط بر سر مباحث اقتصادی بود در حالی که پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی آن دیده نشد. در ایران هم در مجلس هشتم با الگوگیری از کشورهای اروپایی این کار را انجام دادند و ساعت رسمی کشور را یک ساعت جلو کشیدند و به قانون تبدیل کردند، اما از نظر اقتصادی هنوز مشخص نیست که آیا تأثیر مثبت دارد یا خیر؟

فیزیولوژی بدن با جلو کشیدن ساعت به هم می‌ریزد

ابوترابی تصریح کرد: از نظر اجتماعی بعد از ۱۵ سال اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که فیزیولوژی بدن با جلو کشیدن ساعت به هم می‌ریزد و در هر تغییر ساعتی بی‌نظمی خاصی در چند روز اول جلو کشیدن ساعت به وجود می‌آید که این بی‌نظمی موجب بر هم خوردن کارهای روزمره مردم مانند استفاده از مترو و وسایل نقلیه می‌شود و از نظر اقتصادی نیز هر تغییر ساعتی موجب زیان می‌شود. همچنین فیزیولوژی بدن از نظر روحی و روانی بر هم می‌خورد و در نتیجه افراد به خصوص در همان روزهای اول تغییر ساعت دچار استرس سنگینی می‌شوند.

 تغییر ساعت رسمی موجب ایجاد نافرمانی نهفته در جامعه می‌شود

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که جلو کشیدن ساعت به دنبال دارد به وجود آمدن یک نافرمانی مدنی نهفته در جامعه است به این شکل که بسیاری از مردم که کارمند نیستند ساعت‌ها را تغییر نمی‌دهند و طبق ساعت قدیم امور خود را تنظیم می‌کنند. در نتیجه مردم مرتب لفظ ساعت قدیم را به کار می‌برند که موجب به وجود آمدن یک نافرمانی مدنی نهادینه و نهفته می‌شود.

وی افزود: به همین دلایل اروپایی‌ها بعد از ۱۵ سال که مبدع این طرح بودند از دو سال قبل در اواخر سال ۲۰۱۸ ساعت‌ها را به روال سابق برگرداندند و ثابت کردند و به این ترتیب طرح جلو و عقب کشیدن ساعت رسمی کشورشان را ملغی کردند. بنابراین وقتی می‌بینیم که از نظر اقتصادی و اجتماعی جلو کشیدن ساعت توجیه منطقی ندارد و تحقیق معتبری که ثابت کند جلو کشیدن ساعت مؤثر است وجود ندارد بهتر است که ساعت رسمی را به روال سابق برگردانیم و ثابت کنیم.

تا قبل از ماه رمضان بعید است ساعت رسمی ثابت شود

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه در بحث فرهنگی نیز جلو کشیدن ساعت رسمی کشور توجیهی ندارد، گفت: در این ایام که به ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم این تغییرات در ساعت رسمی کشور زیان‌بار است. بنابراین باید ساعت را ثابت کنیم و اگر دولت می‌خواهد کارمندان زودتر سر کار بروند یک ساعت کارکنان ادارات را زودتر سر کار ببرند.

ابوترابی خاطرنشان کرد: البته در مجلس به دنبال این بودیم که تا قبل از ماه مبارک رمضان ساعت رسمی کشور را ثابت کنیم و به روال قبل برگردانیم که بعید است تا قبل از ماه مبارک این کار عملی شود، اما با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم تا  طرح تغییر ساعت رسمی کشور و ثابت شدن آن در مجلس تصویب و اجرایی شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *