آموزش رایگان هلال احمر به ۲۰ هزار نفر در تمام نقاط استان قم

سادس/قم معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمرقم گفت: در هر نقطه از استان اعم از روستاهای دور دست تا مرکزشهر درخواست ارائه آموزش امداد و نجات داشته باشند به صورت رایگان آموزش داده میشود، همچنین آموزش دیدگان باید در دوره های بازآموزی نیز شرکت کنند؛ زیرا در صورت به روز نشدن آموزش ها، کاربردی ندارد.

سید حسن حسینی، معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان قم، درگفت‌وگو با سادس با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به خاطر اهمیت امداد و نجات، آموزش امدادو نجات به معاونت تغییر پیدا کرد و علاوه بر آموزش های امدادو نجات، وظیفه آموزش دوره‌های ضمن خدمت و آموزش‌های مدیران و کارکنان دولت نیز اضافه شد، عنوان کرد: معاونت آموزش و پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با هدف افزایش سطح علمی کارکنان، جوانان، امدادگران و اقشار مختلف مردم ایجاد شد.

وی با بیان اینکه دوره های آموزشی به سه دسته دوره های عمومی وهمگانی، دوره های تخصصی امدادو نجات(مقدماتی، پایه و پیشرفته) و ضمن خدمت کارکنان دولت تقسیم میشود، اظهار کرد: درهنگام وقوع حادثه، اولین گروه افرادی که اقدام به نجات مصدومان می‌کنند امداد گران حرفه ای نیستند بلکه افراد حاضر در محل حادثه هستند؛ لذا اگراین این افراد دانش و مهارت های لازم را کسب نموده باشند، می توانند ضمن نجات خود آسیب دیدگان حادثه را از تلفات و صدمات بیشتر حفظ کنند.

حسینی ادامه داد: بر همین اساس جمعیت هلال احمر عمده فعالیت خود را به موضوع آموزش های اولیه همگانی متمرکز کرده است و با شعارو هدف “هر خانواده ایرانی  یک امداگر” در این حوزه  فعالیت میکند؛ البته این سرانه در استان قم به میانگین دو امدادگر در هر خانواده رسیده است.

وی با اشاره به اینکه سه خانه هلال صنفی، شهری و روستایی وجود دارد، تصریح کرد: خانه هلال مراکزی هستند که در سطح محلات شهرها و روستاها با هدف ارائه آموزش‌های امدادی، جذب و سازماندهی اعضاء جهت ارائه خدمات داوطلبی به نیازمندان در شرایط عادی و بحرانی در سطح محلات شهری و روستاها تشکیل می‌شوند.

 معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان قم با بیان اینکه از جمله آموزش های خانه‌های هلال روستایی آموزش مخاطرات است، تصریح کرد: در چهار رده سنی ۸ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۸ سال، ۱۸ تا ۳۵ سال، ۳۸ به بالا(به مدت ۸ الی ۱۲ ساعت) آموزش مقابله در برابر مخاطرات(خود امدادی و دگر امدادی) ارایه می‌شود.

وی با بیان اینکه در آموزش های تخصصی آموزش ها به دوبخش امدادتخصصی و نجات تخصصی تقسیم می شوند، افزود: برای افرادی که به کارهای بشر دوستانه علاقه‌مند هستند؛ اما علاقه ای به کار با مصدومین ندارند آموزش های امداد تخصصی مانند بهداشت آب و غذا درحوادث، حمایت های روانی و اجتماعی، اسکان اضطراری و مدیریت اردوگاه و…داده می‌شود و در بخش نجات تخصصی نیز آموزش هایی مانند جست‌وجو ونجات در ارتفاعات، آوار، کوهستان و…در دو بخش پایه و تخصصی داده می شود.

وی در رابطه با آموزش های نیازمحلی عنوان کرد: این آموزش ها برای مکان‌ها و یا افرادی با ویژگی های خاص است و آموزش هایی مانند آموزش های خفگی در آب برای امدادگران استخرها، سوختگی با مواد اسیدی برای کارخانجات، احیای کودکان برای مربیان مهد کودک ها، صاعقه زدگی، گرمازدگی و…برای عشایر، آموزش های مراقبت و پیشگیری از کرونا برای افرادی که قصد کمک رسانی در بیمارستان ها دارند و… داده می‌شود.

حسینی بابیان اینکه به علت کثرت قشر طلاب در قم دبیرخانه این امر به قم واگذار شده است و تصمیم گیری های اتخاذ شده درقم برای آموزش طلاب به سایر استان ها نیز ابلاغ  میشود، عنوان کرد: همچنین به علت تجمعات انبوه مختلف درقم و تجربه امدادگران قمی در این زمینه، دبیرخانه تجمعات انبوه نیز به قم واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۰هزار نفر از آموزش های هلال احمر استفاده می‌کنند، تاکید کرد: در هر نقطه از استان اعم از روستاهای دور دست تا مرکزشهر درخواست ارائه آموزش امداد و نجات داشته باشند به صورت رایگان آموزش داده میشود، همچنین آموزش دیدگان باید در دوره های بازآموزی نیز شرکت کنند؛ زیرا در صورت به روز نشدن آموزش ها، کاربردی ندارد و در گواهینامه های صادره نیز ذکر می‌شود که اعتبار این آموزش ها دوساله است.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان قم در رابطه با اقدامات انجام شده برای کاهش سوانح در کارخانه ها بیان کرد: در همه کارخانجات آموزش های اولیه امدادی به مسئول ایمنی بهداشت(اچ اس ای) مستقر در کارخانه برای جلوگیری و کاهش آسیب های محتمل در محیط کار داده می‌شود همچنین در شهرک های صنعتی خانه ی هلال صنفی مستقر هستند که سایرافراد نیز میتوانند با مراجعه به آن ها آموزش های لازم را دریافت کنند.

حسینی با اشاره به اینکه با کمک اصناف بسیاری از صنف ها آموزش های امدادی مورد نیاز شغل خود را دریافت کرده اند، افزود: برای مدارس علیمه خارجی در قم، به زبان های مختلف دوره های امدادو نجات برگزار و گواهینامه هایی به زبان انگلیسی با امضای بالاترین مقام هلال احمر کشور داده می‌شود.

وی یادآور شد: به مدت دوسال در طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) در مناطق آسیب پذیر مانند پردیسان آموزش های امداد اولیه در چند دقیقه به صورت خانه به خانه به افراد داده می‌شد و این کار هرماه تکرار می‌شد و افراد به همین صورت ۱۲ ساعت آموزش در سال دریافت کردند و اکنون این طرح به صورت آموزش های جمعی در مجتمع ها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه در فجایع بزرگ مانند زلزله بم مردم برای کمک برای هم ونوعان مشتاق میشوند؛ اما مهارت های لازم را ندارد و بهتر است که افراد قبل از وقوع وقایع آموزش ها لازم را فرابگیرند، بیان کرد: درهفته هلال احمر وهفته مقابله با بلایای طبیعی به صورت گسترده آموزش های امدادی داریم؛ اما آموزش های امداد و نجات را نمی توان الزام کرد بلکه فراگیری این امر باید در جامعه فرهنگ سازی شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *