شاخص جهانی عملکرد محیط زیست و وضعیت فاجعه‌بار آمریکا

در گزارش سالانه‌ای که چندین نهاد محیط زیستی درباره عملکردِ ۵۸ کشور جهان در حوزه محیط زیست منتشر می‌کنند، سوئد همچنان بالاترین رتبه را دارد و آمریکا در قعر جدول قرار گرفته است.

به گزارش سادس، شاخص عملکرد در حیطه محیط زیست در ۵۷ کشور و اتحادیه اروپا از سوی سه نهاد محیط زیستی با همکاری ۱۰۰ متخصص اعلام شد.

بر اساس گزارش این سه نهاد، کشور سوئد همچنان برای چهارمین سال متوالی در صدر کشورهایی قرار دارد که در حفاظت از محیط زیست تلاش کرده‌اند.

این گزارش، وضعیت کشور سوئد را از این نظر «خوب» ولی نه «خیلی خوب» توصیف کرده و سه مقام اول را که در حقیقت مشمول امتیاز «خیلی خوب» می‌شوند خالی گذاشته است.

شاخص جهانی عملکرد محیط زیست (عکس:دویچه‌وله)

کشور سوئد در زمینه آلایندگی دی‌اکسید کربن، انرژی‌های تجدیدپذیر و سیاست محیط زیستی استانداردهایی را تعیین کرده است و تنها، میزان مصرف سرانه بالای انرژی در سوئد مانع از آن شده تا رتبه این کشور بهتر از چهار شود.

«جرمن واچ»، شبکه فعالیت اقلیمی (CAN) و انستیتو «اقلیم نو» همه‌ساله از سال ۲۰۰۵ این شاخص‌ها را در میان ۵۷ کشوری که بیشترین میزان آلایندگی را دارند به اضافه اتحادیه اروپا بررسی و اعلام می‌کنند.

اتحادیه اروپا در مقام شانزدهم

در برآورد کلی میان ۵۸ کشور، اتحادیه اروپا توانسته شش رتبه صعود کند و به مقام ۱۶ جدول برسد. به گفته یکی از نویسندگان این گزارش، ارتقای رتبه اتحادیه اروپا بیش از هرچیز به این دلیل است که سیاست محیط زیستی در آن بهتر ارزیابی شده است.

به گفته این کارشناس اگر اتحادیه اروپا در دستیابی به اهداف تعیین‌شده برای ۲۰۳۰ یا پیاده‌سازی «توافق سبز» موفق نشود، در سال آینده رتبه‌اش دوباره سقوط خواهد کرد.

بر اساس این گزارش کشورهای اروپایی مجارستان، لهستان، چک، اسلوونی و قبرس به سرعت در حال سقوط به رده‌های پایینی جدول هستند.

در مقابل کشورهای پرتغال و نیوزیلند روندی رو به صعود دارند به طوری که پرتغال از رتبه ۲۵ به ۱۷ و نیوزیلند از ۳۷ به ۲۸ رسیده‌ است.

وضعیت فاجعه‌بار ایالات متحده

نویسندگان گزارش سالانه شاخص بهبود محیط زیست وضعیت ایالات متحده را «فاجعه‌بار» نامیده‌اند.

در سال ۲۰۱۹ آمریکا برای دومین بار به طرف قعر جدول رفته است. ایالات متحده در کنار دو کشور استرالیا و الجزایر هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی محیط زیستی درجه «بسیار ضعیف» را از آن خود کرده‌اند.

امیدی برای کل جهان

با این وجود نویسندگان گزارش دستیابی به یک نقطه عطف در سطح جهان را نزدیک می‌بینند. آنها می‌گویند آلاینده دی اکسید کربن در کل جهان می‌توانست خیلی بیشتر از این بوده و به بالاترین حد خود برسد اما در مجموع میزان این آلاینده خیلی کم بالا رفته و در بیشتر از نیمی از کشورهای مورد بررسی حتی کاهش هم داشته است.

بررسی شاخص آلودگی‌ها پیش از شروع همه‌گیری کرونا انجام شده است. یکی از اعضای انستیتو «اقلیم نو» که در نوشتن این گزارش سهیم بوده می‌گوید این موضوع بسیار مهم است که بسته‌های اقتصادی تدارک دیده‌شده در زمان شیوع پاندمی تنها از احیای اقتصادی حمایت نکنند بلکه برای یک اقتصاد بدون دی اکسید کربن نیز برنامه‌ریزی کنند.

وضعیت آلمان کمی بهتر شده

در زمینه تلاش برای حفاظت از محیط زیست وضعیت کشور آلمان  اندکی بهبود یافته و به کشورهای میانه پیوسته است. رتبه این کشور با چهار درجه صعود به ۱۹ از میان ۵۸ کشور آلوده کننده رسیده است.

بررسی کلی وضعیت محیط زیست، آلمان در حد «متوسط»‌ است. این کشور بیش از هرچیز در سیاست بین‌المللی محیط زیستی نمره خوب گرفته است از جمله در حیطه ریاست دوره‌ای شورای اروپا.

به‌رغم نمره متوسط برای سیاست ملی محیط زیستی، آلمان به دلیل ذکر شده در بالا در رده بندی سیاست کلی محیط زیست نمره «خوب» گرفته است.

به نظر نویسندگان این تحقیق، نقاط ضعف آلمان در عرصه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، پیشرفت بسیار کم در بخش وسایل نقلیه، مصرف سرانه همچنان بالای انرژی و تولید سرانه بالای گازهای گلخانه‌ای است.

به همین دلیل در سایر بخش‌ها نمره این کشور «متوسط» است. آلمان پس از کشورهایی مانند هند، شیلی و مراکش قرار دارد و از آنها در زمینه حفاظت از محیط زیست عقب‌تر است.

چرا مراکش پیشرفت کرده است؟

سایت «تاگس شاو» آلمان حدود دو ماه پیش گزارشی درباره پیشرفت کشورهای آفریقایی در زمینه محیط زیست منتشر کرد و در آن مراکش را جزو کشورهای پیشرو دانست.

بنابر گزارش دویچه‌وله، مراکش تا کنون توانسته ۴۰ درصد انرژی مورد نیازش را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کند و برنامه‌اش این است که تا ۱۰ سال آینده این میزان را به ۵۰ درصد برساند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *