خانه دار شدن 112 هزار ایرانی با خرید اوراق تسهیلات مسکن

رشد و افزایش ظرفیت های بازار سرمایه باعث شده تا سهم بازار سرمایه از تأمین مالی برای مردم بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ از ۲ درصد به ۴۶ درصد افزایش یابد.

به گزارش سادس امیر هامونی در نشست خبری در رابطه با گزارش عملکرد سال ۹۴ گفت: شرکت فرابورس ایران ۲ سال است که به عضویت فیاس و oic درآمده و طی این مدت توانسته عضو گروه SME ها و شرکت های کوچک و متوسط شود و در کنار کشورهای مصر، ترکیه و قزاقستان در این گروه حضور داشته باشد.

وی در ادامه افزود: طی ۷ سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ مورد ادغام و تملیک شرکت های کوچک و متوسط را داشته ایم که عمده این موارد توسط دولت و سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است و باعث شده که در فیاس تبدیل به یک عضو فعال شویم.

این مقام مسئول با اشاره به ارزش ۶.۳ هزار میلیارد تومانی معاملات اوراق با درآمد ثابت در سال گذشته از طریق فرابورس گفت: فرابورس توانسته در میان بورس های اسلامی رتبه سوم از نظر ارزش معاملات اوراق با درآمد ثبات را کسب کند و از کشوهایی که جلودار ارائه اوراقی همچون صکوک هستند نیز پیشی گرفته و در حوزه صندوق های قابل معامله یا همان ETF ها نیز رتبه سوم را به خود اختصاص داده و از طرفی در عرضه های اولیه عمومی اوراق نیز در جایگاه ششم قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در حوزه بازارهای بدهی، تلاش های گسترده صورت گرفته به طوریکه ارزش ۳۰ میلیارد تومانی صکوک اجاره هواپیمایی از ۷ سال گذشته به بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رشد یافته است.

هامونی عنوان کرد: رشد و افزایش ظرفیت های بازار سرمایه باعث شده تا سهم بازار سرمایه از تأمین مالی برای مردم بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ از ۲ درصد به ۴۶ درصد افزایش یابد.

همچنین سخنگوی فرابورس ایران از هدف‌گذاری برای توسعه بازار دارایی فکری و ابزارهای بدهی خبر داد و گفت: در سال گذشته ۱۱۲ هزار ایرانی توانستند با خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس صاحب خانه شوند.

این مقام مسئول در خصوص مصوبه جدید هیأت دولت در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و شایعه به تعویق افتادن اجرای این مصوبه در سال جاری اظهار داشت: بر اساس مصوبه جدید افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مالیات ۲۵ درصدی عملکردی در نظر گرفته شده و این در حالی است که در سال گذشته اغلب شرکت ها از پرداخت این مالیات بعد از افزایش سرمایه معاف بودند، با این مسئولین بازار سرمایه برای حل این موضوع و تمدید آن در جهت معافیت مالیاتی پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

هامونی در مورد نوسان برخی از شرکت های ورشکسته در بازار پایه توافقی گفت: بازار پایه توافقی با پیشنهاد ۱۰ کارگزار برتر برنامه ریزی شده و در آن از شرکت های برخوردار از عملکرد شفاف گرفته تا شرکت هایی که تاکنون حتی مجمع عادی سالیانه نیز برگزار نکرده اند، حضور دارند. در این بازار حتی برخی از شرکت هایی وجود دارند که با وجود به انحلال رسیدن و توقف فعالیت مجموعه، اما با توجه به دارایی ها و اموال شرکت بر اساس ارزش جایگزینی از سوی معامله گران قیمت گذاری می شود. روند نوسان قیمت در این بازار بسیار طبیعی و عقلایی است و تاکنون مسئله خاصی در این بازار به عنوان ناهنجاری وجود نداشته است.

وی گفت: تاکنون ۱۶ شرکت در فرابورس درج و آماده عرضه اولیه می باشد و همچنین ۱۵ شرکت دیگر هم پذیرش شده ولی درج نشده اند که اغلب در صنعت هایی همچون کاغذ سازی، هتل داری، نیروگاهی، ساختمان، حمل و نقل ریلی و دریایی، نفت محصولات شیمیایی و مواد شوینده و دام داری فعالیت دارند که با این کار خلاء صنایع مختلف در کشور برطرف گردد.

مدیر عامل فرابورس با بیان اینکه این بازار آماده پیاده سازی معاملات سهام عدالت بر اساس مدل های مختلف مد نظر دولت و مجلس است، عنوان کرد: وزن شرکت های بورسی در سبد دارایی های سهام عدالت به حدود ۸۰ درصد می رسد و حدود ۵۲ میلیون ایرانی از جمله مالکان دارایی های سبد سهام عدالت هستند.

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ” رویکرد” در خصوص گسترش فعالیت های بین المللی شرکت فرابورس ایران گفت: در حوزه بین المللی نیاز است که ساختارهای گزارش جدید صورت های مالی را بر اساس استانداردهای گزارش گیری مالی بین المللی انجام بدهیم که این اقدام مهم در سازمان بورس در حال انجام و پیگیری است و شرکتها می بایست علاوه بر اینکه بر اساس استانداردهای ملی به فعالیت می پردازند، بر اساس استانداردهای مالی بین المللی نیز گزارشات مربوطه را ارائه می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر بحث پوشش ریسک نرخ ارز در بازار سرمایه نیز بسیار حائز اهمیت است و وضعیت سهام آن می بایست تعیین تکلیف شود و در سال ۹۵ اجرایی شود که سازمان بورس در حال پیگیری است و قطعا با راه اندازی چنین بازاری پوشش نوسانات نرخ ارز را شاهد خواهیم بود همچنین برای بین المللی شدن بورس و فرابورس راه اندازی چنین بازاری اجتناب ناپذیر است که در این حوزه اقداماتی نیز انجام گرفته است.

هامونی بیان داشت: در بخش رتبه بندی اعتباری نیز باید حضور فعالی داشته باشیم تا در ارتباط با سرمایه گذاری خارجی بتوانیم به درستی انجام وظیفه کنیم . یکی از مهمترین اقداماتی که بازار بورس می بایست بدان توجه کند عضویت بازار بورس در ISCO است. عضویت سازمان بورس به ISCO به عنوان یک نهاد استاندارد بین المللی ناظر بر نهادهای بازار سرمایه کشورها بسیار حائز اهمیت است و خبر خوش اینکه حدود ۱ ماه است که سازمان بورس به عضویت این سازمان در آمده است.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران درخصوص وضعیت شرکتهای وابسته به بانکها دربورس خاطرنشان کرد: بانکها نمی توانند بنگاهداری انجام بدهند و عرضه شرکتهای زیر مجموعه بانکها که یا به تملیک درآمده اند یا به صورت اختیاری اگر سازوکار و شرایط لازم را داشته باشند در بازار اول و دوم ما می توانند پذیرش شوند و به عموم سهامشان عرضه شود و در بازار سوم بدون مراحل پذیرش به صورت تملیک انجام می شود هر دو نوع امکان پذیر است و آن را انجام می دهیم.

گزارش تصویری از امین خوان

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *