اگر راه حل مشکلات کشور در بهارستان، میرداماد و پاستور نیست، کجاست؟


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: قدرت خرید مردم به یک سوم کاهش یافته و اکنون از حمایت معیشتی به اعانه یاد می‌کنند. حمایت معیشتی از مردم اعانه نیست، تکلیف دولت است.

به گزارش سادس، محسن زنگنه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: این جمله که “بسیاری از مشکلات‌مان مربوط به خارج از کشور است اما علاج آن در داخل است هیچ کس علاج مشکلات را در خارج از کشور جستجو نکند” مربوط به رییس مجلس یا نطق نمایندگان نیست بلکه سخنان عالی ترین مقام سیاسی کشور با ۴۲ سال سابقه اجرایی در عالی‌ترین جایگاه‌های نظام است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که سخنان اخیر رییس مجلس همان کلام و همان فحوی بوده است، به واکنش دولتمردان اشاره کرد و در بیان ادعاهایی اظهار کرد: اگر راه حل مشکلات کشور در بهارستان، میرداماد و پاستور نیست، پس در کجاست؟ در کجا باید علت رشد ۵۶۰ درصدی نقدینگی و رشد ۳۰ درصدی سالانه پایه پولی را جستجو کنیم؟ در کجا باید علت تورم ۴۰ درصدی را جستجو کنیم؟ آیا می دانید نیمی از نقدینگی کشور در زمان تصدی ریاست کنونی بانک مرکزی صورت پذیرفته است؟ آیا در اولین جلسات حضور اهالی میرداماد و پاستور در مجلس، نسبت به سیاست‌های انقباضی ارزی بانک مرکزی هشدار داده نشد؟ نسبت به ضرورت تهاتر ارز وارداتی و صادراتی کالاهای ضروری، حذف رانت ارز ۴۲۰۰، مقابله با کانال های خرید و فروش ارز، چه کرده‌اید؟

وی ادامه داد: آیا کسی در برج ۱۷ طبقه میرداماد هست که چند خطی در باب سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ناظر به آینده بنویسد؟ آیا فکر نمی‌کنید توئیت درمانی زمانش گذشته است؟ تقصیر چه کسی است که ۸ تن کالای ضروری مردم ماه ها پشت گمرک معطل مانده است؟ آیا وضعیت امروز بازار سرمایه ربطی به صندلی‌های پاستور ندارد؟ چه کسی باید جوابگوی از بین رفتن هزاران میلیارد سرمایه مردم باشد؟ آیا ۵ ماه قبل نسبت به فرآیند ناصحیح بازار سرمایه، عدم اجرای قانون، تعارض منافع، عدم تناسب عرضه و تقاضا و عملکرد حقوقی ها تذکر نداده نشد؟ فرد دیگری که در کارنامه خود اختراع ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد، به مجلس با چوب دولت تدبیر درس گمرک می‌دهد. مگر مجلس چه گفته که معاون اول رییس جمهور برآشفته شده است؟

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: آیا به مردم گفته‌اید عده‌ای با ارز نیمایی کالا وارد می‌کنند و به قیمت ارز نیمایی در داخل می‌فروشند ولی حقوق گمرکی آنان بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی اخذ می‌شود؟ آیا به مردم گفته‌اید اختلاف حقوق گمرکی بر مبنای ارز نمایی و ارز ۴۲۰۰ با ضریب ۱۷ درصد می‌شود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان؟ آیا گفته‌اید این مبلغ برابر است با دو سال کل یارانه هدفمندی و یارانه معیشت که به مردم به عنوان اعانه می‌دهید؟ امروز برای ۳۰ هزار میلیارد تومان که در شرایط سخت اختصاصی به مردم داده شود، غوغا و فریاد به راه انداخته‌اید. چگونه رویتان می شود از انجام وظایف خود به اعانه یاد کنید؟

وی ادامه داد: قدرت خرید مردم را به یک سوم کاهش دادید و اکنون در این شرایط سخت اقتصادی و کرونا، اینکه می‌خواهید بخشی از دارایی های خود را بفروشید و به مردم که صاحبان اصلی کشور هستند پرداخت کنید، از آن به اعانه یاد می کنید حمایت معیشتی از مردم اعانه نیست، تکلیف دولت است.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در پایان با بیان این ادعا که «دولت به هر بهانه‌ای به دنبال مقابله با مجلس یازدهم است» اظهار کرد: نمونه آخر آن مخالفت عجیب نماینده دولت با طرح اصلاح ساختار بودجه است. طرحی که پیش نویس آن توسط معاون سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده بود و طی ۳ ماه گذشته در تمام جلسات از آن حمایت کرده و جمله به جمله آن با هماهنگی سازمان برنامه تنظیم شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *