آخرین بایدها، نبایدها و وضعیت کرونا در کهگیلویه و بویراحمد


سادس/کهگیلویه و بویراحمد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج آخرین بایدها، نبایدها و وضعیت کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد را تشزیح کرد.

“پرویز یزدانپناه” عصر روز پنجشنبه یکم آبان ماه در نود و یکمین نشست ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس استان افزود: روند صعودی کرونا در استان در بعضی از شهرستان های استان نگران کننده شده و تعداد موارد مثبت به خصوص در شهرستان بویراحمد روزانه در حال افزایش است و امکان دارد در هفته های آینده مرگ و میر زیادی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه … که امروز وزارت بهداشت اعلام کرد دو شهرستان بویراحمد و گچساران در وضعیت قرمز، شهرستان کهگیلویه و لنده نارنجی، باشت، بهمئی و دنا زرد و شهرستان چرام سفید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اظهار کرد: مجموع مراجعات سرپایی به مراکز بهداشتی درمانی در استان از شروع کرونا تاکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر می باشد که روز گذشته ۸۳۹ نفر مراجعه کننده داشتیم که نسبت به خرداد و تیرماه تعداد مراجعات حدودا دو برابر شده است.

یزدانپناه ادامه داد: کل افراد بستری در بیمارستان ها از شروع کرونا تاکنون ۶ هزار و ۸۸۳ نفر و ۶ هزار و ۵۴۴ نفر تعداد افرادی ترخیص شده بود، تقریبا تعادلی بین تعداد بستری ها و ترخیصی ها در روز گذشته برقرار بوده اما واقعیت این است که تعداد بستری ها نسبت به روزهای گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: در بیمارستان های استان ۳۳۹ بیمار مشکوک و قطعی کرونا بستری داریم که از این تعداد ۱۵۲ نفر کرونای قطعی و ۲۵ نفر در آی سی یو بستری که حدود ۱۰ نفر آن ها زیر ذستگاه رسپیراتور هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: تعداد بهبودیافتگان تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر می باشد و طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ نفر فوتی ناشی از کرونا داشته ایم که از این تعداد ۲ نفر مربوط به کهگیلویه، یک نفر گچساران و یک نفر مربوط به بویراحمد بوده که میانگین سن این افراد ۴۱ تا ۸۵ سال بوده است.

یزدانپناه با بیان اینکه تعداد فوتی های استان تاکنون به ۱۸۷ نفر رسیده تصریح کرد: از این تعداد ۱۶۵ نفر بیماری زمینه ای و ۲۲ نفر فاقد بیماری زمینه ای بوده اند.

وی اظهار کرد: تعداد نمونه ها ۴۰ هزار و ۴۰۰ نمونه بوده که شاخص مثبت بودن نمونه ها در کشور ۱۲ درصد و در استان ۲۹ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: شاخص نمونه گیری در کشور ۵ درصد و در استان ۵.۷ درصد است.

یزدانپناه تاکید کرد: امروز ۲۶۶ نمونه از آزمایشگاه سلولی ملکولی یاسوج دریافت کردیم و از این تعداد نمونه، ۱۵۲ مورد مثبت بوده که ۱۲۰ مورد مربوط به شهرستان بویراحمد با ۷۷ درصد موارد و مابقی مربوط به شهرستان گچساران، دنا، چرام و کهگیلویه بوده است.

وی بیان کرد: میزان بروز بیماری در کشور ۶.۵ در هزار و در استان ۱۶.۶ در هزار است که تقریبا بیش از ۲.۵ برابر می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: درصد کشندگی در کشور ۵.۷ درصد و در استان ۱.۶ بوده، همچنین میزان مرگ و میر در کشور ۳۷.۵ در ۱۰۰ هزار نفر و در استان ۲۶.۲ در صد هزار نفر بوده است.

یزدانپناه اظهار کرد: تعداد نمونه های گرفته شده در تیرماه ۵ هزار و ۴۳۳ نفر، مرداد ماه ۵ هزار و ۷۶۲، شهریورماه ۷ هزار و ۷۳ نمونه و در مهرماه ۷ هزار و ۹۹۸ نمونه یعنی ۹۲۰ نمونه در مهرماه بیشتر از شهریورماه گرفته شده است.

وی تاکید کرد: موارد مثبت در تیرماه هزار و ۶۳۲ مورد، مردادماه ۲ هزار و ۷ مورد، شهریورماه ۳ هزار و ۲۰۸ مورد و در مهرماه ۳ هزار و ۷۶۶ مورد یعنی حدودا ۵۵۰ مورد از موارد مثبت در مهرماه نسبت به شهریورماه افزایش ذاشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: تعداد فوتی ها در تیرماه ۲۸ نفر، مرداد ۳۴ نفر، شهریورماه ۴۹ نفر و در مهرماه ۶۴ نفر بوده است.

یزدانپناه بیان کرد: کل موارد مثبت کرونا در استان ۱۱ هزار و ۸۶۲ نفر است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تخت های کرونایی استان در حال رسیدن به مرحله اشباع است هرچند پیش بینی هایی برای جلوگیری از رسیدن به وضعیت خطرناک کرده ایم اما لازم است که اقدامات بیشتری انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره با بیان پیشنهادهای دانشگاه علاوم پزشکی یاسوج ظهار کرد: کل تجمعات در استان تعطیل شوند از جمله تجمعات ورزشی، سیاسی، مذهبی، هنری، جشن و مراسمات و همچنین نظارت کامل بر عروسی ها و تشییع جنازه ها وجود داشته باشد و این مراسمات با تعداد معدودی و نظارت نهادهایی که مشخص می شود انجام شوند.

یزدانپناه تاکید کرد: دانشگاه ها، مدارس و نهادهایی که می توانند آموزش مجازی را داشته باشند برای یک هفته تا ۱۰ روز حداقل این وضعیت را ادامه دهند که تجمعی به وجود نیاید همچنین جلساتی که سازمان ها، نهادها و ادارات دارند به حداقل برسد یا اینکه زمان جلسات کم باشد و پروتکل های بهداشتی رعایت شوند.

وی ادامه داد: روند بیماری در شهرستان دنا افزایشی است و با توجه به اینکه فصل چیدن میوه از جمله سیب و انگور است کارگران زیادی مخصوصا از حوزه شهرستان بویراحمد به آن جا می روند و این موضوع می تواند به سادگی آلودگی را به آن جا منتقل کند که شاید این موضوع یکی از دلایل این روند افزایشی باشد، پس باید نظارت بیشتری مخصوصا ادارات کشاورزی و سازمان های دیگر بر چیدن میوه و رعایت پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: باید نظارت بیشتری بر مراکز و صنوف پرخطر اعمال شود و اگر پروتکل ها را رعایت نکردند حداقل برای دو هفته تعطیل شوند.

یزدانپناه تصریح کرد: به بعضی از ادارات که هنوز وضعیت مناسبی ندارند مثل منابع طبیعی، بنیاد مسکن شهرستان و بعضی از شعب بانک ملی تذکرات جدی داده شود و برای آخرین بار اگر سیتم های خود را اصلاح نکنند تعطیل شوند و جلوی ادامه فعالیت آن ها گرفته شود.

وی با تاکید بر تشدید اطلاع رسانی در استان اظهار کرد: باید مطالب آموزشی را به صورت جدی تر به مردم اطلاع رسانی کرد که صدا و سیما طی یک و دوماه گذشته خیلی مساله را جدی نگرفته و توصیه این است که در صدا سیما میزگردهایی گذاشته شود و از افراد مختلف از جمله سیاسیان، اقتصاددانان، روانشناسان و افراد مختلف دانشگاهی دعوت شود که این مسائل مختلف را برای مردم بازگو کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که کنترل سطح شهر توسط نیروی انتظامی و بستن خیابان های مرکزی در ساعتی از شبانه روز انجام شود تاکید کرد: همچنین پاساژها به صورت کامل کنترل شوند و اگر حتی چند مغازه در پاساژ پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کند حداقل برای دو هفته کل پاساز تعطیل شود.

یزدانپناه ادامه داد: لازم است که حمایت مالی از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج توسط خیرین، سازمان برنامه و بودجه و استانداری انجام شود چون در تهیه بعضی از وسایل حفاظت فردی در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مشکل وجود دارد هرچند که منابعی قرار است که از وزارت بهداشت تقسیم شود.

وی بیان کرد: روی پمپ بنزین ها کنترلی وجود ندارد و توجه اشته باشند که فقط متصدی پمپ بنزین، کار بنزین زدن را انجام دهد و افراد دیگر این کار را انجام ندهند که آلودگی منتقل نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: دورکاری در ادارات ادامه داشته باشد و در ادارتی که امکان مالی آن ها اجازه می دهد سطل زباله مناسب و از شیرهای آب پدالی استفاده شود که آلودگی منتقل نشود.

یزدانپناه اظهار کرد: حمایت معنوی و تجهیزاتی از پرسنل بهداشت و درمان انجام شود که حمایت معنوی بیشتر مورد توجه می باشد چون بیماری طولانی شده و برای این افراد مخصوصا نیروهای بیمارستانی مشکلاتی به وجود آمده که نیاز به حمایت دارند.

به گزارش سادس، وی با اشاره به جلب حمایت ریش سفیدان و افراد مرجع جامعه برای آموزش و تغییر رفتار در جامعه خاظرنشان کرد: نهادهایی مثل کمیته امداد و بهزیستی بین افرادی که تحت پوشش دارند وسایلی از جمله ماسک و دستکش با یک برنامه مناسب توزیع کنند که از بیماری جلوگیری شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *