فروش عرصه به متقاضیان مسکن مهر جنایت بود/ دولت اگر طرحی بهتر از مسکن مهر داشت ارائه می کرد


به گزارش سادس، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در گفتگو با خبرنگار راه صنعت (گروه رسانه ای نماینده گرا):

کسانی که طرح مسکن مهر را زیر سوال می‌برند ای کاش طرح‌های خودشان را عملیاتی می‌کردند؛ به شهردار کنونی تهران که در مقطعی قبل از مسئولیت به مسکن مهر انتقاد داشت پیشنهاد می‌دهم با استفاده از امکانات شهرداری فقط برای پرسنل شهرداری مسکن بسازد تا مشخصات شود انتقادات آنها فقط یک طرفه است.

پیشنهاد ما به آن‌هایی که می‌گویند ما باید مسکن را محله‌محور می‌ساختیم این است که طرح را بیاورند و مجلس کمک خواهد کرد که این طرح راعملیاتی کنند، اما برای مردم شرح دهند که نتیجه مسکن اجتماعی که با این همه تبلیغات اعلام کردند و اتفاقا محله محور بود چه شد.

در طرح انقلابی مسکن مهر دو میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی را عملیاتی کردیم که یک میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن آن در ۸ سال تمام شد و الباقی هم با پیشرفت ۳۰ درصدی تحویل دولت یازدهم شد اما نتیجه آن مشخص نیست.

در بُعد مسکن از روز اول به آقای روحانی اطلاعات غلطی دادند و به همین دلیل ایشان به درستی به موضوع مسکن ورود نکرد؛ با بی‌اعتنایی رئیس جمهور و اطلاعات غلطی که به ایشان دادند آنچه که نباید اتفاق بیفتد صورت پذیرفت کار به جایی رسید که در جمهوری اسلامی خصوصا در کلان شهرها صاحب خانه‌شدن جوان‌ها به رویا تبدیل شده است، وقتی کسی این نتیجه عملکرد را می بیند، غصه می‌خورد.

در حوزه شهری دو میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته شد که بالغ بر یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد آن تا پایان دولت دهم تحویل مردم داده شد و یک میلیون واحد مسکن مهر هم در سال ۹۲ با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم شد.

دولت اگر طرحی بهتر از مسکن مهر داشت ارائه می کرد؛ ما با مبلغ ۵، ۱۰، ۱۲ میلیون مردم را خانه دار کردیم اما دولت یازدهم و دوازدهم سر سفره مسکن مهر نشست و فحش آن را به ما داده است؛ دولت از محل بازگشت ۳۰ هزار میلیارد اقساط مسکن مهر به بانک مسکن اقدام به خرید گندم و پرداخت بدهی های متفرقه خودش کرد.

بانک مسکن در این سال‌ها کمتر از ۷ درصد تسهیلات را برای ساخت مسکن اعطا کرده است، اگر مسکن به چنین روزگاری افتاده است ماحصل عملکرد دولت است.

فروش عرصه به متقاضیان مسکن مهر جنایت بود، آنها عرصه خود را به قیمت پایین به دلالان فروختند و و دیگر واجد شرایط برای دریافت مسکن مهر، در هیچ شهری نیستند.

همچنین تعداد قابل توجهی از واحدهای مسکن مهر در اختیار دلالان است و زحمات وزارتخانه و دولت برای ساماندهی مسکن مردم بر باد می‌رود؛ سود خرید و فروش به جیب دلالان می‌رود.

دو موضوع باعث تنظیم بازار مسکن می‌شود اول تولید انبوه مسکن که بتوان با آن عرضه و تقاضا را کنترل کنیم در مرحله دوم با بهره گیری از قوانین و اصلاحات مورد نظر آن از سوداگری در این بخش جلوگیری کنیم.

مسکن نباید به عنوان یک کالا سرمایه‌ای در اختیار دلالان و کسانی که متمول هستند، باشد از آن سو بخش عمده خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است که برخورد با آنها ضروری به نظر می‌رسد.

مجلس و کمیسیون عمران جلسات متعددی در این زمان کوتاه در موضوع مسکن با متولیان این امر برگزار کرده‌اند، اعضای کمیسیون اقتصادی هم طرح مالیات بر خانه های خالی را به صحن علنی آوردند و مجلس هم به این طرح رای داد.

ما در بحث تقنینی انتظارمان این است که سیستم بانک مرکزی قبول کند که مسکن دور زننده تحریم هاست چرا که ۱۰۰ درصد اقلام مورد نیاز برای ساخت مسکن خود کفاست و در ایران تولید می‌شود.

طبق طرح جامع مسکن دولت باید با راهبری درست و ارائه زمین ارزان، اعطای تسهیلات مناسب و آنچه نیاز است در باب مصالح و دیگر اجزا کمک کند تا سالانه یک میلیون مسکن در شهر و روستا تولید شود و با ابزارهای قانونی نگذاریم مسکن به کالای سرمایه و سوداگری تبدیل شود و از احتکار جلوگیری کنیم.

امیدواریم در صورت تصویب قانون مالیات برخانه‌های خالی، مالیات برعایدات مسکن، مالیات بر معاملات مکرر و مالیات برزمین‌های بایر و طرح‌های مشابه، معضل مسکن حل بشود و دیگر خرید خانه برای مردم رویا نباشد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *