حادثه کربلا انقلابی انقلاب‌ساز بود/ انقلاب اسلامی از مکتب عاشورا درس گرفت

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگر چه جمهوری اسلامی الگوی مستضعفان و ملت‌های بیدار جهان است اما خود از مکتب عاشورا درس می‌گیرد؛ ازاین‌رو می‌توان گفت که حادثه کربلا در آن سال، انقلابی انقلاب‌ساز بود.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی جمعه‌شب در مراسم شب شهادت حضرت رقیه(س) که در مسجد الزهرا(س) دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، بابیان اینکه قیام عاشورا یک انقلاب ساز بوده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امتداد راهی است که اباعبدالله(ع) در سال ۶۱ هجری آن را پیش روی بشر ترسیم کرد و تمام تحولات و بیداری‌های اسلامی منطقه نیز که گفتمان خود را از انقلاب اسلامی فراگرفته‌اند، در راه سیدالشهدا(ع) ادامه مسیر می‌دهند.

وی افزود: اگر چه جمهوری اسلامی الگوی مستضعفان و ملت‌های بیدار جهان است اما خود از مکتب عاشورا درس می‌گیرد؛ ازاین‌رو می‌توان گفت که حادثه کربلا و حرکت امام حسین(ع) در آن سال انقلابی انقلاب‌ساز بود.

امام‌جمعه مشهد، حضرت زینب(س) را رهبر نهضت تبلیغی قیام عاشورا خواند و خاطرنشان کرد: در روز عاشورا و در زمانی که امام از اسب پایین افتاده و در گودال قتلگاه زیر آماج نیزه‌ها و شمشیرهاست، جناب عبدالله بن الحسن(ع)، پسر برادر حضرت سیدالشهدا(ع) که چهار سال بیشتر نداشت، خود را به اباعبدالله(ع) می‌رساند و در راه دفاع از امام زمان خود توسط کودک‌کش صحرای کربلا یعنی حرمله به شهادت می‌رسد.

وی ادامه داد: اقدام عبدالله بن الحسن(ع) در روز عاشورا به‌واسطه روابط فامیلی و بستگی قوم و قبیله‌ای به امام حسین(ع) نبود بلکه ایشان در راه دفاع از حریم ولی دوران خود به گودال قتلگاه پا گذاشت و در مقام یک استاد، ولایتمداری و روحیه فداکاری در راه امام زمان را به لشکریان ابن زیاد و آن‌هایی که محاسن سفید کرده و با پیشانی‌های پینه‌بسته، حضور پیامبر اکرم(ص) را درک کرده بودند، یادآوری کرد.

علم‌الهدی در ادامه گفت: عصر روزی که امام را به قتل رساندند، سر از بدن مطهرش جدا کرده و بر آن پیکر مقدس اسب تازاندند، زینب کبری(س) بر بدن برادر حاضر شد و شروع به درد دل با امام کرد و در همان هنگام هم بود که حضرت رقیه(س) نیز به جمع آن خواهر و برادر ملحق شده، دست‌های کوچک خود را بر رگ‌های بریده اباعبدالله(ع) گذاشته و از پدر شهید خود می‌پرسد «مَن ذَاالَّذی قَطَعَ وَریدَک».

وی تصریح کرد: وقتی پدر یک دختر کم سن و سال از دنیا می‌رود، تا مدت‌ها لباس، اتاق و لوازم پدر را از او دور می‌کنند تا مبادا داغ بابا، دختربچه را بی‌تاب کند و در چنین وضعی، دختری سه‌ساله بدن پاره‌پاره و بدون سر پدرش را در کربلا دید و بجای آن‌که عقلش زایل و قلبش ساقط شود، آن‌چنان سخنرانی کوبنده‌ای کرد که تمام لشکریان ابن زیاد دگرگون شدند؛ آیا واقعه حاضر شدن حضرت رقیه(س) بر پیکر غرق به خون پدر این ظن را برای ما ایجاد نمی‌کند که زینب کبری(س) به‌عنوان رهبر نهضت تبلیغی عاشورا و طی یک برنامه‌ریزی بسیار خردمندانه تمام زنان و کودکان کاروان اسرا را به‌صورت یک سرباز تا بن دندان مسلح، آماده یک جنگ نرم فرهنگی کرده است؟

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به روایتی از ارباب مقاتل بیان داشت: عصر عاشورا وقتی فرماندهان لشکر ۱۲ هزارنفری عمر سعد به او تقاضا کردند تا اجازه دهد اسرا را به‌عنوان برده‌های جنگی میان خود تقسیم کنند، عمر سعد صراحتاً مخالفت می‌کند و می‌گوید که این‌ها اسرای عادی نیستند؛ بلکه از بنی‌هاشم و تبار نبوت‌اند و باید با برنامه‌ای خاص با آن‌ها رفتار کرد.

وی تأکید کرد: بنابراین بود که اهل‌بیت حضرت سیدالشهدا(ع) به معنای واقعی کلمه تحقیر و از نظر روحی در هم‌ شکسته شوند تا دیگر از تبار پیغمبر بودن افتخار کسی نباشد و از همین جهت هم تصمیم گرفتند تا زمانی که اسرا برای لقمه‌ای غذا و جرعه‌ای آب التماس نکرده‌اند، به آن‌ها آب و غذا ندهند و با اعمال ضربات تازیانه و فحاشی، غرور اهل‌بیت امام حسین(ع) را خرد کنند.

علم‌الهدی اظهار کرد: در ارباب مقاتل آمده که شامیان هنگام ورود کاروان اسرا از دروازه ساعات، نان جوز و خرما در جیفه‌ها می‌گذاشتند و با بر زبان آوردن قربه الی الله هنگام این کار فضایی را ایجاد کردند که گویا به مستمندی صدقه می‌دهند؛ اگر چه آن افراد ملبس به لباس مردم عادی بودند اما تاریخ گواهی می‌دهد که ابن زیاد نیروهایی را اجیر کرد تا سیاست تحقیر اهل‌بیت اباعبدالله(ع) را که در تمام طول مسیر و در مدت اقامت در کوفه دنبال شده بود، در شام هم پیاده کنند.

وی گفت: در مقابل این اقدامات، زینب کبری(س) با اتخاذ سیاست‌هایی سیال، یک جنگ چریکی و نامنظم فرهنگی را به نمایش گذاشت و کاری کرد تا در روایتی بخوانیم وقتی سربازان لشکر عمر سعد به خانه و کاشانه خود برگشتند، به زنان و فرزندان خود گفتند هر کسی از ما که از مصیبت کشتن و سر بریدن حسین(ع) پیر نشد، در معاشرت با اهل‌بیت حسین(ع) و زینب(س) از پا درآمد.

امام‌جمعه مشهد در انتها تصریح کرد: حضرت رقیه(س) با پذیرش چندین نقش فرهنگی، در عرصه‌های مختلف تاریخی به بهترین نحو ممکن از عهده مسؤولیتی که پدر بزرگوارش در مدینه بر دوشش گذاشته بود، برآمد و درنهایت هنگامی‌که همه‌ چیز تمام شده و توطئه یزید به‌کلی زایل شده است، دوباره به جایگاه یک دختر سه‌ساله بازمی‌گردد و با دیدن سربریده پدر، به شهادت رسیده و به اباعبدالله و ۷۲ یار باوفایش ملحق می‌شود. حضرت رقیه(س) با شهادت خود نیز ضربه‌ای به پیکره حکومت مستکبر زمان خود وارد کردند و این سیره یک شیعه واقعی است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *