لزوم بهره مندي از بانک جامع اطلاعاتي ناجا در راستاي آسيب شناسي جرم

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بر لزوم بهره مندي “نهادهاي اجتماعي” از بانک جامع اطلاعاتي ناجا در راستاي ارائه راهکارهاي کاهش جرم تاکيد کرد و گفت :” آسيب شناسي جرم ” اولين راهکار کاهش معضلات اجتماعي است.

به گزارش سادس به نقل ازپایگاه خبری پلیس سرهنگ گارآگاه ” با بيان اينکه تشديد مقابله با قاچاق کالا و ارز برنامه اولويت دار پليس آگاهي است ، گفت : متاسفانه در سال هاي گذشته در برخورد با جرايم ” معلول گرا ” بوده ايم و اين بدان معناست که سعي در حل مقطعي معضلات داشته ايم.

وي با اشاره به اينکه در برخورد با جرايم بايد ” ريشه و علت ها ” بررسي شود ، افزود : لازم است پيش بيني هاي لازم در راستاي جلوگيري از وقوع جرم پيش از ارتکاب اتخاذ شود.

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اينکه، “پليس آگاهي” در خط مقدم کاهش و برخورد با جرايم است، گفت: يکي از رويکردهاي اين پليس “آسيب شناسي جرايم” و ارائه راهکار منطقي و منطبق با جامعه است.

لزوم اتخاذ رويکرد ” مديريت جرم ” / نقش عوامل” سه گانه” در وقوع جرم

سرهنگ قدمي با تاکيد بر لزوم اتخاذ رويکرد ” مديريت جرم ” بيان کرد : در وقوع هر جرمي سه عامل محوري ” رفتار قرباني يا مالباخته “، ” انگيزه مجرمانه ” و ” شرايط اجتماعي و محيطي ” دخيل است.

وي توضيح داد : در اکثر مواقع سهل انگاري و بي احتياطي قرباني يا مالباخته عامل اصلي وقوع جرم است. هرچند انگيزه مجرمانه بي تاثير نيست ؛ مثل معتادي که براي تامين مواد مخدر به هر روشي متوسل مي شود.

اين مقام ارشد انتظامي اضافه کرد: بايد “شرايط اجتماعي و محيطي” متناسب با پديده ها تعريف و تبيين شود به طور مثال اگر تعداد خودروهاي توليد شده در بازار تقاضا را افزايش مي دهد مطابق با اين روند ، بايد تمهيداتي چون احداث و ايجاد پارکينگ نيز انديشيده شود تا شاهد کاهش سرقت خودرو در کشور باشيم.

آسيب شناسي جرم ؛ راهکار کاهش جرايم

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد : نيروي انتظامي تنها سازماني است که از اطلاعات جامعي در خصوص مجرمان و جرايم ثبت شده برخوردار است؛ بانک اطلاعاتي ناجا بسيار کارآمد است و بسياري از دستگاه هاي متولي و بويژه نهادهاي اجتماعي و فرهنگي مي توانند با بهره گيري از اين اطلاعات در راستاي “مديريت جرم ” اقدامات موثر داشته باشند.

وي تاکيد کرد : راهکار حل معضلات اجتماعي نيازمند ” عزم همگاني ” و مشارکت همه دستگاه هاي متولي است.

رئيس پليس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: هرجند عوامل متعددي بستر ساز وقوع جرم است، هر جرمي اعم از قتل ، سرقت ، کلاهبرداري و … اتفاق مي افتد، بايد با آسيب شناسي دقيق و به موقع و ارائه راهکار به دنبال از بين بردن و يا کاهش بستر جرم باشيم و صرفا ناجا را در تامين امنيت مسئول ندانيم.

قدمي تاکيد کرد : ” آسيب شناسي جرم ” اولين راهکار کاهش معضلات اجتماعي و جرايم است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *