روزهای شلوغ کارگزاری‌های بیمه

 دو هفته پایانی فروردین امسال مانند چند سال گذشته شلوغی و تراکم بیش از حد مراجعات در واحدهای اجرایی سازمان بسیار چشمگیر و در مواردی حاشیه ساز شد.
به گزارش سادس به نقل از رویکرد:دو هفته پایانی فروردین امسال مانند چند سال گذشته شلوغی و تراکم بیش از حد مراجعات در واحدهای اجرایی سازمان بسیار چشمگیر و در مواردی حاشیه ساز شد.

در مراجعات متعدد به دفاتر کارگزاری‌ها و بررسی علل آن، با نارضایتی زیاد مشتریان سازمان برخورد کردم. افرادی بودند که برای انجام فرآیندی که در سایر ایام سال در کمتر از پنج دقیقه انجام می‌شد، در دو هفته پایانی مجبور به مراجعه متعدد شدند و زمان‌ زیادی را در صف انتظار نشسته بودند؛ مثل خودم که حالا شماره ۱۰۰ را در دستم محکم می‌گیرم و منتظر می‌مانم.

مرد میانسالی راهنماییم می‌کند: باید ساعت ۶ صبح بیایید تا شماره‌های اول را بگیرید و کارتان زودتر انجام شود؛ زن جوانی شماره‌اش را روی میز می‌گذارد و می‌رود برای او وقت تنگ است و مردان و زنان دیگری ساعت‌ها در صف منتظر می‌مانند تا کارشان انجام شود و همگی معتقدند در فروردین‌های سال‌های گذشته هم دچار مشکل ازدحام بوده‌اند. این وضعیت هم مردم را با مشکلات زیادی روبرو کرده و هم برای کارمندان کارگزاری‌ها روزهای پرکار و پرتنشی را موجب شده است.

مهندس سیدمحمد جنانی مدیرکل کارگزاری های رسمی سازمان تامین اجتماعی معتقد است۱۸۰ کارگزاری رسمی به عنوان بازوی سازمان تامین اجتماعی در خط مقدم خدمات‌رسانی، بیشترین نقطه تماس این سازمان با ذینفعان خود در امور تصدی‌گری و پرمراجعه هستند. به طوری که در سال گذشته بیش از ۴۰ میلیون بار مراجعه را پاسخگو بوده‌اند .

به گزارش سادس به نقل از رویکرد اومی‌گوید:« علیرغم تشریک مساعی تمامی سطوح سازمان برای ارائه خدمات به صورت الکترونیک و در محیط کار و منزل، ولی به دلایل مختلف همچنان در سه ماهه ابتدایی هر سال و علی الخصوص در روزهای پایانی نخستین ماه فصل بهار شاهد شلوغی بیش از حد و تراکم متقاضیان در واحدهای اجرایی هستیم.»

به گفته او متراکم شدن مطالبات ذینفعان در دستیابی به خدمات سهل و آسان از گذشته‌ای بسیار دور تاکنون و عدم دسترسی آسان به زیرساخت‌های فناوری به دلیل تحریم‌های چندین ساله کشور، از جمله این دلایل است.

جنانی ادامه می‌دهد:« بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه شده اختیاری و حرف و مشاغل آزاد در روزهای آغازین هرسال به دلیل اتمام اعتبار دفاتر درمانی خود و اعضای خانواده به یکباره به واحدهای اجرایی مراجعه داشته تا نسبت به دریافت فیش پرداخت حق بیمه اقدام نمایند و در این رهگذر باید گردش حساب سال قبل هم اخذ شود تا میزان بدهی احتمالی آنان مشخص شود و همین باعث شده تا فرآیند کاری مخاطبان بسیار زمان ‌ببرد.»

او می‌گوید:« در کنار این مهم با توجه به سیاست‌های کلان سازمان مبنی بر ارائه خدمات در محیط وب و عدم دسترسی بسیاری از مخاطبان سازمان به رایانه و خطوط اینترنت، عمده مراجعات به واحدهای اجرایی سازمان بوده و خطوط ارتباطی مخابرات پاسخگوی این حجم مراجعات نبوده و به دلیل ترافیک بالای مخاطبان عمدتا شاهد قطعی سیستم‌های رایانه‌ای هستیم. بنابراین متراکم شدن درخواست‌ها در کنار سایر فعالیت‌های روزمره و عادی واحدهای اجرایی همگان دست به دست آن داده تا کندی و نارضایتی را در این ایام مشاهده کنیم.»

جنانی اظهار داشت:« هدف نهایی سازمان، خدمات غیرحضوری است اما برخی بیمه‌شدگان و کارفرمایان علاقه‌ای به این کار نشان نمی‌دهند سازمان چند درگاه و پیشخوان ایجاد کرده تا افرادی که امکانات آی‌تی دارند بتوانند از خانه فیش و لیست بگیرند و کسانی که نمی‌توانند و یا می‌خواهند به روش سنتی اقدام کنند به کارگزاری بیمه مراجعه می‌کنند . همچنین در راستای ارتقای سطح رضایتمندی مخاطبان و تسریع در عملکرد آنان ، امکان صدور فیش حق بیمه از طریق سیستم سبا به طور موقت برای کارگزاری های رسمی نیز فراهم شده است.»

او در رابطه با نحوه نظارت برعملکرد کارگزاری‌ها می‌گوید:« کارگزاری‌ها با کمبود امکانات و بهره‌وری بالا خدمت‌رسانی می‌کنند با این وجود فعالیت‌هایشان تحت‌ کنترل و نظارت است و نظارت بر آنها از طریق بازرسی ادواری در سطوح مختلف شعب ، ادارات کل و ستاد مرکزی انجام می‌شود و درصورت بروز هرگونه خطای احتمالی با آنها متناسب با خطای احتمالی برخورد می‌شود. علاوه بر بررسی‌های فیزیکی و حضوری ، عملکرد کارگزاری های رسمی از طریق روش های الکترونیک ، ارزشیابی و رتبه بندی مورد ارزیابی های مستمر و دوره ای قرار می‌گیرد.»

گفتنی است جهت دریافت اطلاعات مرتبط این حوزه، مکانیزم اطلاع‌رسانی از طریق آدرس اینترنتی WWW.KARGOZARI.TAAMIN.IR وجود داشته و مخاطبان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه پیامکی ۱۰۰۱۴۲۰۱ نقطه نظرات و انتقادات خود را مطرح ‌کنند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *