واقعیت آنچه در موصل رخ می‌دهد: ایران پیروز اصلی است

مایکل فلین، ژنرال بازنشسته نیروی زمینی آمریکا که به‌عنوان اداره‌کننده سازمان اطلاعات دفاعی، فرمانده فرماندهی جزء کاربردی مشترک هوش، نظارت و شناسایی و رئیس هیئت اطلاعات نظامی از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۴ فعالیت کرده طی یادداشتی برای فاکس نیوز به بررسی شرایط در موصل پرداخته و با صحه گذاشتن بر صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ، ایران را پیروز اصلی آنچه در موصل جریان دارد، می‌خواند.
به گزارش سادس به نقل از فاکس نیوز، ژنرال فین نوشت: دونالد ترامپ هفته گذشته نگرانی‌هایی را در مورد حملات موصل، به‌خصوص حضور نیروهای شیعه با حمایت ایران ابراز داشت. او به‌درستی گفت که پیروز عملیات آزادسازی موصل ایران خواهد بود. او کاملاً حق دارد که عملیات موصل بجای آنکه به افراد حرفه‌ای حوزه نظامی سپرده شود، بر اساس برنامه‌ریزی‌های ضعیف و سیاسی آغاز شده است. نخستین نتیجه این عملیات، نهایتاً به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
دولت اوباما قضاوت ضعیفی در مورد عملیات موصل داشته، بدون آنکه برنامه‌ای برای روز پس از پایان عملیات یا اینکه چه کسی درنهایت کنترل دومین شهر بزرگ عراق را به دست خواهد گرفت، داشته باشد. مشکل در عراق سیاسی است؛ همیشه هم همین‌طور بود و نمی‌توان آن را تنها با ابزارهای نظامی حل کرد.
ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین حق داشت که کاخ سفید نباید پیش از موعد و با چنین جزئیاتی اعلام کی گرد که این عملیات انجام خواهد شد و عناصر اصل غافلگیری باید در نظر گرفته می‌شد.
این اعلام زودهنگام و غیرضروری به داعش ماه‌ها فرصت آمادگی داده است. پیامدهای آن این است که داعش و رهبران آن از موصل گریختند، شهر را با خودروهای بمب‌گذاری‌شده و تله‌های انفجاری محاصره کردند و تونل‌های بزرگی را برای فرار از حملات ائتلاف حفر کردند.
آن‌ها صدها شهروند موصل را کشتند و از هزاران نفر دیگر به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که سران ارشد داعش از موصل به سوریه گریخته‌اند، به کشورهای محل زندگی خود، یا به منطقه سینا در مصر رفته‌اند تا از آشوب‌های آنجا حمایت کنند.
در سال 2004 عبدالله دوم، پادشاه اردن با اشاره به نفوذ رو به افزایش عراق و خاورمیانه، نسبت به هلال شیعی هشدار داد. این هشدار حال با کمک سیاست خارجی شکست خورده کلینتون و رهبری ضعیف دولت اوباما به یک واقعیت تبدیل شده است. امروز هلال شیعی نه‌تنها برای متحدان سنی به‌خصوص مصر و اردن، بلکه برای امنیت ملی آمریکا یک تهدید مستقیم است.
دو دولت اوباما، ایران به بازیگر مسلط در خاورمیانه تبدیل شده و نفوذ خود را از افغانستان تا سوریه، عراق، لبنان و یمن گسترده است. سیاست خارجی شکست خورده هیلاری کلینتون، طرح اولیه او برای توافق هسته‌ای فاجعه‌بار ایران و تمام قضاوت‌های اشتباه بعدازآن به‌عنوان وزیر خارجه، امکان گسترش نفوذ ایران در منطقه را فراهم کرد.
فین در پایان این‌طور نتیجه می‌گیرد: دولت بعدی آمریکا مسئول رسیدگی به شرایط وحشتناک عراق پس از آزادسازی موصل است. اگر آزادسازی پیش از سال نوی میلادی صورت پذیرد، که البته تردید جدی در این مورد وجود دارد، کلینتون مجموعه‌ای از تصمیمات و قضاوت‌های اشتباه را نشان داده که منجر به دشمنان ما را توانا و متحدان ما را از هم جدا کرده و ممکن است بر شدت درگیری‌ها بیافزاید.
دونالد ترامپ برای شکست دادن داعش برنامه دارد و این برنامه نیازمند نقش‌آفرینی بسیار بیشتر شرکای خاورمیانه‌ای ما و رهبری قوی آمریکا است. ترامپ خود را متعهد به بازگرداندن رهبری آمریکا به کاخ سفید است و منافع مردم و کشورمان را در اولویت قرار خواهد داد.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *