کشف سالانه 700 تا 800 تن مواد مخدر در کشور/ تغيير در باورهاي جوانان و نوجوانان مهمترين اصل در پيشگيري از مصرف موادمخدر

رئيس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در ناجا، گفت: حدود 30% از مواد کشت شده در افغانستان از ايران عبور مي کند که از اين مقدار بيش از 100 تن ترانزيت و 700 تا 800 تن آن کشف مي شود.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس، سردار دکتر ” عليرضا جزيني” رئيس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در ناجا، در ميزگرد علمي ” قتل و مصرف شيشه” که با همکاري دفتر تحقيقات کاربردي فاتب و دانشکده علوم و فنون نظامي برگزار شد، اظهارداشت: آسيب هاي ناشي از مصرف مواد مخدر در حوزه هاي امنيت، بهداشت، فرهنگ و اقتصاد غير قابل انکار است.

وي با اشاره به کشت حدود 7 هزار تن موادمخدر در کشور افغانستان، گفت: حدود 30% از مواد کشت شده از ايران عبور مي کند که از اين مقدار بيش از 100 تن ترانزيت و 700 الي 800 تن کشف مي شود.

رئيس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در ناجا با بيان اينکه در بحث مبارزه با موادمخدر، بخش هاي مختلفي چون پيشگيري، درمان، کاهش آسيب، مقابله و توانمندسازي قابل بحث و بررسي است، گفت: نيروي انتظامي صرفاً بحث مقابله را مورد توجه قرار داده بنابراين مي بايست همسو با اين امر، موارد ديگر را نيز به عنوان سرفصل فعاليت ها مورد اهميت قرار دهد.

تغيير در باورهاي جوانان و نوجوانان مهمترين اصل در پيشگيري از موادمخدر

در ادامه اين نشست، دکتر “صراحي” مشاور ستاد مبارزه با موادمخدر رياست جمهوري به تغييرات سريع اجتماعي اشاره کرد و گفت: طي يک دهه اخير، اين تغييرات مهم ترين عامل گرايش به مصرف موادمخدر در بين نوجوانان و جوانان بوده، همچنين اين تغييرات سريع در فضاي جامعه به ترتيب خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها و در کل بدنه جامعه را آسيب پذيرتر کرده است.

وي خاطرنشان کرد: اعتياد، قبح اجتماعي خود را از دست داده، به گونه اي که افراد در بخش هاي مختلف جامعه اقدام به مصرف علني موادمخدر مي کنند.

مشاور ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري بيان داشت:تغيير در باورهاي اجتماعي از جمله موارد ديگري است که به رشد اين آسيب اجتماعي دامن مي زند به گونه اي که افراد تحت عناوين مختلف نظير کاهش وزن، رشد اندام هاي خود و حتي بيدار ماندن هاي طولاني از مخدرهاي صنعتي استفاده مي کنند؛ اگر قرار است اصل پيشگيري مورد توجه قرار گيرد تغيير در باورهاي جوانان و نوجوانان مي بايست در اولويت باشد.

وي بيان داشت:سير تحولات اجتماعي صورت پذيرفته افراد را تنوع طلب، کم تحرک، کنجکاو ، ماجراجو، لذت جو، نوگرا، ريسک پذير و فاقد مهارت رشد داده که اين عوامل باعث رشد و گسترش مصرف موادمخدر در بين قشر آسيب پذير شده است.

دکتر صراحي، نبود ساختار مناسب اجتماعي را يکي ديگر از عوامل رشد سريع پديده اعتياد در جامعه عنوان کرد و گفت: وظيفه نهادهاي اجتماعي، افزايش اميد در قشر جوانان است اما عدم برنامه ريزي مناسب در اين زمينه باعث ايجاد رخوت و نااميدي در اين گروه اجتماعي شده و ناخواسته افراد به سمت مواد مخدر گرايش پيدا مي کنند.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *