قیمت هرکیلو خاویار چقدر است؟

به گزارش سادس:

در نیمه نخست امسال بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خاویار به ۱۲ کشور مختلف صادر شده که از نظر وزنی با کاهش صادرات مواجه بوده‌ایم اما مشتریان این محصول شیلاتی و قیمت آن افزایش قابل توجهی داشته و به کیلویی هشت و میلیون ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش مشرق، طی شش ماهه نخست امسال ۵۷۹ کیلوگرم خاویار به ارزش یک میلیون و ۳۸۷ هزار و ۹۷۸ دلار به ۱۲ کشور مختلف صادر شده که از نظر وزنی ۱۸.۴۸ درصد کاهش یافته اما از نظر ارزشی ۲۱.۸۰ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد خاویار ایرانی طی نیمه نخست امسال نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته گران‌تر شده است.

بر این اساس هر کیلوگرم خاویار صادراتی در نیمه نخست سال گذشته ۱۵۸۰ دلار بوده است، در حالیکه امسال قیمت هر کیلوگرم خاویار صادراتی به ۲۳۹۷ دلار (هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) افزایش یافته که این رشد ۳۴.۰۶ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

اسپانیا، آلمان، امارات، انگلستان، ایتالیا، بلژیک، سوئیس، فرانسه، قطر، کانادا، مالزی و هنگ‌کنگ کشورهای خریدار خاویار ایرانی بودند در حالیکه در سال گذشته تنها شش کشور آلمان، امارات، انگلستان، ایتالیا، بلژیک و نروژ مشتری این محصول به شمار می‌رفتند و این نشان می‌دهد که بازار خاویار ایرانی از نظر تعدد مشتریان و قیمت رونق بیشتری پیدا کرده اما کاهش صادرات در این زمینه می‌تواند نگران‌کننده باشد، چراکه این تهدید سبب کاهش مشتریان و نهایتا قیمت خاویار ایرانی خواهد شد.

البته پیش از این حسن صالحی، رییس سازمان شیلات گفته بود در راستای افزایش تولید و صادرات خاویار پرورشی هستیم و برنامه‌ریزی برای افزایش آن تا بیش از یک تن در سال صورت گرفته و سال گذشته نیز با ۴۶ درصد افزایش از نظر وزنی و ۱۸۳ درصد از نظر ارزشی حدود یک تن و ۲۹ کیلوگرم خاویار به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به هشت کشور مختلف صادر شده بود.

باید دید امسال نیز خاویار ایرانی می‌تواند افزایش صادرات را از نظر وزنی تجربه کند یا اینکه مانند نیمه نخست امسال کاهش صادرات به خاویار ادامه خواهد داشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *