اجراي رزمايش هاي مراکز درماني ناجا با سناريو بيوتروريسم/ فقدان مکانيسم رصد، پايش و شناسايي تهديدات بيوتروريسم در مرزها

معاون بهداشت، امداد و درمان نيروي انتظامي گفت: کليه رزمايش هاي مراکز درماني ناجا در سال جاري با سناريو “بيو تروريسم” با شاخه هاي مختلف ميکروبي، شيميايي و هسته اي به مرحله اجرا در مي آيد.

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبري پليس، سردار دکتر ” سيد محمدرضا سيداحمديان” در حاشيه برگزاري رزمايش منتظران مهدي(عج) در بيمارستان وليعصر(عج) به برگزاري 36 رزمايش در مراکر درماني تابعه معاونت بهداد ناجا، اظهارداشت: در گذشته، مراکز درماني ناجا، مانورهايي را با سناريوهاي سيل، زلزله، اغتشاش و … تجربه کرده بودند اما امسال با توجه به تغيير رويکرد تهديدها به سمت “بيوتروريسم” با برنامه ريزي صورت گرفته مقرر شد کليه رزمايش هاي مراکز درماني ناجا در سال جاري با سناريو “بيو تروريسم” و در شاخه هاي مختلف ميکروبي، شيميايي و هسته اي به مرحله اجرا درآيد.

وي، انتخاب سناريو مناسب، آموزش و آمادگي کارکنان، شبيه سازي رزمايش تا حد امکان با شرايط واقعي بحران، آمادگي امکانات و تجهيزات مراکز درماني و هماهنگي بين سازماني را در اجراي يک رزمايش موفق، موثر برشمرد.

معاون بهداد ناجا، اجراي رزمايش ها را فرصتي مناسب براي شناسايي نقاط ضعف و قوت همچنين ارتقاء تجهيزات و توان عملياتي مراکز درماني عنوان کرد.

فقدان مکانيسم رصد، پايش و شناسايي تهديدات بيوتروريسم در مرزها

در ادامه اين رزمايش، دکتر “احمد کريمي” معاون هماهنگ کننده قرارگاه زيستي کشور با اشاره به سرمايه گذاري هاي کلان و تغييرات ساختاري سازمان هاي دفاعي دشمن در جهت بيو تروريسم، اظهار داشت: جهت گيري امروز دشمن در نابودي سرمايه هاي انساني، توسل به روش هاي بيوتروريسم است.

وي، رصد و پايش تهديد در نقاط مرزي را در حوزه پدافند زيستي بسيار مهم و حائز اهميت برشمرد و تصريح کرد : مقابله با بيوتروريسم بايد از مرزها آغاز شود و متاسفانه در حال حاضر مکانيسمي براي رصد، پايش و شناسايي اين تهديدها در مرزهاي کشور وجود ندارد.

بيمارستان هاي نيروهاي مسلح پيشگام در اجراي تمرين و رزمايش هاي مديريت بحران

سرهنگ دکتر ” علي امير احمدي” رئيس بيمارستان ولي عصر(عج) ناجا با اشاره به اينکه از هزار بيمارستان موجود در کشور 50 بيمارستان به نيروهاي مسلح اختصاص دارد، گفت: با وجود اين که بيمارستان هاي نيروهاي مسلح در مقايسه با مراکز درماني دانشگاهي از بودجه کمتري برخوردارند همواره در اجراي رزمايش هاي مديريت بحران پيشگام بوده و هرساله طبق برنامه زمان بندي شده خود را ملزم به اجراي اين رزمايش ها مي دانند.

رئيس بيمارستان ولي عصر(عج)، از تدابير معاونت بهداد ناجا در برنامه ريزي و ايجاد فرصتي براي ارتقاء توان عملياتي مراکز درماني در حوزه بيوتروريسم قدرداني کرد.

گفتني است، رزمايش منتظران مهدي (عج) با عنوان ” مقابله با تهديدات زيستي و بيوتروريسم” با حضور معاون بهداد ناجا، معاون هماهنگ کننده قرارگاه زيستي کشور و پرسنل بيمارستان وليعصر(عج) در اين بيمارستان برگزار شد.

بيوتروريسم چيست؟

در بين جنگ‌افزارهاي نوين، سلاح‏‌ها و فن‏آوري ميکروبي بيش‏تر از سايرين مورد توجه تشکل‏‌هاي تروريستي و تروريست دولتي ابرقدرت‏‌ها قرار گرفته ؛ اين سلاح ها، در عرصه هاي جنگي و يا تروريستي، وسيله‌اي بسيار مطلوب براي دشمنان شده است.

توان توليد بالا، نگهداري راحت، قابليت انتشار، قابليت مصون‌سازي نيروي خودي، قابليت تکثير براي عوامل ميکروبي زنده، دشواري بسيار در رديابي فرد يا افراد متخاصم، گستردگي عمل‏کرد از انسان تا دام و محصولات کشاورزي و بسيار محسنات ديگر، موجب شده تشکل‏هاي تروريستي به اين فن‏آوري جديد بشدت کشش يابند بدون آن‏که بتوان گناهي را متوجه آن‏‌ها کرد.

بر اساس تعريف پليس بين الملل درسال 2007 بيوتروريسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بيولوژيکي يا سمي با هدف کشتن يا آسيب رساندن به انسان‏‌ها، حيوانات و گياهان با قصد و نيت قبلي و به منظور وحشت‌آفريني، تهديد و وادار ساختن يک دولت يا گروهي از مردم به انجام عملي يا برآورده کردن خواسته‏اي سياسي يا اجتماعي.

حمله بيوتروريستي؛ عبارت است از پخش کردن ويروس، باکتري، ميکروب يا ديگر عوامل بيماريزا و سمي که موجب بروز بيماري و مرگ در ميان انسان‏‌ها، حيوانات و گياهان مي‏‌شود.

کشف و شناسايي يک حمله بيولوژيکي سخت و دشوار به شمار مي‏‌آيد؛ تاثيرات اين حمله به چهار دسته تقسيم مي‏‌شوند.

فيزيکي: بروز بيماري

رواني: بروز ترس و وحشت

اقتصادي: محدوديت سفر و جابه‏جايي، متوقف شدن فعاليت‏‌هاي اقتصادي و کسب و کار

زيست محيطي: آسيب ديدن انسان‏‌ها، حيوانات، گياهان، آلوده شدن منابع طبيعي مثل منابع آب

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *