پوشش نسخه‌نویسی الکترونیک در تمام داروخانه‌های کشور تا نیمه اول سال آینده


وریر بهداشت گفت: به‌طور قطع تا پایان سال جاری قسمت عمده‌ای از نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرا می‌کنیم و تا نیمه اول سال ۹۹ کل کشور را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

به گزارش سادس سعید نمکی در سفر به سمنان، در آیین آغاز ساخت فاز آموزشی و سالن کنفرانس بیمارستان معتمدی گرمسار اظهار کرد: ما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای عظیمی در عرصه نظام سلامت به دست آوریم. برای مثال کاهش مرگ و میر کودکان، کاهش مرگ و میر زنان، پوشش واکسیناسیون، توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت، افزایش تعداد دانشگاههای علوم پزشکی کشور و فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی و بی‌نیاز شدن برای اعزام بیمار به خارج از مرزهای کشور از جمله دستاوردهای بسیار ارزشمند ما در سه چهار دهه اخیر است. 

وی افزود: در دولت تدبیر و امید، خوشبختانه با نگاهی که رییس جمهوری بر اولویت‌بخشی سلامت دارد طرح تحول نظام سلامت به شکل قابل توجهی مورد حمایت قرار گرفت و از اعتبارات کشور، حداقل سه درصد از GDP کشور بیشتر به بخش سلامت تعلق گرفت. در دولت تدبیر و امید در زمینه کاهش پرداخت از جیب بیماران، ماندگاری نیروی پزشکی و پیراپزشکی در نقاط محروم، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج و اصلاح هتلینگ مراکز بهداشتی درمانی کارهای بسیار ارزشمند و ویژه‌ای انجام شد و بنده نیز در سازمان برنامه و بودجه توفیق پشتیبانی این حرکت را از نظر مالی و اقتصادی داشتم.

نمکی با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت نیازمند مقدماتی بود، گفت: پرونده الکترونیک سلامت، سیستم ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی، از الزامات و مقدمات مورد نیاز برای اجرای این طرح بزرگ ملی بود که در برنامه پنجم و برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته بود. زمانی که به وزارت بهداشت ورود کردیم، اولین کاری که انجام دادیم این بود که پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان ریل اصلی عبور سیستم ارجاع و پزشکی خانواده و اجرای راهنماهای بالینی مورد توجه قرار دهیم و خوشبختانه با همت همکاران ما در سراسر کشور و همدلی که با یکدیگر داشتند و لطف پروردگار پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کردیم. گام بعدی ما قبل از اجرا شدن سیستم ارجاع و پزشکی خانواده که قطعا تا پایان سال جاری قسمت عمده‌ای از آن را اجرا می‌کنیم  و تا نیمه اول سال ۹۹  کل کشور را تحت پوشش خواهیم برد، نسخه نویسی الکترونیک است. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: این روزها زمزمه هایی از بعضی رسانه‌ها و یا بعضی از کسانی می‌شنویم که می خواهند بگویند، از قافله عقب نبوده ایم و بعداز اینکه ما نورافکن‌هایی را روشن کردیم، آنان به دنبال روشنگری هستند. بعد از اینکه ما از ناهنجاری‌های درون سازمان غذا و دارو و از مشکلاتی حرف زدیم که بر اثر ولنگاری نظام اقتصاد سلامت ایجاد شده بود، تازه عده ای از عزیزان بیدار شدند و دوربین‌هایشان را برداشتند و با نگاهی فرار به جلو، شروع به روشنگری همراه با غوغاسالاری کردند البته ما از این همراهی‌ها استقبال می کنیم اما نه با ایجاد همهمه و غوغاسالاری و به شکلی که عده‌ای تصور کنند این خواب طولانی در غار اصحاب کهف را می‌توان با یک سری کارهای ژورنالیستی جبران کرد و یا درصدد ایجاد مغلطه‌ای بودند که ما به عقب برگردیم. بارها گفته‌ایم که ماشین ما دنده عقب ندارد.

با هیچ غوغاسالاری دنده عقب نخواهیم رفت

نمکی خاطرنشان کرد: ما به فرمایش مقام معظم رهبری و دستور اکید رییس جمهوری ایستاده ‌ایم تا از صنعت دارویی داخلی حمایت کنیم و اجازه ندهیم برند خارجی وارد کشور شود و تولید داخل را لگدمال کند. عده‌ای قصد دارند با روشنگری بفهمانند که داروهای داخلی، کیفیت ندارند و با غوغاسالاری ما را به زانو زدن در مقابل واردات دارو مجبور کنند اما امکان ندارد از این اتفاق بتوانند بهره ای ببرند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت سیاست حمایت از تولید داخل را به هیچ قیمتی کنار نخواهد گذاشت و با هیچگونه غوغاسالاری به تله‌های رانش و کشش بعضی از جریانات نخواهد افتاد. ما خبر داریم که حجم انبوه واردات چگونه به‌صورت سازمان یافته و توسط چه کسانی مدیریت می‌شود. تصور کنید که وقتی سه درصد از داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار ارز را می‌بلعید و ۹۷ درصد از داروهای تولید داخل حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار ارز به خود اختصاص داده بود، بنده به عنوان کسی که نه فقط می‌خواهد فساد ستیزی کند بلکه به عنوان کسی که اقتصاد سلامت را بلد است، عرض می کنم که اگر روزی این گردونه واگشت و صنعت داخلی با شکست و فروپاشی مواجه شد باید بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای واردات دارو خرج کرد. 

وی در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر سهم دارو در GDP، حدود ۱.۲ درصد است که در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا این میزان ۰.۶ تا ۰.۷ درصد یعنی تقریبا نصف سهم دارو از GDP در کشور ما است اما چگونه می‌توان این امر را مدیریت کرد. تلاش کردیم به جای داروی وارداتی با ۱۰ برابر قیمت با کمک شرکت‌های دانش بنیان و با کمک مجموعه کارخانه‌های داروسازی غیور کشور، دارویی را با همان کیفیت و با قیمت یک پنجم تا یک دهم به دست مردم برسانیم و این کار را با اقتصادی منطقی‌تر و با کیفیتی مناسب و در خور شأن نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم. راهی جز این هم نداریم. با هیچ غوغاسالاری هم دنده عقب نخواهیم رفت. یقین دارم تمام رسانه‌هایی که عرق ملی دارند، در حمایت از این پدیده به عنوان یک رسالت ملی ما را همراهی خواهند کرد.

تا پایان سال تمامی مطب‌ها تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک خواهند رفت

دکتر نمکی درخصوص پرونده الکترونیک سلامت و نسخه نویسی الکترونیک، گفت: اگر بخواهیم پدیده ناصرخسرو و دفترچه بیمه‌های اجاره‌ای را جمع آوری کنیم، تنها راه حل اجرای نسخه نویسی الکترونیک و جمع کردن دفترچه از دست مردم است. در این زمینه غوغاسالاری راه انداخته‌اند که به عقب برگردیم، باید بگویم در این مورد هم به عقب برنمی گردیم. تا پایان آبان ماه سال جاری، تمام داروخانه‌ها از نظر زیرساختی، تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار می‌گیرند و تا پایان سال نیز تمامی مطب ها تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیکی خواهند رفت، در این زمینه با سازمان نظام پزشکی، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت به صورت هفتگی جلسه داریم و به عنوان یک رسالت ملی و به عنوان یک کار ماندگار که ز باد و زطوفان نیابد گزند، این کار را در وزارت بهداشت نهادینه خواهیم کرد.

وزیر بهداشت افزود: ۳۰ سال قبل که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم در شورای معاونان، موضوع ناصرخسرو مطرح شد، مبنی براینکه جریانی به نام ناصرخسرو خون مردم را می مکد. در آن زمان، آقای فلاحیان وزیر اطلاعات بود و به او گفتیم که کمک کنید، رسیدگی به ناصرخسرو وظیفه وزیر بهداشت نیست. در مملکتی که منافق و تروریست در دورترین نقطه مملکت قلع و قمع می شوند، چرا هنوز نتوانسته‌ایم ناصر خسرو را قلع و قمع کنیم؟ در حال حاضر در زمینه حل معضل ناصرخسرو تا مرحله ای پیش رفتیم و باز به عقب برگشتیم.

وی یادآور شد: جمع کردن ناصرخسروها فقط از طریق هوشمندسازی نظام سلامت و هوشمندسازی نظام سلامت نیز از طریق ایجاد سامانه‌های هوشمند و به کارگیری افراد پاکدست پشت این سامانه ‌ها میسر می شود. ما نباید کامپیوتر و ماشین حساب را به دست افراد ناسالم دهیم یعنی دزدی را نباید ساماندهی کنیم بلکه سامانه را باید به پاکیزگانی بسپاریم که قلبشان برای آینده مملکت می تپد. درحال حاضر، ما هر دو کار را آغاز کردیم و درون مجموعه را پاکیزه و درعین حال مشکلات سامانه را برطرف می کنیم.

به گفته وزیر بهداشت در سامانه ای به نام «تی تک» که پرونده‌های آن را به قوه قضاییه فرستاده‌ایم، افرادی پشت سیستم بودند که به جای پودر کاکائو و نارگیل، واردات داروی قاچاق و آمپول بدنسازی را تایید می‌کردند. در این مورد، افراد پاکدست را جایگزین کردیم و در عین حال، مشکلات و ایرادات این سامانه را رفع می‌کنیم.

وی با اشاره به سفر به پاوه و حضور در آرامگاه شهدای مرصاد گفت: دلیل اینکه خدمتگذار مخلصی به آب و آتش زند و به عشق اهل بیت، به عشق ملت و به جهت پاسداری از خون شهدا و به دلیل اینکه ثابت کند که نظام جمهوری اسلامی جای دزدی و فساد نیست، فقط نور عشقی است که همه ما را گرم نگه می دارد و تردید ندارم که خداوند به گام هایی که در راه اعتلای این نظام که با خون شهدا محفوظ مانده، برکت، همت، غیرت و شجاعت بیشتری خواهد داد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در فاز دوم طرح تحول سلامت تغییر رویکردها و سیاست‌ها را دنبال خواهیم کرد، اظهارکرد: این تغییر رویکردها شامل اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان و اولویت درمان سرپایی بر بستری است.

وی ادامه داد: در کشور ما ۳۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال مبتلا به فشارخون هستند و نیمی از این ۳۰ درصد از فشار خون خود خبر ندارند. این موضوع ما را برآن داشت که این قاتل خاموش را دریابیم و طرح بسیج ملی کنترل فشار خون را راه انداری کنیم که یکی از مناطقی که در این زمینه بسیار موفق کار کرد، استان سمنان بود.

نمکی افزود: در این طرح ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد جدید پرفشاری خون و حدود ۱۰ میلیون مورد قبل از ابتلا به فشارخون بالا شناسایی شد یعنی در این بسیج ۱۳ میلیون جمعیت تحت خطر را شناسایی و تحت پوشش آموزش های لازم قرار دادیم. این افراد زندگی سالمی خواهند داشت که به تخت‌های ICU و CCU در آینده نیاز پیدا نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، وزیر بهداشت اظهار کرد: اقدام بعدی ما جامعه محور کردن نظام سلامت است که از مهرماه طرح خودمراقبتی و هر خانه یک پایگاه سلامت را اجرا خواهیم کرد. قصد داریم ۲۰ میلیون نفر از دل خانواده‌ها را به عنوان سفیران سلامت و سلامت یاران انتخاب کنیم و آموزش دهیم تا در پیشگیری و درمان‌های اولیه و توانبخشی به ما کمک کنند. می خواهیم سلامت را درون خانواده ها ببریم و آن زمان است که به قول فردوسی، می توان گفت:«ز باد و ز طوفان نیابد گزند»

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *