مشارکت پست‌بانک ایران در برگزاری سومین همایش ملی روز روستا

پست بانک ایران در برپائی سومین همایش ملی روز روستا و عشایر که با رویکرد تبیین نقش روستائیان و عشایر در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی طی روزهای اول و دوم آبان ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برپا می باشد مشارکت نمود.

به گزارش سادس به نقل از روابط عمومی پست‌بانک ایران، دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان در مراسم افتتاحیه این همایش در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به موج بیکاری به عنوان بزرگترین مشکل کشور اظهارداشت: برای رفع این مشکل باید سرمایه های کوچک و بزرگ تجمیع و تولید رونق یابد. البته دولت یازدهم در سه سال گذشته همه تلاش خود را برای توسعه روستاها بکار گرفته است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
وی افزود: تولید محصولات کشاورزی، دامی و باغی در سه سال گذشته رو به فزونی بوده است و امسال هم در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: در دوران خشکسالی هستیم، باید از منابع آبی خود به خوبی و به درستی، بهینه و با دقت استفاده کنیم.
روحانی عنوان داشت: آب و خاک سرمایه های اصلی روستا است و ویژگی های فرهنگ روستا، صداقت، شهامت، شجاعت و وطن دوستی است.
وی ادامه داد: کسانی که شرایط زندگی شهری همچون توسعه، تعالی، علم و فناوری و همچنین شرایط فرهنگی را متفاوت با شرایط زندگی روستایی می بینند، به این نتیجه می رسند که برای کسب درآمد بیشتر، اشتغال، دستیابی به علم و دانش و همچنین امکانات سلامت و درمانی باید به سمت شهرها و به تعبیر دیگر به حاشیه شهرها هجرت کنند.
رئیس جمهور این تصور را نادرست خواند و گفت: این موضوع، بار مسئولیت سنگینی را بر دوش دولت می گذارد.
روحانی خاطرنشان کرد: روستائیان پایه ها و ریشه های اصلی زندگی اجتماعی اند و شهرهای ما نیز ریشه در روستاهای گذشته دارند.
وی در تشریح ویژگی های روستانشینان تصریح کرد: ما روستاها را همواره با ویژگی های فرهنگی، صداقت، امانت، راستگویی، شهامت، شجاعت، مقاومت و همچنین وطن دوستی، مرزبانی و جامعه ای تولیدگر که بار مسئولیت بزرگ تولیدات کشاورزی و صنایع دستی را بر دوش خود دارد می شناختیم و می شناسیم.
روحانی روستائیان را مدافعان غیور مرزهای کشور خواند و گفت: روستائیان از مرزها و فرهنگ های اعتقادی این سرزمین حراست می کنند و همچنین مدافعان دوران نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی هستند که ما همواره آنان را غیورمردان جنگجو و مبارز در هشت سال دفاع مقدس می دیدیم ، می بینیم و می شناسیم.
وی با بیان اینکه واقعیت آن است که باید به مشکلات روستاها و عشایر توجه کنیم، تصریح کرد: اگر به مشکلات آنها توجه نشود به مفهوم سرآغاز مشکلات شهرها نیز هست.
روحانی یادآور شد: حاشیه نشینی شهرها امروزه یکی از معضلات بزرگ کلانشهرهاست و بسیاری از آسیب های اجتماعی از حاشیه نشینی و یا عدم اشتغال و بیکاری نشأت می گیرد، مربوط به بی توجهی به شرایط زندگی روستائیان است.
رئیس جمهور گفت: روستایی به خوبی می داند که محیط روستا به لحاظ شرایط فرهنگی، مهربانی، ارتباط ها و پیوندهای اجتماعی به مراتب بهتر از شهر است.
وی افزود: همچنین روستایی به خوبی می داند که شرایط زیست محیطی و هوا در روستاها از شهرها مناسب تر است به علاوه اینکه غذا و محصولات سالم در روستاها از شهرها آماده تر است.
روحانی با بیان اینکه روستایی ویژگی ها و مزایای روستا را می داند تصریح کرد: پس چرا روستائیان به شهرها و یا حاشیه شهرها مهاجرت می کنند؟ باید به این سوال پاسخ دهیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت یازدهم بار سنگینی را درباره روستاها بر دوش خود احساس می کند و در این سه سال و چند ماه این دولت همه تلاش خود را برای توسعه روستایی انجام داده است. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
رئیس جمهور تصریح کرد: این فاصله برای حراست از روستاها، حفظ فرهنگ روستایی و تولید در روستاها، جلوگیری از مهاجرت و همچنین رفع مشکلات آینده شهرها باید به صورت جدی مورد توجه همه دولتمردان باشد.
وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: همه باید برای حل معضل کشور که عدم اشتغال و بیکاری برای نسل جوان تحصیلکرده به ویژه زنان و دختران است تلاش کنیم.
روحانی گفت: ستاد اقتصاد مقاومتی به مقام معظم رهبری پیشنهاد کرده است یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان اختصاص یابد.
رئیس جمهور درپایان بیان داشت: با اختصاص این مبلغ شاهد یک حرکت بزرگ خواهیم بود که می تواند به تولید، صنایع دستی، صنایع متوسط کوچک، کشاورزی، مدرن سازی آبیاری، محصولات دامداری و باغی، محیط زیست و جذب گردشگر کمک کند.
همچنین طی این دو روز؛ نشست های تخصصی در زمینه توسعه روستائی و اشتغال زائی برپا و برخی از مسئولان بخش های مرتبط با حوزه روستائی نیز به سخنرانی ها می پردازند.
گفتنی است: در این همایش که به منظور تجلیل از نقش روستائیان و عشایر در تولید ملی و معرفی دستاوردها و فعالیت های انجام شده توسط دستگاه ها و سازمان های کشور در مناطق روستائی و عشایری برگزار می گردد برخی از معاونان رئیس جمهور، وزراء، مسئولان و مدیران بخش های دولتی و خصوصی، مدیرعامل، اعضای هیأت مدیر و جمعی از مدیران پست‌بانک ایران و ۱۲۰۰ نفر از منتخبان روستائی و عشایری شرکت نمودند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *