روند کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری ادامه خواهد یافت

با کاهش نرخ سود بانک ها که تاکنون دوبار نیز اتفاق افتاده ، امید است در سال جدید نیز با کاهش نرخ سود ، تنفس، گشایش و فضای بهتری را در کسب وکار کشور شاهد باشیم.

دکتر کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان در گفتگو با “رویکرد” درباره آخرین وضعیت نرخ سود بانکی گفت:  کاهش نرخ سود بانکی مستلزم مقاوم سازی شبکه بانکی ، تولید و اصلاحات در ساختار بودجه دولت، تکالیف بانکی، قاچاق، تعرفه ها و… می باشد و در سال ۹۵ نیز با توجه به ملاحظات و شرایط اقتصادی و بانکی تحولات جدیدی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در کنار موضوع نرخ سود، باید به بحث های جانبی بازار پول و اقتصاد نیز توجه شود. می بایست به بانک مرکزی و بانک ها کمک شود تا منابع بیشتر و ارزان تری در اختیار داشته باشند.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران در خصوص رابطه تغییر نرخ سود بانکی با شرایط اقتصادی خاطرنشان کرد: تورم، جریان عرضه و تقاضا، افزایش بدهی دولت به بانک ها، مطالبات معوق، تکالیف بودجه ای، قانونی، مالی و بانکی و… نکاتی است که در تغییر نرخ سود بانکی تاثیر گذار است که با در نظر گرفتن این ملاحظات ، بایستی تغییر در نرخ سود بانکی اتفاق بیافتد.

پرویزیان در ادامه افزود: با کاهش نرخ سود که تاکنون دوبار اتفاق افتاده، امید است که در سال جدید نیز با کاهش مجدد ، تنفس، گشایش و فضای بهتری را در کسب وکار کشور شاهد باشیم.

مدیرعامل بانک پارسیان تاکید کرد: بانک ها سعی دارند تا انتظارات مردم را در حوزه پولی تامین کنند اما مردم و فعالان اقتصادی نیز باید توجه داشته باشند که اولا بانک ها باید در چارچوب قانون و مقررات عمل کنند و به دغدغه مسوولان، رسانه ها، مردم و دولت و مقام معظم رهبری پاسخ گویند دوم این که عملکرد بانک ها متاثر از واقعیت و شرایط اقتصاد ایران است.

همچنین رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری و خصوصی درباره چشم انداز نظام بانکی برای تحقق شعار امسال بیان داشت: با ابلاغ مقام معظم رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی و به خصوص بند ۹ و ۱۹ که شبکه بانکی را مسوول خدمت به بخش واقعی اقتصاد معرفی و شفافیت اقتصادی را خواستار شده اند، مدیران شبکه بانکی نیز از تیرماه ۹۳، تصمیم گرفتند نقش مثبت در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند و در نتیجه براساس سیاست های عمومی دولت جمهوری اسلامی، بانک های دولتی و خصوصی در جهت کاهش نرخ سود بانکی حرکت کردند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی، یعنی کاهش هزینه تولید از طریق بهبود بهره وری و کارایی، و این موضوع در شبکه بانکی باید از طریق تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی و کاهش هزینه تولید تحقق یابد. اما در جهت افزایش منابع بانک ها و عرضه پول و جذب منابع به بانک ها نیز باید اقداماتی انجام شود و همانطور که گفته شد نمی توان انتظار داشت که بانک ها بدون حمایت و اقدامات مورد نیاز، نرخ سود را کاهش دهند.

رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تدوین بسته اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط بانک های کشور گفت: در کانون بانک های خصوصی و دولتی موضوعاتی که باید برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه باشد و بند به بند توسط شبکه بانکی اجرا شود، آماده و برای مقامات مسوول ارسال شده است تا مجامعی که باید تصمیم بگیرند نظر بدهند و مصوب کنند.

پرویزیان افزود: بانک های خصوصی و دولتی در خدمت اقتصاد کشور هستند تا با بهبود و تغییر روش ها و ابزارها، روش جذب منابع، تخصیص اعتبارات، تسهیلات، منابع و…، به دقت سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند و اقدامات عملی گسترده ای را در شبکه بانکی شاهد باشیم.

مدیرعامل بانک پارسیان همچنین با اشاره به استانداردسازی قراردادها و عقود بانکی در شورای پول و اعتبار نیز گفت: براساس قانون کسب و کار، قراردادها باید به گونه ای تعریف شود که به صورت استاندارد قابل اجرا باشند و امکان آموزش، فرهنگ سازی، و رونق بخشی به اقتصاد را داشته باشد و هزینه تولید را کاهش داده و بهره وری و کارایی و کارآفرینی را بیشتر کند. این ابزارها اگر در بازار پول و سرمایه باعث رونق کسب وکار و اقتصاد شود، می تواند رشد اقتصادی مورد انتظار برنامه های توسعه را تضمین کند.

وی عنوان داشت: سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور و ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور نیز باعث افزایش بازده و امنیت سرمایه شده و پیش بینی می شود در آینده ای نزدیک گزارشات خوبی در این زمینه داشته باشیم.
.
رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: به طور کلی بهبود عملکرد بانک های کشور نیازمند اصلاح ساختار کل اقتصاد ایران است و سیاست های مالی، بودجه ای، تعرفه ها، تجارت، قاچاق، و… باید بهبود یابد.

وی در پایان بیان داشت: در صورتی که مشکلات بانک ها کاهش یابد و ابزارها و امکانات آنها بهتر شود، خدمات بهتری را به مردم و تولید کنندگان شاهد خواهیم بود و در سال های اخیر برنامه های گسترده ای برای ارائه خدمات بهتر بانک ها به آحاد جامعه اجرایی شد که امید است در سال جاری نیز تداوم یابد

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *