منتظر تک‌رقمی شدن بیکاری در دولت‌یازدهم نباشید

به گزارش سادس:

درحالی حسن روحانی اوایل امسال دستور تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان این دولت را داده بود که با انتشار آمار جدید از انبوه جوانان جویای کار و درک صحیح بحران بیکاری، توان دولت برای اشغالزایی برای سیل بیکاران مورد سوال و تردید رئیس جمهور واقع شد.

به گزارش مشرق، “وعده تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری تا پایان دولت یازدهم” خبری بود که  ابتدای سال ۹۵ وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی اشتغال  اعلام کرد. علی ربیعی ابتدای سال جاری در حاشیه بازدید از مسابقات ملی مهارت در کرج در جمع خبرنگاران گفته بود: راهبرد دولت در آخرین جلسه شورای عالی اشتغال، تک رقمی شدن بیکاری است و بنا داریم تا پایان کار دولت یازدهم این امر را براساس عرضه و تقاضای نیروی کار محقق کنیم.

پس از اظهارات وزیر کار، عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار که در نشست خبری با اصحاب رسانه  به تشریح سیاست های اشتغالی دولت می پرداخت، در پاسخ به این سوال که ، “تک رقمی شدن نرخ بیکاری از تأکیدات رئیس جمهور است، چه زمانی به این نرخ دست می یابیم؟”گفته بود:” با فرض ثابت ماندن نرخ مشارکت باید ۸۰۰ هزار شغل به صورت سالیانه برای تک رقمی شدن ایجاد شود. در راستای دستور رئیس جمهور برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری متعهد هستیم که با استفاده از بسته اشتغال زایی “حرکت ” تا پایان دولت یازدهم به این نرخ دست یابیم.”

این اظهارات در حالی بیان می شد که طی دو سه سال اخیر بارها کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که این دولت برنامه مشخصی برای ایجاد اشتغال ندارد و روزانه شاهد گلایه متقاضیان کار از عدم برنامه ریزی دولت بودیم. برخی نهادهای پژوهشی در دولت هم تصریح کرده بودند که طی سال های آتی حداقل ۵ میلیون فارغ التحصیل جدید به بازار کار افزوده می شود، بنابراین تک رقمی کردن نرخ بیکاری با این همه متقاضی جدید و بدون برنامه مشخص ادعای بزرگی بود که نشان از عدم شناخت کافی دولت از بازار کار و برآوردهای غلط داشت.

درحالی رئیس جمهور دستور تک رقمی شدن نرخ بیکاری را داده بود که  مرکز آمار در آخرین گزارش خود نرخ بیکاری در بهار امسال را با رشد ۱.۴درصدی، ۱۲.۲درصد و شمار رسمی بیکاران را ۳میلیون و ۱۴۹هزار نفر اعلام کرد. بر اساس این گزارش طی بهار امسال، در مقایسه با بهار سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر به عنوان متقاضی جدید به جمعیت فعال کشور اضافه شد.

انتشار گزارش جدید مرکز آمار ایران برکات زیادی داشت، اول اینکه باعث شد دولت بحران بیکاری را قبول کند و به جای اینکه مسئولانش از هضم مشکل بیکاری سخن بگویند، بپذیرند که واقعاً بحران بیکاری به مرز هشدار رسیده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور روز گذشته در سومین همایش روز ملی روستا و عشایر بیکاری و اشتغال را معضل بزرگ کشور دانست و گفت: امسال برای اولین بار یک میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی شغل وارد بازار کار شدند اما توان ما برای اشتغال چقدر است؟ ما با امکانات فعلی حتماً نمی‌توانیم پاسخگوی این تعداد متقاضی کار باشیم.

رئیس‌‌جمهور تأکید کرد: امروز همه باید به فکر معضل اصلی کشور، یعنی عدم اشتغال و بیکاری نسل ‏جوان تحصیلکرده و بویژه زنان و دختران باشیم، چرا که متأسفانه براساس آمار، بیکاری دختران و زنان بسیار ‏بالاتر از آقایان است.‏

اظهارات جدید رئیس جمهور همچنین به این معناست که دولت تازه به درک درستی از بحران پیش روی بیکاری رسیده و با برآورد جدید از جمعیت انبوه جوانان در دروازه بازار کار، به نظر می رسد، وعده “تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان دولت یازدهم” علی الحساب منتفی است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *