افزایش ۲۰۰ نفری زنان شورایار در دوره پنجم نسبت به دوره‌ گذشته


نایب رئیس ستاد هماهنگی‌ شورایاری‌های شهر تهران با اشاره به این که ۱۶.۳ هم درصد منتخبان شورایاری‌ها در دوره پنجم را زنان تشکیل می‌دهند، از افزایش ۲۰۰ نفری آنان در دوره‌ پنجم نسبت به دوره‌ قبل خبر داد.

به گزارش سادس، آرش حسینی میلانی در یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود درباره‌ برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: شورایاری‌ها انجمن‌های محلی برای افزایش مشارکت شهروندان در اداره‌ امور شهر ، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای حل و فصل مشکلات، تصمیم گیری بهتر برای مسائل شهر و ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق پیگیری مطالبات مردمی هستند که به یادگار از اولین دوره‌ شورای شهر در دولت اصلاحات به وجود آمده است.

وی افزود: ساختار این نهاد مدنی در راستای تاکید و تثبیت زیر ساخت‌های همگرایانه، شهری و دوری از واگرایی گروه‌ها شکل گرفته است. شورایاری‌ها پله نخست مشارکت شهروندان در اداره‌ شهر و بستری برای رسیدن به  زندگی مناسب در محلات هستند. در این مسیر شورایاران می‌توانند صدای رسای مردم محلات باشند که صدایشان در هیاهوی شهر و فراز و نشیب‌های زندگی روزمره کمتر به گوش می‌رسد و توجه کمتری را به خود جلب می‌کنند.

میلانی با تاکید بر این که این ایده‌آل بدون همت و مسئولیت‌پذیری منتخبان جدید و مشارکت جدی آنان در کارگروه‌های تخصصی و بهره‌گیری از مشورت‌ آنان از سوی پارلمان شهری محقق نخواهد شد،اظهارکرد: تشکیل شورایاری‌ها و فرصت بی‌نظیر برای بهره‌مندی مدیریت شهری از توان، ظرفیت و دیدگاههای شهروندان برای اداره بهتر شهری است که به همه شهروندان تعلق دارد.

وی ادامه داد: پنجمین دوره‌ انتخابات شورایاری‌ها در حالی روز جمعه با حضور پرشور و فراتر از انتظار مردم برگزار شد که اساسا هدف اصلی برگزاری این انتخابات حرکت جدی و فعالانه‌تر شورایاری‌ها به سوی انجمن‌های مشارکت محور و بر مبنای فعالیت داوطلبانه، مدنی و غیر سیاسی است به گونه‌ای که هویت و تعلقات محله‌ای شهروندان احیا، اعتماد به صندوق‌های رای ترمیم و حس شهروندی تقویت شود همچنین به سرمایه‌ی اجتماعی شهر اضافه شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ستاد هماهنگی شورایاری‌ها همراه با نمایندگان مردم در شورای شهر تلاش کردند زمینه‌ حضور پررنگ‌تر افراد موثر ، متعهد و متخصص از تمامی اقشار مختلف اجتماعی را فراهم کند،‍گفت: در این انتخابات ۱۲ هزار نفر نامزد شدند که ۲۵ درصد آنان را زنان و بیش از ۵۰ درصد آنها را جوانان تشکیل می‌دادند.

وی ادامه داد: حضور پررنگ زنان و جوانان در انتخابات شورایاری‌ها نه تنها شورای پنجم را به حرکت این دوره از شورایاری‌ها به سمت فعالیت‌های تخصصی امیدوار می‌کند بلکه پیام افزایش دغدغه‌ آحاد مختلف جامعه برای مشارکت در اداره‌ امور را منعکس می‌کند که کمترین نتیجه‌ آن افزایش همدلی در میان شهروندان است.

میلانی با بیان اینکه نزدیک به ۵۱۰ هزار نفر در این انتخابات شرکت کردند که ۳۹ درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دادند،گفت: ۱۶.۳ دهم درصد منتخبان اصلی را زنان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره چهارم افزایش پیدا کرده و ۲۰۰ نفر به زنان شورایار نسبت به دوره قبل اضافه شده است.

وی با بیان این که میانگین سنی منتخبان نیز ۴۳ است،اظهارکرد: جوان‌ترین عضو شورایاری دوره‌ پنجم ۲۲ سال و بزرگترین شورایار ۷۴ سال سن دارد. بیشترین تعداد رای یک داوطلب ۱۷۷۱ رای در محله نعمت آباد منطقه ۱۹ بوده است. در این دوره ۷۲ نفر از داوطلبان ۲۲ سال سن دارند که از این تعداد ۱۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۶ نفر عضو علی البدل انتخاب شدند و ۲ نفر از این جوانان رتبه‌ اول محله خود را کسب کردند.

وی ادامه داد:‌ انتخابات شورایاری‌ها در روز جمعه با ۷۰۰۰ صندوق رای و۱۷۰۰ شعبه اخذ رای برگزار شد. علی رغم تبلیغات دشمنان خارج نشین مبنی بر بی‌توجهی مردم به این انجمن‌ها همچنین برخی موانع و تنگناهای داخلی حضور چشمگیر مردم در این انتخابات را شاهد بودیم. مردم با مشارکت پیش بینی نشده خود توانستند در گرمای سخت طاقت فرسای تابستان گرمابخش انتخابات محلی شهر خود باشند. این مهم نشان از رشد و بلوغ فکری جامعه، میل به مشارکت، باور قلبی به اصلاح و مدیریت کشور از طریق صندوق رای دارد و اتحاد و همدلی در بین مردم را به همگان ثابت کرد.

 میلانی تاکید کرد: علیرغم برخی بی‌مهری‌ها با عزم راسخ شورای شهر همت ستودنی و بی‌سابقه‌ شهرداری تهران و با همراهی درخور تقدیر وزارت کشور، استانداری و فرمانداری تهران حمایت شایسته معاونت حقوقی ریاست جمهوری و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، ناظران ، بازرسان اعضای هیات‌های نظارت اجرایی این انتخابات برگزار شد. منتخبان پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از امروز معتمدان این شهر هستند. امیدواریم با همکاری متقابل مدیریت شهری در انجام وظیفه اصلی خود یعنی ارتباط بین شهروندان و مسئولان شهری در داشتن شهری که شایسته شهروندان است از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات شورایاری‌ها اظهارکرد: از مهمترین مشخصه‌های این انتخابات برگزاری تمام الکترونیک آن بود که برای نخستین بار در تهران اجرا شد و خوشبختانه با تمهیدات از پیش فراهم شده از سوی شهرداری تهران و همکاری وزارت ارتباطات روان و بدون اختلال انجام شد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که فرایند الکترونیک انتخابات به گونه‌ای بود که تخلفات و خطاهای انسانی را به‌صورت چشمگیر و قابل توجه کاهش داد،گفت:‌ این روند ضمن تسریع و ایجاد سهولت در روند برگزاری انتخابات باعث کاهش زمان رای گیری شد. بر اساس رویه سنتی، زمان لازم برای اخذ رای ۴ تا ۵ دقیقه است اما بر اساس آمار دریافت شده این زمان در این انتخابات به حدود یک دقیقه کاهش پیدا کرده که نتیجه‌ استفاده از روش الکترونیک است.

وی  افزود: به دلیل آنلاین شدن این شیوه دیگر امکان رای دادن یک نفر در دو یا چند شعبه وجود نداشت.همچنین برگزاری الکترونیک انتخابات موجب شد تا هزینه‌های برگزاری انتخابات به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند و امیدواری‌ها را برای تعمیم این تجربه به سطح ملی افزایش داد.

اتنهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *