موافقت سوریه با ارسال کمک‌های مصر به حلب

به گزارش سادس:

دولت مصر امروز پنجشنبه از موافقت دولت بشار اسد با ارسال کمک های انساندوستانه مصر به حلب با هماهنگی سازمان ملل و دولت سوریه خبر داد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری آناتولی، احمد ابوزید سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه ای ضمن اعلام موافقت سوریه با ارسال کمک های انساندوستانه مصر به حلب گفت که این تلاش ها در راستای پایبندی مصر برای رسیدگی به اوضاع انسانی حلب جهت کاهش درد و رنج مردم آن و در راستای دیدگاه مصر برای تعامل با سوریه جهت حل بحران این کشور است.

وی تصریح کرد که قاهره برای دستیابی به آتش بس فراگیر در سراسر مناطق سوریه و ازسرگیری مذاکرات سیاسی به منظور دستیابی به راه حل سیاسی که خواسته های مشروع ملت سوریه را برآورده سازد، تلاش می کند و در عین حال سعی دارد تمامیت ارضی سوریه و سلامت منطقه ای و موسسات آن حفظ شده و از تبدیل شدن آن به مکانی برای گروه های تروریستی جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه مصر در ادامه اظهار داشت که سفارت مصر در دمشق موافقت دولت سوریه با تلاش مصر را دریافت کرد و در همین راستا اجرای مقدمات مربوط به سفر «محمد ثورت سلیم» کاردار مصر در دمشق به حلب جهت نظارت بر عملیات خارج کردن زخمی ها و سالخوردگان از این منطقه در حال انجام است.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مصر در حالی است که دو روز پیش نیز سرلشگر علی مملوک رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به قاهره سفر کرده و با سرلشگر خالد فوزی همتای مصری خود دیدار و درباره مواضع سیاسی دو کشور گفت وگو کرد.
بر اساس این گزارش، سفر مملوک به قاهره یک سفر رسمی و بنا به دعوت طرف مصری بود که طی آن مملوک با فوزی و مسئولان ارشد امنیتی دیدار کرد.

در همین رابطه شبکه المیادین با اشاره به سفر سرلشگر مملوک به قاهره و دیدار وی با مقامات مصری از جمله معاون رئیس دستگاه امنیت ملی مصر، آن را نقطه عطف استراتژیک در روابط بین سوریه و مصر برشمرد.

المیادین نوشت: چه بسا قاهره این نقطه عطف را با پایان دادن به نوعی رابطه که طی سال های گذشته به دلیل قطب بندی های منطقه ای و عربی و اعمال فشار بر قاهره در پرونده سوریه، پنهانی و در حد حدس و گمان باقی مانده بود، آغاز کرد.

بر اساس این گزارش، مسئولان ارشد دمشق درباره آغاز این مرحله از روابط با قاهره گفته‌اند که این مرحله ثمره ۵ سال تعامل با درایت و آرامش اعصاب با یک قطب اصلی جهان عربی است و شاید به همین دلیل است که دمشق همواره سعی کرده است کانال های محرمانه یا غیر محرمانه با قاهره را به خصوص در اوج انزوایی که محور خلیج فارس سعی داشت از طریق اتحادیه عرب بر سوریه تحمیل کند، حفظ نماید.

امروز پنجشنبه همچنین ارتش سوریه اعلام کرد که آتش بس یکجانبه وارد مرحله اجرایی شده است تا به معارضین اجازه ترک شرق حلب داده شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *