کری مدعی توافق قریب‌الوقوع “انتقال سیاسی قدرت” در سوریه شد

همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات سیاسی صلح درباره سوریه در ژنو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، توافق بر سر انتقال قدرت در سوریه طی روزهای آینده امکان‌پذیر است.

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با از سرگیری مذاکرات ژنو درباره سوریه، «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، دستور کار این مذاکرات به شکل اساسی بر انتقال سیاسی متمرکز خواهد شد.

دی‌میستورا این مطلب را روز چهارشنبه پس از دیدار با هیات معارضان سوری در ژنو به خبرنگاران اعلام کرد و گفت: «امروز نخستین نشست را با هیات عالی مذاکره کنندگان معارض برگزار کردم و متذکر شدم که ما درباره برنامه کاری یعنی انتقال سیاسی، حکومت و قانون اساسی رایزنی خواهیم کرد.»

پیش از سرگیری این دور از مذاکرات غیرمستقیم دولت سوریه و معارضان آن، دی‌میستورا سفرهایی به برخی کشورهای ذی‌نفوذ از جمله روسیه، ایران، سوریه و عمان صورت داد.

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در اشاره به این سفرهای خود، اعلام کرد «همه آنها (مسکو، تهران، عمان و دمشق) از پیشبرد روند مذاکرات سیاسی با هدف انتقال سیاسی حمایت می‌کنند و در واقع، هیچ‌یک از آنها در مورد اولویت‌های برنامه کاری مذاکرات، که مبتنی بر انتقال سیاسی، حکومت و قانون اساسی است، مردد نیستند.»

همزمان، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، توافق بر سر انتقال قدرت در سوریه طی روزهای آینده امکان‌پذیر است.

کری گفت:«این امکان وجود دارد که طی روزهای آینده بر سر انتقال سیاسی، که با بیانیه ژنو 2012 مطابقت داشته، توافق حاصل شود. ایرانی‌ها و همچنین روس‌ها، ترک‌‌ها، اماراتی‌ها، قطری‌ها، سعودی‌ها و بیشتر کشورهای اروپایی با آن موافقت کردند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود:«امروز (چهارشنبه) با استفان دی‌میستورا، که در ژنو به‌سر می‌برد، درباره از سرگیری مذاکرات صحبت کردم. ما از همه طرف‌های درگیر در سوریه از جمله از نظام و از دیگران می‌خواهیم به توافق توقف اقدامات خصمانه پایبند باشند.»

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *