یاران راستین حق چه کسانی هستند

 آنان کسانى هستند که اگر در زمین و زمان به آنان توانایى و امکانات ارزانى داریم، نماز و فرهنگ انسانساز و آزادمنشانه نماز را برپا مى دارند.
در آیات پیش، از کسانى سخن رفت که به خاطر یکتاپرستى و توحیدگرایى ناگزیر از هجرت شدند و خدا به آنان وعده فرمود که اگر آنان و هر کس دیگر در همه قرون و اعصار دین خدا و راه و رسم عادلانه و انسانى او را یارى کنند، خدا آنان را یارى خواهد کرد. اینک در وصف این مهاجران حق طلب و یارى کنندگان دین خدا و نشانه هاى چنین کسانى مى فرماید:
الَّذینَ اِنْ مَکَّنّاهُمْ فِى الْاَرْضِ اَقامُوا الصَّلوهَ
آنان کسانى هستند که اگر در زمین و زمان به آنان توانایى و امکانات ارزانى داریم، نماز و فرهنگ انسانساز و آزادمنشانه نماز را برپا مى دارند.
وَ آتُوا الزَّکوهَ
و حقوق واجب مالى خویش را مى پردازند.
همان گونه که گذشت، واژه «تمکین» به مفهوم اقتدار و امکانات لازم بخشیدن به دیگرى و رهنمود دادن به اوست تا کارى را به گونه اى که شایسته و بایسته است انجام دهد. بر این باور مفهوم آیه مورد بحث این است که: همانان که اگر در زمین قدرت و امکانات به آنان ارزانى داریم نماز را به پا مى دارند و زکات مى پردازند.
وَ اَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ
و به کارهاى پسندیده فرمان مى دهند.
وَ نَهُوا عَنِ الْمُنْکَرِ
و از کارهاى زشت و نا پسند باز مى دارند.
واژه «معروف» به مفهوم «حق» و کار پسندیده و واژه «منکر» به مفهوم باطل و ناپسند است، چرا که حق درستى اش به رسمیت شناخته شده و باطل به رسمیت شناخته نشده است.
از آیه مبارکه چنین دریافت مى شود که دعوت به ارزش ها و هشدار از ضد ارزش ها یک وظیفه انسانى و اسلامى است و بر همگان لازم است که در زندگى از بهترین و شایسته ترین راه ها به انجام این وظیفه قیام کنند.
«زجاج» مى گوید: این آیه در حقیقت وصف یاران خدا و مردم باایمان و درست اندیشى است که خدا را یارى مى کنند.
و از حضرت باقر علیه السلام آورده اند که فرمود: نحن هم و اللّه.(۷۷)
به خدا سوگند این یاران راستین خدا ما خاندان پیامبریم.
وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْاُمُورِ
و فرجام همه کارها از آن خدا و به دست تواناى اوست.
این فراز از آیه مورد بحث، بسان این جمله است که مى فرماید:
و الى اللّه ترجع الامور.(۷۸)
و همه کارها به سوى خدا بازگردانده مى شود.
به بیان دیگر این که، همه مالکیت ها و حکومت ها و قدرت ها – جز فرمانروایى جاودانه آفریدگار هستى – فنا و زوال مى پذیرد و سرانجام زمام همه کارها در کف با کفایت اوست.
دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *