بانک مرکزی از تولید و انتشار آمار کوتاه نمی‎آید

رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد این بانک به تولید آمار قابل اتکا ادامه خواهد داد.

به گزارش  سادس به نقل ازرویکرد ولی‌الله سیف، با اشاره به اظهارنظر رئیس مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه انتشار آمار رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و درآمد و هزینه، آمار تخصصی بانک مرکزی به شمار نمی‌آید و این مرجع نباید آمار این حوزه را اعلام کند، به مهر گفت: مرکز آمار ایران از سال‌های گذشته میزان رشد اقتصادی، تورم و آمار حوزه اقتصادی را استخراج و تولید می‌کند و البته از نظر قانونی نیز، مرکز آمار ایران جایگاه قانونی لازم برای این کار را دارد.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در عین حال، بانک مرکزی نیز برای محققان و افرادی که روندهای اقتصادی کشور را مطالعه می‌کنند، آمار قابل اتکایی عرضه می‌کند و البته برای کار خود در حوزه سیاستگذاری پولی و اقتصاد کلان نیز، نیاز به ابزارهایی دارد که در این زمینه مورد نیاز است و یکی از آنها، تولید آمار است.
این در شرایطی است که امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران معتقد است که بانک مرکزی نباید ارقام رشد اقتصادی، تورم و بیکاری و حتی درآمد-هزینه را به عنوان آمار تخصصی خود منتشر کرده و باید بر روی انتشار آمار تخصصی حوزه خود همچون میزان نقدینگی، منابع و مصارف بانک‌ها و مواردی از این دست تمرکز کند.
بر این اساس، با این اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی به نظر نمی‌رسد که سیاستگذار پولی و ارزی کشور قصد داشته باشد از تهیه، تولید و انتشار آمارهایی همچون رشد اقتصادی، تورم، بیکاری و درآمد و هزینه کوتاه بیاید.
این در حالی است که برخی آمار اعلامی از سوی بانک مرکزی با نرخ‌های اعلامی از سوی مرکز آمار ایران تفاوت فاحشی دارد؛ از جمله این موارد می‌توان به نرخ رشد اقتصادی اشاره کرد. رئیس مرکز آمار ایران ۲۱شهریور ماه نرخ رشد اقتصادی در بهار امسال را ۴.۴ درصد اعلام کرده بود اما رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل نرخ رشد اقتصادی بهار ۹۵ را ۵.۴ درصد عنوان کرد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *