موفقيت هر سازمان، به سرمايه فكري آن بستگي دارد

در محيط متلاطم و متغير امروزي ، مزيت رقابتي سازمان ها، همانند گذشته فقط در بخش مالي محدود و خلاصه نمي شوند، زيرا موفقيت و مزيت رقابتي سازمان ها نسبت به يكديگر، در چگونگي بهره‌گيري از دانش، مهارت كاركنان و ميزان اهميت سرمايه فكري به دست مي آيد. به اين دليل سازمان ها، بايد با بهره‌گيري از سرمايه فكري، قابليت يادگيري سازماني‌شان را افزايش دهند تا امكان بهره وري را فراهم آورند.

به گزارش سادس به نقل از رویکرد به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، دکتر مرتضی شهید زاده رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل این بانک که در نخستین مرحله از همایش دوسالانه کارشناسان بانک کشاورزی سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: سازمان هاي پيشتاز در عصر انقلاب فناوري و اطلاعات سازمان هايي هستند كه ضمن رصد تغيير و تحولات نوظهور پيراموني، راه هاي غلبه بر آن را پيدا مي كنند.

وی با بیان اینکه يكي از اهداف مهم سازمان هاي امروزي، كاهش هزينه، بهبود كيفيت محصولات و نوآوري در ارائه خدمات است تا بتوانند موقعيت و جايگاه مناسبي در محيط كسب و كار و حوزه فعاليت خود پيدا كنند، تصریح کرد: بي ترديد توانايي، قابليت و استعداد هاي كاركنان اين سازمان ها به تحقق چنين اهدافي كمك مي كند.

مدیرعامل بانک کشاورزی اضافه کرد: مديران سرمايه هاي انساني، قلب سرمايه هاي فكري هستند و به مجموعه اي از مهارت، ابتكار ، توانايي ،رضايت مندي، تعهد سازماني، كارگروهي، اعتماد به نفس و تمايل به تسهيم دانش كاركنان اطلاق مي شوند كه بر ايجاد ارزش اقتصادي سازمان تأثير مي گذارند. به عبارت دیگر ، موفقيت هر سازمان، به سرمايه فكري آن بستگي دارد.

دکتر شهید زاده با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان « اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل» و همچنین الزامات اقتصاد مقاومتي از دیدگاه ایشان، به تشریح نقش بانک کشاورزی در اقتصاد مقاومتی پرداخت .

وی افزود: با توجه به كاهش درآمدهاي نفتي، بازشدن شرايط اقتصادي پس از برجام، پيش بيني رشد اقتصاد در برنامه ششم که حدود ۸درصد از اين رشد باید از محل بهره وري باشد همچنین جايگاه ‌بانك ‌كشاورزي به‌ عنوان ‌تأمين كننده منابع بخش‌ كشاورزي در برنامه ششم تصریح کرد: باید افزايش بهره‌وري پيش‌بيني شده در قانون برنامه بودجه را در كليه زير بخش‌ها كه نقش ذاتي بانك است حفظ کنیم و منابع صندوق توسعه ملي در بهترين گزينه‌هاي سرمايه‌گذاري كه بتواند منافع كشور را تضمين کند مصرف شود.

دکتر شهیدزاده تدوین و اجرای طرح هاي دانش بنيان در بخش كشاورزي برای تحقق نقش ذاتی بانک کشاورزی را یکی دیگر از ضرورت های اجرای وظایف این بانک در اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطر نشان کرد: آسيب شناسي نقاط ضعف بانك در بخش اعتباري و مشتريان اعتباري و همچنين پاسخگويي به نياز مشتريان اعتباري و تجهيز منابع یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در اين خصوص دولت به ‌منظور حمايت از بخش كشاورزي در برنامه ششم مبلغ ۵۰۰۰ ميليارد ریال براي افزايش سرمايه سال ۹۴ و مبلغ ۵۰،۰۰۰ ميليارد ريال افزايش سرمايه در بودجه سال ۹۵اختصاص داده است. این درحالی است که مبلغ ۵۰۰ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي در بودجه سال ۱۳۹۵ و مبلغ ۲۰۰ ميليون دلار نیز براي طرح هاي دانش بنيان اختصاص یافته است.

دکتر شهیدزاده اضافه کرد: اختصاص مبلغ ۷۵،۰۰۰ ميليارد ريال اسناد خزانه اسلامي برای تسويه بدهي‌هاي دولت و بانك‌ها و سالانه ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه به بانك كشاورزي از دیگر برنامه های دولت در این زمینه است.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه با با بیان اینکه سرمايه فكري در سازمان‌هاي مدرن، نقش اساسي ايفا مي كند و قسمتي از شالوده كسب و كار در قرن حاضر محسوب مي شوند گفت: دنياي امروز، عصر تغيير «پارادايم هاي سازماني»است و لابيرنت يا «هزارتو» تمثيل سازمان هاي پوياي معاصر است.

دکتر شهیدزاده اصلي ترين كاركرد گردهمايي كارشناسان را يادگيري تعاملي (فرايند ارضاي نيازهاي شناختي) و اثرگذاري سازماني دانست و گفت: كارشناسان به عنوان حرفه اي هاي سازماني بايد اين اصل را بياموزند كه به طور مستمر و مداوم «ياد بگيرند» و «اثرگذاري» داشته باشند و تلاش نتيجه يادگيري را به ارزش هاي انساني و اقتصادي تبديل كنند.

وی در تشریح جایگاه کارشناسان در بانک به «حركت وضعي و انتقالی کارشناسان اشاره کرد و گفت:در حرکت وضعی رشد توانايي هاي شخصي از طريق توسعه تخصصي حرفه اي است و در حركت انتقالي، کارشناسان نگاهی با فاصله به خود و سازمان داشته و نقاط قوت و ضعف خود و سازمان را آشكار می کنند و تلاش دارند توسعه و بهبود سازمان و مديريت را تحقق بخشند و با رعايت هم پيوندي و اصول سازماني تصويري مثبت از چشم انداز سازمان ايجاد کنند.

وی ادامه داد: محور اصلی تفکر کارشناسی در سازمان های معاصر یاد گیری تعاملی است که رشد همزمان همه لایه ها وسطوح سازمانی مهم ترین نتیجه آن است.

دکتر شهیدزاده با اشاره به اینکه سازمان هاي معاصر، نسبت به آينده، آينده نگري و آينده شناسي حس گرهاي پويا دارند و كارشناسان در امتداد نگرش علمي خود، نقش« افق گرايي»و «ديده باني»خواهند داشت خاطر نشان کرد:كارشناسان بايد تمام سازمان را كه مشتمل از تمام گروه هاي حرفه اي و اداري است رصد كنند زیرا هشدار دهندگي ناشي از «حس آينده گرايي»براي حفاظت سازمان ضروری است.

وی گفت: كارشناسان در برابر گروه هاي ذي نفوذ سازمان داراي «تعهد خلاق» و چند جانبه هستند و در برابر آنها و سازمان خود «احساس تعهد» مي كنند.

مدیرعامل بانک کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش به شناخت استعداد شغلی کارشناسان اشاره کرد و گفت: در صورتي كه كارشناسان به حاشيه نشيني و انزواي سازماني رانده شوند، ‌فاقد نقش مولد بودن و بالندگي سازماني خواهند بود، بنابراين سازمان لازم است«استعداد نهفته» را كه استعدادي است كه فرصت بروز و ظهور نداشته را به« استعداد آشكار و واقعي» كه استعدادي است كه فرصت بروز و ظهور خواهد يافت را تبديل کند و اين امر، افزايش « تعلق خاطر سازماني» و « رضايت شغلي»كارشناسان را فراهم خواهد کرد .

دکتر شهید زاده بر شناخت نياز مخاطب و بازار هدف ،سرعت عمل و دقت ،استفاده از قدرت خلاقيت براي تسهيل تعامل با مشتريان و ارباب رجوع ،افزايش شمار مشتريان و نقش آفريني در سودآوري،بازنگري در رفتار و عملكرد با هدف اصلاح امور توسط کارشناسان تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، نخستین مرحله از همایش دوسالانه کارشناسان بانک کشاورزی صبح روز پنجشنبه ۲۶ فروردین با حضور مدیرعامل،اعضای هیئت مدیره ،مدیران امور و حدود هزار نفر از کارشناسان حوزه های مختلف این بانک در مرکز آموزش بانک کشاورزی در بابلسر برگزار شد.

این گزارش می افزاید، بیان دیدگاه‌ها و نظرات اعضای هیئت مدیره،تشکیل نشست تخصصی با حضور اساتید دانشگاه،و بیان دیدگاه ها و نظرات کارشناسان منتخب از دیگر برنامه های این همایش بود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *