اثرات مثبت ورزش بر ذهن و روح

بسياري از افراد با هدف افزايش آمادگي جسماني و داشتن تناسب اندام ورزش مي‌کنند؛ با اين حال ورزش علاوه بر فوايد جسماني، فوايد ذهني و مغزي زيادي نيز داشته و پيوسته کارايي مغزي را افزايش مي‌دهد.

فوايد و اثرات ورزش بر ذهن و روح

افزايش شادي

مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش باعث کاهش افسردگي و اضطراب مي‌شود. در بعضي موارد اثرات ورزش بر بدن مانند قرص‌هاي ضد افسردگي عمل مي‌کند و مي‌تواند به همان اندازه در درمان افسردگي موثر باشد تنها 30 دقيقه ورزش در روز مي‌تواند شادي را افزايش دهد.

کاهش استرس

يکي از مهم‌تر‌ين اثرات ورزش بر سلامتي کاهش استرس است. ورزش کردن استرس وارد بر جسم و ذهن را کم مي‌کند. استرس ترشح “نورپين فرين” را افزايش مي‌دهد. اين ماده شيميايي واکنش مغز به استرس را کنترل مي‌کند. با کمک ورزش بدن مي‌تواند راحت‌تر با تنش‌ها کنار بيايد.

کاهش اضطراب

مواد شيميايي که بعد از انجام ورزش در بدن ترشح مي‌شوند، از بروز اضطراب جلوگيري مي‌کنند. ورزش‌ هاي هوازي در حد متوسط تا شديد باعث کاهش اضطراب مي‌شود.

اثرات ورزش بر ذهن و روح

اين قضيه حقيقت دارد که هر چقدر سن بالا مي‌رود، مغز هم تحليل مي‌رود و احتمال ابتلا به بيماري‌هايي همچون آلزايمر افزايش مي‌يابد. با وجود اينکه ورزش و تغذيه مناسب نمي‌توانند آلزايمر را درمان کنند اما انجام آنها مي‌تواند از تحليل رفتن مغز جلوگيري کند.

تحليل کارايي شناختي معمولا بعد از 45 سالگي اتفاق مي‌افتد. ورزش کردن به‌ خصوص بين سنين 25 تا 45 سال باعث افزايش مواد شيميايي در مغز مي‌شود که از تحليل رفتن هيپوکامپوس جلوگيري مي‌کند.

افزايش اعتماد به نفس
يکي از اثرات ورزش اين است که ذهنيت مثبت را نسبت به خود افزايش مي‌دهد. به ‌اين‌ ترتيب اعتماد به نفس افزايش مي‌يابد.

لذت بردن از فضاي آزاد

از ديگر اثرات ورزش اين است که در فضاي آزاد اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد. ورزش‌هايي مانند کوهنوردي، قايقراني و پياده روي در فضاي آزاد مي‌تواند براي ذهن مفيد باشد. ورزش در فضاي آزاد به دريافت ويتامين D کمک مي‌کند.

اثرات ورزش بر هوش اخلاقي

مطالعات مختلفي که بر روي موش‌ها و انسان‌ها انجام شده است نشان مي‌دهد که ورزش‌هاي قلبي – عروقي باعث توليد سلول‌هاي جديد مغزي مي‌شوند و کارايي مغزي را افزايش مي‌دهند. همچنين اثرات ورزش‌ شديد باعث افزايش پروتئين BDNF در بدن مي‌شود که قدرت تصميم گيري، تفکر و يادگيري را افزايش مي‌دهد.

افزايش حافظه

ورزش مداوم باعث افزايش حافظه و قدرت يادگيري مي‌شود. ورزش کردن توليد سلول‌هاي هيپوکامپوس را که مسئول حافظه و يادگيري هستند افزايش مي‌دهد.

کنترل اعتياد

بدن به هنگام لذت، دوپامين ترشح مي‌کند. اين لذت مي‌تواند از ورزش، مواد مخدر، غذا خوردن و … ترشح شود. بعضي از افراد به ترشح دوپامين معتاد مي‌شوند. ورزش مي‌تواند اعتياد به مواد ديگر را هم کاهش دهد که اين يکي از اثرات ورزش بر نوجوان است.

افزايش آرامش

يک جلسه ورزش در حد متوسط به اندازه يک قرص خواب‌آور تاثيرگذار است؛ به خصوص براي افرادي که بي‌خوابي دارند ورزش مي‌تواند بسيار مفيد باشد. ورزش کردن پنج تا شش ساعت قبل از خواب دماي بدن را افزايش مي‌دهد. هنگامي که دماي بدن چند ساعت بعد به حالت نرمال باز مي‌گردد بدن احساس مي‌کند که زمان خواب فرا رسيده است.

تاثيرگذاري بر ديگران

افرادي که با هم ورزش مي‌کنند باعث ايجاد انگيزه در يکديگر مي‌شوند و تاثير مثبت بر يکديگر مي‌گذارند. در واقع عضو يک تيم ورزشي بودن باعث افزايش قدرت مي‌شود.

افزايش انرژي
بررسي‌ها نشان داده است افرادي که به صورت منظم ورزش مي‌کنند انرژي بيشتري دارند و توانايي انجام کارهاي مختلف در آنها بالاتر است.

افزايش خلاقيت
انجام ورزش خلاقيت را تا دو ساعت بعد از آن افزايش مي‌دهد. ورزش در فضاي آزاد تاثير بيشتري بر خلاقيت دارد.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *