تاريخچه اي از حرم ابراهيمي در الخليل

مسجد يا حرم ابراهيمي در مرکز شهر الخليل در جنوب کرانه باختري قرار دارد. اين مسجد دومين بناي مهم اسلامي پس از مسجد الاقصي در سرزمين فلسطيني به شمار مي آيد.

به گزارش سادس اين مسجد در طول قرنها و حتي تا امروز، محل زيارت مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده و هست. به صورتي که برخي از زايران که در قرنهاي گذشته از مناطق مختلف جهان به زيارت اين مسجد آمدند، در اين منطقه ساکن شده و فرزندان آنها هنوز اطراف حرم ساکن هستند.

بر اساس اظهارات مورخان، اين مسجد به دوران حضرت ابراهيم خليل الله (ع) باز مي گردد، و گفته شده است که اين حضرت چهار هزار سال قبل در اين مسجد به خاک سپرده شد، و اين مسجد هم به نام ايشان يعني الخليل نامگذاري شد.

داخل اين مسجد قبه هايي وجود دارد که برخي منابع تاريخي آنها را مربوط به برخي از پيامبران و نزديکان آنها، يعني حضرت ابراهيم (ع) و همسرش ساره، اسحق (ع) و اسماعيل (ع) و يعقوب (ع) و يوسف (ع) و همسران آنها مي دانند.

* حرم ابراهيمي قبل از اسلام به سوي قبله مسلمانان ساخته شده است

در سال 15 هجري، مسلمانان اين بنا را به مسجدي تبديل کردند، زيرا اين بنا در اصل به عنوان مسجد ايجاد شده بود. مورخان تاکيد دارند اين حرم قبل از اسلام به سوي قبله مسلمانان ساخته شده است.

در دوران اموي ها و عباسي، و حتي تا جنگ هاي صليبي اين مسجد همچنان يک مسجد اسلامي بود. پس از آن صليبي ها اين مسجد را به مدت 90 سال به کليسا تبديل کردند.

سپس صلاح الدين ايوبي در سال 587 هجري اين مسجد را آزاد و 10 خانواده را براي کليد داري اين حرم و خدمتگذاري در آن تعيين کرد.

اين مسجد تا سال 1967 همچنان در اختيار مسلمانان باقي ماند تا اين که رژيم اشغالگر صهيونيستي در هشتم ژوئن سال 1967 پرچم خود را بر آن قرار داد.

* کشتار مسلمانان در مسجد الخليل

بامداد جمعه 25 فوريه 1994 جنايتي عليه مسلمانان در حرم ابراهيمي روي داد که در تاريخ به تلخي ثبت شد.

پس از آن رژيم اشغالگر با تشکيل کميته اي تصميم گرفت تا اين مسجد اسلامي به دو بخش يکي به عنوان مسجد و ديگري به عنوان معبدي براي يهوديان تقسيم شود. سپس با نصب درهاي الکترونيکي، از ورود مسلمانان به اين مسجد جلوگيري شد.

از آن زمان حملات به مسجد ادامه يافت، و شهرداري قديمي اين شهر و مغازه هاي اطراف حرم ابراهيمي تعطيل شد.

همچنين صهيونيست ها هرساله ده ها بار از پخش اذان از حرم ابراهيمي جلوگيري مي کنند.
شهرک نشينان صهيونيست همچنين با تصرف 5 ساختمان و مجموعه مسکوني اطراف حرم ابراهيمي، اين مجموعه ها را به مناطق صهيونيست نشين تبديل کرده اند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *