تاریخچه ای از حرم ابراهیمی در الخلیل

مسجد یا حرم ابراهیمی در مرکز شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری قرار دارد. این مسجد دومین بنای مهم اسلامی پس از مسجد الاقصی در سرزمین فلسطینی به شمار می آید.

به گزارش سادس این مسجد در طول قرنها و حتی تا امروز، محل زیارت مسلمانان از نقاط مختلف جهان بوده و هست. به صورتی که برخی از زایران که در قرنهای گذشته از مناطق مختلف جهان به زیارت این مسجد آمدند، در این منطقه ساکن شده و فرزندان آنها هنوز اطراف حرم ساکن هستند.

بر اساس اظهارات مورخان، این مسجد به دوران حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) باز می گردد، و گفته شده است که این حضرت چهار هزار سال قبل در این مسجد به خاک سپرده شد، و این مسجد هم به نام ایشان یعنی الخلیل نامگذاری شد.

داخل این مسجد قبه هایی وجود دارد که برخی منابع تاریخی آنها را مربوط به برخی از پیامبران و نزدیکان آنها، یعنی حضرت ابراهیم (ع) و همسرش ساره، اسحق (ع) و اسماعیل (ع) و یعقوب (ع) و یوسف (ع) و همسران آنها می دانند.

* حرم ابراهیمی قبل از اسلام به سوی قبله مسلمانان ساخته شده است

در سال ۱۵ هجری، مسلمانان این بنا را به مسجدی تبدیل کردند، زیرا این بنا در اصل به عنوان مسجد ایجاد شده بود. مورخان تاکید دارند این حرم قبل از اسلام به سوی قبله مسلمانان ساخته شده است.

در دوران اموی ها و عباسی، و حتی تا جنگ های صلیبی این مسجد همچنان یک مسجد اسلامی بود. پس از آن صلیبی ها این مسجد را به مدت ۹۰ سال به کلیسا تبدیل کردند.

سپس صلاح الدین ایوبی در سال ۵۸۷ هجری این مسجد را آزاد و ۱۰ خانواده را برای کلید داری این حرم و خدمتگذاری در آن تعیین کرد.

این مسجد تا سال ۱۹۶۷ همچنان در اختیار مسلمانان باقی ماند تا این که رژیم اشغالگر صهیونیستی در هشتم ژوئن سال ۱۹۶۷ پرچم خود را بر آن قرار داد.

* کشتار مسلمانان در مسجد الخلیل

بامداد جمعه ۲۵ فوریه ۱۹۹۴ جنایتی علیه مسلمانان در حرم ابراهیمی روی داد که در تاریخ به تلخی ثبت شد.

پس از آن رژیم اشغالگر با تشکیل کمیته ای تصمیم گرفت تا این مسجد اسلامی به دو بخش یکی به عنوان مسجد و دیگری به عنوان معبدی برای یهودیان تقسیم شود. سپس با نصب درهای الکترونیکی، از ورود مسلمانان به این مسجد جلوگیری شد.

از آن زمان حملات به مسجد ادامه یافت، و شهرداری قدیمی این شهر و مغازه های اطراف حرم ابراهیمی تعطیل شد.

همچنین صهیونیست ها هرساله ده ها بار از پخش اذان از حرم ابراهیمی جلوگیری می کنند.
شهرک نشینان صهیونیست همچنین با تصرف ۵ ساختمان و مجموعه مسکونی اطراف حرم ابراهیمی، این مجموعه ها را به مناطق صهیونیست نشین تبدیل کرده اند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *