بهره برداری از سامانه سپهتن در ۳ محور پر تردد کشور / معرفی مزیت های اجرای طرح نظارت هوشمند جاده ای / خداحافظی راهور با شیوه های سنتی کنترل و نظارت جاده ای

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به بهره برداری سامانه “سپهتن” در محورهای تهران – مشهد، تهران – شیراز و تهران – خوزستان، مزیت های اجرای طرح نظارت و کنترل هوشمند جاده ای، بار و مسافر را برشمرد.

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار ” محمد حسین حمیدی ”  با اشاره به راه اندازی سامانه های بر خط نظارتی بر روی ناوگان مسافری و باری کشور “سپهتن “، اظهار داشت: در گذشته کنترل خودروهای بار و مسافر، ناکارآمد بود اما با راه اندازی این سامانه موفق شدیم شیوه های قدیمی در کنترل بار و مسافر را حذف و نظارت های پلیس در حوزه جاده را از این طریق ارتقاء دهیم.

وی افزود: این سامانه در حوزه مسافربری به پلیس کمک می کند، حرکات راننده از طریق دوربینی که در داخل اتوبوس نصب است، به صورت لحظه ای، کنترل می شود.

سردار حمیدی ادامه داد: راننده قبل از حرکت، گواهینامه را در داخل سامانه مذکور قرار داده و بر اساس بانک اطلاعاتی موجود، مدارک و سوابق راننده، مجاز و غیرمجاز بودن، میزان کارکرد وی در رانندگی، سرعت ها و توقف های غیرضروری، تخلفات رانندگی، سوابق خودرو، معاینه فنی، مسیر و زمان حرکت، مبدا و مقصد و… نشان داده می شود.

رئیس پلیس راه کشور خاطرنشان کرد: با حذف توقف اتوبوس ها در جلوی پاسگاه های پلیس راه، توقف گاه های مناسبی در طول مسیر برای توقف این وسایل نقلیه در نظر گرفته شده تا مسافران بتوانند در آنها رفع خستگی داشته باشند.

وی با اشاره به ثبت تخلفات رانندگان در سیستم اجرایی پلیس راهور کشور، خاطرنشان کرد: از طریق این سامانه، کلیه اقدامات سنتی نظیر کنترل راننده در پاسگاه ها حذف خواهد شد، به گونه ای که دوربین به جای چشم پلیس، راننده را با گواهینامه مطابقت داده و یا حرکات و تخلفات وی را کنترل می کند.

وی ادامه داد: به جای توقف در جلوی پاسگاه ها در طول مسیر حرکت، توقف گاه هایی برای رانندگان و مسافران تعریف شده تا ملزم به استراحت باشند و از رانندگی مداوم و بدون استراحت جلوگیری شود.

سردار حمیدی خاطرنشان کرد: از طریق سامانه مذکور، کلیه اطلاعات اتوبوس، یک کیلومتر مانده به پاسگاه از طریق بسترهای مخابراتی کشور برای پاسگاه ارسال و افسر نگهبان پاسگاه نیز با مشاهده اطلاعات به دست آمده، خودرو متخلف را متوقف می کند . البته توقف و نظارت رندمی برای پاسگاه ها و تیم های گشتی همچنان به قوت خود باقی است.

این مقام انتظامی با اشاره به خدمات این سامانه در حوزه ترافیک، گفت: با توجه به بانک اطلاعاتی سامانه مذکور، پلیس های تخصصی نیز می توانند از اطلاعات آن در ماموریت های خود بهره ببرند؛ بر این اساس ، تردد کلیه محموله ها و خودروهای باری تحت نظارت پلیس قرار گرفته و هرگونه توقف و خروج از مسیر قابل رصد و پیگیری است.

وی تاکید کرد: این سامانه، قطعا در کاهش سرقت، قاچاق و تخلفات کمک شایانی به پلیس های تخصصی می کند.

سردار حمیدی به بهره برداری سامانه نظارتی در کشورهای مختلف تحت عنوان کنترل هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم سامانه مذکور را در حوزه بار و مسافر کشور تسری دهیم.

وی افزود: این سامانه پس از اتوبوس ها بر روی ناوگان باری کشور نصب می شود تا ناوگان مزبور تحت نظارت پلیس قرار گیرد؛ بر این اساس اطلاعات بارنامه،صورت وضعیت ها و تردد کامیونها و تریلرها خصوصا کامیون های حامل مواد خطرناک به صورت لحظه ای برای پلیس قابل رصد خواهد بود.

سردار حمیدی به بهره برداری سامانه مذکور در برخی از محورها نظیر تهران – مشهد، تهران – شیراز و تهران – خوزستان اشاره کرد و گفت: سامانه سپهتن در مابقی محورهای مواصلاتی کشور در حال نصب شدن است .

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به قابلیت های این سامانه، گفت: تخلفات رانندگی، آنلاین و لحظه ای علاوه بر راننده که به صورت پیامک برای وی ارسال می شود به شرکت مزبور نیز اعلام می گردد؛ این سامانه به هیچ وجه قابل دستکاری نیست و کوچکترین تغییر آن بلافاصله به پلیس گزارش می شود.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *