بهره برداري از سامانه سپهتن در 3 محور پر تردد کشور / معرفي مزيت هاي اجراي طرح نظارت هوشمند جاده اي / خداحافظي راهور با شيوه هاي سنتي کنترل و نظارت جاده اي

رئيس پليس راه کشور با اشاره به بهره برداري سامانه “سپهتن” در محورهاي تهران – مشهد، تهران – شيراز و تهران – خوزستان، مزيت هاي اجراي طرح نظارت و کنترل هوشمند جاده اي، بار و مسافر را برشمرد.

به گزارش سادس به نقل از پايگاه خبري پليس سردار ” محمد حسين حميدي ”  با اشاره به راه اندازي سامانه هاي بر خط نظارتي بر روي ناوگان مسافري و باري کشور “سپهتن “، اظهار داشت: در گذشته کنترل خودروهاي بار و مسافر، ناکارآمد بود اما با راه اندازي اين سامانه موفق شديم شيوه هاي قديمي در کنترل بار و مسافر را حذف و نظارت هاي پليس در حوزه جاده را از اين طريق ارتقاء دهيم.

وي افزود: اين سامانه در حوزه مسافربري به پليس کمک مي کند، حرکات راننده از طريق دوربيني که در داخل اتوبوس نصب است، به صورت لحظه اي، کنترل مي شود.

سردار حميدي ادامه داد: راننده قبل از حرکت، گواهينامه را در داخل سامانه مذکور قرار داده و بر اساس بانک اطلاعاتي موجود، مدارک و سوابق راننده، مجاز و غيرمجاز بودن، ميزان کارکرد وي در رانندگي، سرعت ها و توقف هاي غيرضروري، تخلفات رانندگي، سوابق خودرو، معاينه فني، مسير و زمان حرکت، مبدا و مقصد و… نشان داده مي شود.

رئيس پليس راه کشور خاطرنشان کرد: با حذف توقف اتوبوس ها در جلوي پاسگاه هاي پليس راه، توقف گاه هاي مناسبي در طول مسير براي توقف اين وسايل نقليه در نظر گرفته شده تا مسافران بتوانند در آنها رفع خستگي داشته باشند.

وي با اشاره به ثبت تخلفات رانندگان در سيستم اجرايي پليس راهور کشور، خاطرنشان کرد: از طريق اين سامانه، کليه اقدامات سنتي نظير کنترل راننده در پاسگاه ها حذف خواهد شد، به گونه اي که دوربين به جاي چشم پليس، راننده را با گواهينامه مطابقت داده و يا حرکات و تخلفات وي را کنترل مي کند.

وي ادامه داد: به جاي توقف در جلوي پاسگاه ها در طول مسير حرکت، توقف گاه هايي براي رانندگان و مسافران تعريف شده تا ملزم به استراحت باشند و از رانندگي مداوم و بدون استراحت جلوگيري شود.

سردار حميدي خاطرنشان کرد: از طريق سامانه مذکور، کليه اطلاعات اتوبوس، يک کيلومتر مانده به پاسگاه از طريق بسترهاي مخابراتي کشور براي پاسگاه ارسال و افسر نگهبان پاسگاه نيز با مشاهده اطلاعات به دست آمده، خودرو متخلف را متوقف مي کند . البته توقف و نظارت رندمي براي پاسگاه ها و تيم هاي گشتي همچنان به قوت خود باقي است.

اين مقام انتظامي با اشاره به خدمات اين سامانه در حوزه ترافيک، گفت: با توجه به بانک اطلاعاتي سامانه مذکور، پليس هاي تخصصي نيز مي توانند از اطلاعات آن در ماموريت هاي خود بهره ببرند؛ بر اين اساس ، تردد کليه محموله ها و خودروهاي باري تحت نظارت پليس قرار گرفته و هرگونه توقف و خروج از مسير قابل رصد و پيگيري است.

وي تاکيد کرد: اين سامانه، قطعا در کاهش سرقت، قاچاق و تخلفات کمک شاياني به پليس هاي تخصصي مي کند.

سردار حميدي به بهره برداري سامانه نظارتي در کشورهاي مختلف تحت عنوان کنترل هوشمند ناوگان حمل و نقل عمومي اشاره کرد و گفت: در صدد هستيم سامانه مذکور را در حوزه بار و مسافر کشور تسري دهيم.

وي افزود: اين سامانه پس از اتوبوس ها بر روي ناوگان باري کشور نصب مي شود تا ناوگان مزبور تحت نظارت پليس قرار گيرد؛ بر اين اساس اطلاعات بارنامه،صورت وضعيت ها و تردد کاميونها و تريلرها خصوصا کاميون هاي حامل مواد خطرناک به صورت لحظه اي براي پليس قابل رصد خواهد بود.

سردار حميدي به بهره برداري سامانه مذکور در برخي از محورها نظير تهران – مشهد، تهران – شيراز و تهران – خوزستان اشاره کرد و گفت: سامانه سپهتن در مابقي محورهاي مواصلاتي کشور در حال نصب شدن است .

رئيس پليس راه کشور با اشاره به قابليت هاي اين سامانه، گفت: تخلفات رانندگي، آنلاين و لحظه اي علاوه بر راننده که به صورت پيامک براي وي ارسال مي شود به شرکت مزبور نيز اعلام مي گردد؛ اين سامانه به هيچ وجه قابل دستکاري نيست و کوچکترين تغيير آن بلافاصله به پليس گزارش مي شود.#

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *