تشکیل صندوق تامین سرمایه مسکن در کلانشهرها

مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد: صندوق های تامین سرمایه مسکن در مرحله نخست در پنج کلانشهر تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز و نیز سواحل مکران تشکیل می شوند.

به گزارش سادس  به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت شکن،از صدور مجوز صندوق های تامین سرمایه مسکن به عنوان نهادهای اعتباری جدید در کشور خبر داد.
وی افزود: پیشنهاد این است که در مرحله نخست اجرای آن، پنج موسسه در کلانشهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز و همچنین یک موسسه با هدف احیا و آبادسازی منطقه مسکونی و سواحل مکران در کشور ایجاد شود.
بت شکن یادآور شد: صندوق تامین سرمایه، موسسه های پس انداز و تسهیلات مسکن هستند که به شکل منطقه ای در شعاع جغرافیایی یک استان یا منطقه فعالیت می کنند.
به گفته وی، مجوز این صندوق را بانک مرکزی صادر می کند و این موسسه ها اعتباری از جانب بخش خصوصی ایجاد می شوند.
بت شکن تاکید کرد: سرمایه اولیه تاسیس موسسه ها در تهران ۵۰۰ میلیارد ریال و سایر مراکز استان ها و کلانشهرها ۳۰۰ میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: حداکثر سهام بانک مسکن ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد پذیره نویسی عام خواهد شد.
مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: فعالان بخش مسکن از جمله انبوه سازان و شرکت های ساختمانی و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و آحاد مردم می توانند سهامدار این صندوق ها باشند.
وی یادآور شد: کسی که هم سهامدار و هم سپرده گذار در این صندوق است، می تواند همزمان از دو سود استفاده کند یعنی اینکه هم به عنوان سپرده گذار از سود سپرده گذاری و هم به عنوان سهامدار از نرخ هایی که بانک مرکزی تعریف می کند، بهره مند می شود.
مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: پیشنهاد اولیه ما این است که هفت موسسه پس انداز و تسهیلات منطقه ای را در نقاط مختلف کشور داشته باشیم.
دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر موسسه های پس انداز و تسهیلات مسکن، اواسط شهریور ماه امسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید که بر اساس آن موسسه های پس انداز و تسهیلات مسکن می توانند پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی، نسبت به جذب سپرده و اعطای تسهیلات مسکن در یک استان مشخص فعالیت کنند.
انتظار می رود با فعال شدن این صندوق ها و از طریق جذب پس اندازهای خرد و اعطای تسهیلات مسکن در مناطق جغرافیایی مشخص، بخشی از مشکل تامین منابع مالی بخش مسکن مرتفع شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *